Najveći kineski proizvođač elektirčnih automobila BYD svojevremno je pokazao inženjerima Apple-a rane verzije svojih inovativnih "Blade" baterija, kojima su američki stučnjaci bili impresionirani, otkriva Bloomberg
Električni automobili su, tokom prethodnih nekoliko godina, postali sve ozbiljnije dio "kolača" globalnog auto tržišta. Međutim, nakon prvobitnog buma koji je, činilo se započeo trend potpunog prelaska sa fosilnih goriva na pogon na baterije, stvari su počele da se mijenjaju.
Kineski proizvođači su počeli sve više svojih elektromobila da prodaju na evropskom i brojnim svjetskim tržištima, do su gotovo istovremeno, države počele da ukidaju ili drastično smanjuju subvencije za električna vozila.
Potom je, nedavno, i Evropska unija intervenisala uvođenjem većih uvoznih carina na modele kineskih proizvođača, pa danas imamo situaciju da interesovanje kupaca za elektromobilima stagnira ili opada, dok veliki evropski proizvođači sve više ističu da će sa proizvodnjom benzinaca i dizalaša nastaviti i ubuduće.
A jedan od ključnih momenata u ovoj priči bilo je "preuzimanje trona" najprodavanijeg proizvođača električnih automobila, na koji je u četvrtom kvartalu 2023. zaseo kineski BYD svrgnuvši sa njega kompaniju Tesla. Kineski gigant već neko vrijeme radi na planovima za dalju ekspanziju, koji predviđaju izgradnje evropskih fabrika u Mađarskoj i Turskoj, i još nekoliko novih pogona u zemljama Azije i Južne Amerike.
Jedna od bitnih inovacija kojima se BYD istakao u svijetu elektromobilnosti je litijum gvožđe-fosfatna (LFP) baterija, sastavljena od BYD Blade baterijskih ćelija, čija ja glavna osobina bitno veća gustina energije u odnosu na druge baterije, niža cijena proizvodnje izuzetna efikasnost u eksploataciji ("1.000 km sa jednim punjenjem").
Ova, za najvećeg kineskog proizvođača elektromobila, ključna inovacija, međutim, dobrim dijelom je zasluga inženjera kompanije Apple, otkriva Bloomberg. Naime, američki i kineski tehnološki gigant sarađivali su na zajedničkom projektu razvoja električnog vozila.
Saradnja je navodno počela 2017. godine, a u nju su Apple-ovi inženjeri unijeli svoju stručnost u razvoju naprednih baterijskih paketa, dok je su sa BYD-jeve strane stigla znanja o primeni litijum-gvožđe-fosfatnih baterijskih ćelije proizvodnji električnih vozila. To je za krajnji rezultat trebalo da donese napredne baterije koje bi elektromobilima trebalo da omoguće veliku autonomiju kretanja.
Kineski inženjeri su Apple-ovim rukovodiocima pokazali rane verzije "Blade" baterija, koje danas napajaju motore njihovih modela, čime su američki stučnjaci bili impresionirani. Verovali su da će moći da iskoristi BYD ćelije za svoju konstrukciju ostatka baterije. Apple je mislio da će moći da poboljša BYD Blade bateriju, tako što će je joj svojim inženjeringom povećati trajanje između dva dopunjavanja, odnosno povećati domet električnih vozila, navodi Bloomberg.
Sam Apple je punih 10 godina samostalno radio na razvoju sopstvenog autonomnog električnog automobila (galerija iznad) i u to uložio užasno mnogo novca – čak više od 10 milijardi dolara. Do konačnog proizvoda se nikada nije stiglo, pa su zvaničnici kompanije krajem februara ove godine zvanično napustili preambiciozni projekat.
Informacije o saradnji na zajedničkom razvoju baterija nisu potvrdili ni Apple, ni BYD. Kineska kompanija insistira na tome da su BYD Blade baterije njihova sopstvena tehnologija, odnosno potpuno samostalno djelo njihovih inženjera.
(MONDO)