Neke nove tehnologije i njihove funkcije vozači vole da koriste i smatraju ih praktičnim, ali istovremeno ima mnogo savremenih rješenja koja im se čine bespotrebnim i neupotrebljivim
Kada su, pre nekoliko godina, proizvođači automobila počeli u nove modele masovno da ugrađuje digitalne komandne table, odnosno ekrane umjesto klasičnih analognih instrumenata, dobar dio vozača kojima su "miris benzina i spaljenih guma" u krvi, to je dočekao sa negodovanjem.
Danas gotovo da svaki novi model dolazi sa nekom novom inovativnom tehnologijom, pa dugogodišnjim vozačima često treba dosta vremena da se im se prilagode. A nerijetko, na njih uopšte ne obraćaju pažnju.
Sve veći broj savremenih tehnologija u novim automobilima, međutim, nije samo po sebi nešto što kupci žele, prije svega zbog toga što, kako tvrde – to ne poboljšava njihovo iskustvo u vožnji. Štaviše, većina kupaca ne cijeni tehnologiju ugrađenu u nove automobile ukoliko od nje ne mogu da vide jasnu korist.
Mišljenja vlasnika novih automobila o onome što im se od novih tehnologija sviđa i onome što im se ne sviđa, pokazalo je nedavno istraživanja američke agencije za ispitivanje tržišta J.D. Power, u kome je učestvovalo 81.926 vozača novih automobila opremljenih "naprednim tehnologijama", nakon 90 dana njihovog korišćenja.
Neke nove tehnologije i njihove funkcije vlasnici vole da koriste, jer osjećaju da odgovaraju njihovim vozačkim potrebama. Međutim, u isto vrijeme, mnogo je savremenih rješenja koja im se čine suvišnim, beskorisnim ili dosadnim. Istraživanje je pokazalo da vlasnicima novih automobila u njihovim novim četvorotočkašima najviše smetaju četiri savremena tehnološka rješenja.
"Mlataranje" rukama
Pametna kontrola klima uređaja (senzori koji prilagođavaju temperaturu spoljašnjim uslovima i navikama vozača, glasovna kontrola klime) dobro je prihvaćena od onih vozača koji su je koristili. Međutim, tehnologija prepoznavanja lica, čitač otisaka prstiju ili kontrola sistema pomoću gestova pali su u priličnu nemilost vlasnika.
Ne samo da vozači tvrde da upravljanje funkcijama sistema "mlataranjem" ruke ispred senzora mogu biti problematične (43,4 problema na 100 vozila), već 21 odsto vlasnika tvrdi da je ova tehnologija zasnovana na vještačkoj inteligenciji nefunkcionalna. Istraživanje je, zbog toga, kontrolu pomoću gestova proglasilo izgubljenom vrednošću za proizvođače automobila koji su u njen razvoj uložili milione.
Napredna pomoć vozaču
Uprkos sve široj dostupnosti naprednih sistema za pomoć vozaču (engl. Advanced driver assistance systems – ADAS), mnogi vozači su ravnodušni prema njima. Većina cijeni funkcije koje rješavaju konkretne probleme, kao što su senzori koji ukazuju na "mrtav ugao".
Međutim, broj funkcija ADAS sistema koje vlasnici novih automobila smatraju nepotrebnim u vožnji, nije mali. To se posebno odnosi na sisteme aktivne pomoći u vožnji, za koje vozači smatraju da ne utiču značajnije na vozačko iskustvo, već da su sposobni da svojim vozilima upravljaju i bez njihove pomoći.
Vožnju "bez ruku"
Istraživanje je pokazalo da vozači generalno ne vole sisteme za "vožnju bez ruku", odnosno za održavanje vozila u saobraćajnoj traci kojom se kreće (kakav je npr. Fordov BlueCruise). Iako ne spore da oni dobro funkcionišu, vozači ne misle da su im neophodni "jer ne rješavaju poznate probleme". Vozačima je više nego u redu da se sami upravljaju svojim vozilima na autoputu, naveo je J.D. Power.
Previše ekrana
Proizvođači sve više proširuju ponudu opreme novih automobila ekranom/-ima za putnike u kabini, uprkos tome što vlasnici smatraju da to "nije neophodno" i ukazuju na problem njihove upotrebljivosti.
Drugi ekran bi imao veću upotrebnu vrijednost kada bi se suvozačko sjedište češće koristilo, ali statistike pokazuje da samo 10 odsto vozila u SAD dnevno prevozi putnike na prednjem sjedištu. Drugi ekran se javio i kao problem za prodavce automobila, koji kažu da im nije lako ni da nove vlasnike nauče kako da koriste glavni ekran infotejnment sistema, a kamoli drugi.
Najbolje tehnološko iskustvo
Osim kritika vozača na račun preterane upotrebe novih tehnologija i tehnoloških rješenja u novim modelima automobila, istraživanje JD Power-a je rangiralo automobilske brendove prema najboljem tehnološkom iskustvu koje pružaju vozačima.
Četvrtu godinu zaredom na prvom mjestu te liste našao se Genesis, luksuzna podružnica južnokorejskog Hyundai-ja, sa osvojenih 584 od maksimalnih 1.000 poena. U prvih pet, iza njega, rangirani su Lexus, BMW, Hyundai i Kia.
S druge strane, na samom dnu ove liste našli su se Mazda, Nissan, Ford, Mini i Dodge. Proizvođači isključivo električnih vozila kao što su Tesla, Rivian i Polestar postigli su visokih 786, 666 i 578 bodova, ali ti rezultati nisu uzeti u obzir pošto kupci EV generalno lakše, brže i u većoj mjeri prihvataju savremene tehnologije.