Vedran Klemens, ilustrator iz Sarajeva sa prebivalištem u Zagrebu uspio je ujediniti Vučka i Zagija, simbole Olimpijskih igara iz Sarajeva i Univerzijade iz Zagreba.
Ilustrator Vedran Klemens napustio je svoje rodno, tada ratno Sarajevo dva mjeseca prije završetka opsade. Nisu ni slutili da će rat biti uskoro okončan primirjem. Bilo mu je tada 16 godina. Jedini svoj raniji crtež kojega je ponio sa sobom ubačenog u knjigu o grafici, napuštajući grad u pratnji mame kroz tunel, predstavlja Vučka na skijama. Taj, sad uokvireni crtež, nastao 1984. godine, još ponosno čuva u svom stanu u centru Zagreba, uz svoje druge radove i orijentalni servis sa džezvom za bosansku kavu.
Vedran Klemens živi u stanu s malim balkonom, punom svjetla, na četvrtom katu zgrade u centru Zagreba. Ovdje radi, stvara i zarađuje za život.
U Zagrebu je završio studij dizajna i Likovnu akademiju, smjer slikarstva, ali se pronašao u ilustraciji i grafičkom dizajnu. Na zidu mu u stanu visi klasična gitara koju zasvira najradije sam ili pred dobrim prijateljima.
Vedran sada posjeti majku, rodbinu i prijatelje u Sarajevu, ali u Hrvatskoj već ima uhodan frilenserski posao - bavi se ilustriranjem "svega i svačega". Radio je maštovite likove za jubilarno izdanje "Priča iz davnine", naljepnice za pakovanja različitih pića, za cigarete, više puta je nagrađivan, a priprema i svoju zagrebačku izložbu.
Vučko i Zagi, antiratni likovi i simboli dvaju gradova
Vedran je prošle godine napravio seriju grafika nazvanu "Vučko i raja" koju je izložio na festivalu "Pop-Up Sarajevo". Bila je to posveta njegovom omiljenom liku iz djetinjstva zbog kojega je, kaže, počeo crtati.
"Vučko je zvijezda bivše Jugoslavije, službena maskota Olimpijskih igara 1984. u Sarajevu. Kao mali obožavao sam njegov lik i stalno ga crtao. Tada sam prvi put u životu poželio postati ilustrator da bih mogao crtati likove poput Vučka", piše Vedran u predgovoru svojoj izložbi.
Vučko i raja limitirana je serija ručno otisnutih i potpisanih grafika s motivima izmišljenih zgoda Vučka i njegove raje.
Prva slika koja je nastala u toj seriji ilustrira razgovor Vučka, Zagija i Batmana. Vučko i Zagi viču na Batmana zašto ih nije došao spasiti 1991., a Batman im objašnjava kako je ašikovao sa Štrumfetom.
"Vučko mi predstavlja djetinjstvo, Olimpijadu, Sarajevo i odrastanje. Izaziva u meni niz pozitivnih asocijacija", kaže Vedran. Zagi mu predstavlja drugi grad za kojega je vezan, Zagreb, a Batman mu je omiljeni heroj iz filmova i stripa.
Likovi i njihove radnje na Vedranovim grafikama često su provokativni, koriste rječnik ulice, ali poruke su uvijek protiv rata, ljudske gluposti i pozitivne.
Svoje ilustracije Vedran radi pomoću računala, a reproducira ih u sitotisku ili ovisno o zahtjevima klijenata.
Život iz tri dijela
Rat koji se dešavao oko njega, kaže, nije ostavio na njega traumu. Misli da je to zato što je bio dijete koje jednostavnije prihvaća činjenice oko sebe, ali i zato što u ratu nije izgubio najbliže. Taj period doživljava kao lekciju života u posebnim uslovima, a prisjeća se ponajviše sveprisutnog straha i gladi.
"Život dijelim na tri dijela: prije rata, za vrijeme i nakon rata. To su tri zasebne cjeline, od kojih je svaka naglo prestala i započela druga", priča Vedran.
U svojoj izložbi "Vučko i raja" se referirao na rat kroz samo dvije slike, s tim da je jedna duhovita, a druga, ozbiljnija, prikazuje dan koji ga se posebno dojmio, dan kada je gorjela sarajevska Vijećnica, a "okolo padao pepeo od izgorjelih knjiga poput snijega". Taj događaj smatra simbolom besmisla rata.
Budući da je u Hrvatskoj više od polovice svoga života, kaže kako njegove veze sa Sarajevom nisu više čvrste kao nekada, ali zna da će uvijek postojati sentimentalan odnos prema tom gradu.
Klemens ocjenjuje kako je poslovno okruženje u oglašivačkoj industriji u Zagrebu kudikamo bolje nego u Sarajevu ili u BiH, ponajprije zbog većeg tržišta i viših cijena usluga.