Real Madrid "šije" Barselonu za skoro 400.000 dresova godišnje, ali Madriđani nisu prvi na listi.
Ko su najpopularniji klubovi u Evropi?
Teško je odrediti, jer – šta bi bio taj "ključni" podatak koji bi sam po sebi odredio pobednika ili bar prvih pet?
Broj prodatih sezonskih ulaznica, broj navijača na tribinama, broj pratilaca na društvenim mrežama, broj članskih karata, popunjenost stadiona tokom komercijalnih putovanja po udaljenim destinacijama...
Nijedna od ovih kategorija, sama po sebi, ne može da nam odgovori koji je klub najpopularniji na svetu, baš kao ni broj prodatih dresova – što jeste relevantan podatak, ali ne i sveobuhvatan, jer na to utiče više faktora. Nekada navijači kupe dres zbog pojedinca, pre nego samog kluba, nekada žele suvenir s letovanja ili turističkog putovanja, itd.
Ali, ako se neko potrudi da meri prodaju dresova tokom perioda od punih pet godina, određene zaključke moguće je doneti.
Cene oficijelnih dresova variraju od zemlje do zemlje, kluba do kluba, proizvođača do proizvođača i kreću se od 50 do 100 evra, uglavnom, bez brojeva i prezimena na leđima. Ali, zabluda je da klubovima ide veći deo profita, zapravo od jednog prodatog dresa, klubu pripada između 15 i 20 odsto zarade.
Jedna engleska PR i marketing kompanija, upoređivala je podatke o prodatim dresovima od sezone 2011/12, do sezone 2015/16 i izračunala da je u tom periodu Mančester junajted, uprkos promenjlivim rezultatima i turbolentnim godinama nakon povlačenja sera Aleksa Fergusona, imao prosek od 1,75 miliona prodatih dresova po sezoni.
Otuda i ne čudi što je adidas odlučio da "oduzme" Junajted konkurentu iz SAD, kompaniji Nike, a za to je morao da ponudi neverovatnih 750 miliona funti za period od deset godina.
Bilo adidas, bilo Nike dresove, fanovi Junajteda širom sveta grabili su kao mahniti i doprineli finansijskom jačanju kluba, koji je ovog leta oborio svetski rekord u transferima angažovanjem Pola Pogbe za 105 miliona evra, a treba reći i da u ovo istraživanje nije ušla prodaja Pogbinih dresova, kao i onih sa imenima Zlatana Ibrahimovića i ostalih pojačanja ovog novog Junajteda, jer će ti podaci ući u presek tek za narednu sezonu.
Drugi na ovoj listi sa svega 100.000 prodatih dresova manje po sezoni, dakle s prosekom od 1,65 miliona, jeste Real Madrid, koji je takođe ostao "kratak" za maniju zvanu Kristijano Ronaldo, koja je "gorela" u sezoni 2009/10 i 2010/11, a potom malo opala dolaskom novih zvezda u klub. I Realove dresove, znatno duže nego Junajtedove, "šije" adidas.
Na trećem mestu je Barselona, omiljeni saradnik kompanije Nike, koja uprkos velikom broju zvezda nije uspela da premaši prosek od 1,27 miliona dresova godišnje.
Na četvrtom mestu je nemački Bajern Minhen, poslednji klub koji je u prethodnih pet godina prodavao više od milion dresova godišnje, tačnije 1,2 miliona primeraka kompanije adidas. Bajern i adidas dugo rade zajedno, a nedavno su Bavarci produžili ugovor sa nemačkim gigantom do 2030. godine, iako je prethodni važio do 2020. godine. Za narednu deceniju, Bajernu će pripasti 900 miliona evra od adidasa. Ove dve mega kompanije sarađuju više od 50 godina i imaju ugovor za narednih 14...
Adidas je i na petom mestu, kao odlazeći snabdevač Čelsija, koji je u poslednjih pet godina ugovora sa nemačkim proizvođačem opreme prodavao godišnje 900.000 dresova, a od naredne oni će biti marke Nike.
Slede Liverpul koji je u tih pet sezona promenio tri snabdevača opreme (825.000, adidas, Warrior, New Balance), Arsenal (835.000, Nike, Puma), Pari Sen Žermen (526.000, Nike), Juventus (452.000, Nike, adidas) i Borusija Dortmund (393.000, Puma).
Na pragu Top 10 su turski klubovi, očigledno veoma popularni među 70 miliona žitelja te zemlje i višemilionskom dijasporom širom Evrope i sveta. Galatasaraj je prodavao prosečno 385 Nike, a Fenerbahče 465 hiljada adidas dresova u proseku, što je bilo dovoljno za 11. i 12. mesto.
Istanbulski giganti su ispred Mančester sitija (342.000, Nike), Olimpika iz Marseja (335.000, adidas), Totenhem (268.000, Under Armour), a tek onda dolaze ne tako davno dva moćna evropska tima, Milan i Inter.
Prvi su imali prosek od 200, a drugi od 199 hiljada dresova godišnje, svako sa svojim dugogodišnjim partnerom – adidas i Nike. I ovaj slučaj doprinosi tvrdnji da je uspeh kluba u takmičenjima, kao i broj velikih zvezda u timu, direktno vezan za broj prodatih dresova, jer su godinama "rosoneri" i "nerazuri", bar u Italiji, bili popularniji od "bjankonera", imali više publike na stadionu, jače sponzorske ugovore, itd.
Šalke, Lion i Atletiko dopunjavaju prvih 20 evropskih klubova po broju prodatih dresova u periodu od juna 2011, do juna 2016. godine.