Novi repertoar, bogatiji za pet premijera, nekoliko gostovanja, obogaćen program na velikoj i maloj sceni i povoljne ulaznice, samo su dio onoga što ljubitelji pozorišne umjetnosti mogu da očekuje od NPRS u novoj sezoni.
Nova. 85. po redu sezona se realizuje pod sloganom "Prave vrijednosti", a očekuje nas čak pet premijera. Više o uzbudljivoj pozorišnoj jeseni otkrio nam je umjetnički direktor NPRS Aleksandar Stojković.
- Na Dan pozorišta, 18. oktobra očekuje nas premijera predstave "Mrešćenje šarana" autora Aleksandra Popovića. Otkrijete čitaocima MONDO portala neke detalje o ovom pozorišnom komadu i ostalim planiranim premijerama.
“Mrešćenje šarana” u režiji Egona Savina je komedija sa farsama satire u kojoj će zaigrati naši glumci Željko Stjepаnović, Anjа Stаnić, Boris Šаvijа, Aleksаndаr Stojković, Zlаtаn Vidović, Nikolinа Jelisаvаc, Brаnko Jаnković i Sаndrа Ljubojević. To je jedan od najboljih epizodnih tekstova Aleksandra Popovića, a za nas glumce predstavlja pravi izazov jer njegovi tekstovi nisu nimalo laki za igranje. Popovićevi tekstovi publici su poznati po čuvenoj predstavi “Razvojni put Bore Šnajdera”.
U januaru nam stiže Milica Kralj i sa njom radimo predstаvu „Kneginjа od Foli Beržerа“ аutorа Žoržа Fejdoа. U periodu od aprilа do junа rаdiće se nа predstаvi „Dječijа poslа“ аutorа Nebojše Romčevićа, u režiji Nikole Pejаkovićа”, rekao je Stojković dodajući da je u zadnje vrijeme repertoar NPRS poprilično uozbiljen.
- Da li će i mala scena “Petar Kočić” biti obogaćena novim komadima?
Za malu scenu smo pripremili dramu „Kаndilo u Rozаrijumu” аutorа Tihomirа M. Stevаnovićа u režiji Gorаnа Dаmjаncа. Riječ je o tesktu koji je pobijedio na našem konkursu za najbolji tekst, pisan prema istinitim događajima o beogradskoj porodici koja je bila vlasnik rudnika Majdanpek i njenoj sudbini u drugom svjetskom ratu. Takođe, u periodu od mаrtа do аprilа, izvešćemo i tragikomediju „Čuješ li mаmа moj vаpаj“ аutorа Vojislаvа Sаvićа, a u režiji Slobodаnа Perišićа.
Glavni uspjeh predstave “Gospođa ministarka” vjerovatno se krije u čuvenim glumcima. Svetlani Bojković i Vlastimiru Đuzi Stojiljkoviću, koje ljudi prepoznaju i vole. Ovo je jedina predstava u kojoj Svetlana trenutno igra, što je veliki uspjeh za našu pozorišnu kuću. Lijepo smo se združili sa glumicom i ona takođe voli naš grad. Uskoro će biti i praizvođenje predstave.
- Koliko ste zadovoljni prošlom sezonom? Većina predstava je na gostovanjima skoro sve nagrade pokupila. Da li je posjeta bila zadovoljavajuća i šta bi se moglo uraditi da broj posjetilaca bude još veći?
Za “Ožalošćenu porodicu” nagrađeni smo na Sterijinom pozorju, “Četrnaesta” je nagrađena u Brčkom, “Žiranti” su dobili nagradu u Bijeljini, imali smo dosta gostovanja gdje smo prošli jako dobro. Iza nas je još jedan uspješno realizovan “Teatarfest”. Naravno uvijek može bolje, ali generalno smo zadovoljni. Kada je riječ o posjeti zadovoljni smo, ali tu veliku ulogu igra i marketing, jer je potrebno na sve načine privući publiku. Mi imamo naše stalne posjetioce, stalno obnavljamo repertoar i radimo premijere da bismo ljudima ponudili uvijek nešto novo. S obzirom na to da je Banjaluka univerzitetski grad imamo i dosta studenata. Na sve načine pokušavamo da održimo trend dolaženja u pozorište. Pozorište je hram, ljudi dolaze ovdje da nahrane dušu, da čuju svoj jezik. Naravno da razumijemo tešku finansijsku situaciju u kojoj se svi nalazimo, pa pozorište na neki način otpadne kada porodica raspoređuje kućni budžet, ali ko dođe neće se pokajati. NPRS ima najjeftinije karte u regionu, a i ove godine iznosiće 6KM. Naravno, često ćemo organizovati i popuste.
- Da li publika više voli komedije ili drame?
Definitvno komedije, što razumijem jer ljudi žele da se nasmiju. Svima je dosta životne drame, i žele kada posjete pozorište da se opuste i zaborave na sve probleme. Ali, kod nas ne prolaze trivijalni tekstovi za komedije. Mi i tu vodimo računa da imamo tekstove velikih autora, ne smijemo baš na sve načine da podilazimo publici.
- Proteklih godina praktikovali ste Dan za goste. Da li ćete ugosititi druge pozorišne kuće i ove sezone?
Baziraćemo se na naše okruženje pa ćemo ugostiti pozorišta iz Gradiške i Prijedora. Veća gostovanja kuća iz regiona su skupa i teško ih je pokriti što odmah potvrđuje i skupu ulaznicu, tako da pozorišne kuće iz regiona ostavljamo za Teatarfest.
- Teatarfest “Petar Kočić” je jedna od najposjećenijh manifestacija u gradu. Međutim, često se čuju komentari da bi ulaznica koja se uvijek kreće oko dvadesetak maraka mogla da bude malo niža i prihvatljivija za publiku.
Apsolutno razumijem publiku, ali nažalost nismo u mogućnosti da snizimo cijenu za Teatarfest. Riječ je o skupim realizacijama, mi plaćamo prevoz, dnevnice, smještaj glumaca. Da Ministarstvo više učestvuje u pokrivanju troškova mi bi mogli malo da spustimo cijene, ali nažolost trenutno nismo u mogućnosti.
"Ništa bitno mi ne možemo da promijenimo, ali možemo da ukažemo na neki problem ako uperimo prst na njega. “Ožalošćena porodica”, “Na dnu kace”, “Narodni poslanik” , “Nora” “Odumrianje međeda”- sve one ukazuju na probleme, ali ko će da ih riješi ili da će ih ikada riješiti je već drugi problem”, kaže Aleksandar Stojković.
- Kada već pričamo o finansijama, poznato je da održavanje jedne pozorišne kuće iziskuje i mnogo troškova. Tu su glumci, scena, kostimografija… Da li vaš budžet pokriva sve ono što je potrebno i jeste li zadovoljni sa podrškom vlasti i grada?
Uvijek može bolje. Trebao bi se napraviti pametniji sistem kada je riječ o raspodjeli sredstava za kulturu, trebalo bi odrediti kriterijume po kojima će se davati novac iz budžeta. Nedavno čitam u novinama koliko se novca izdvaja za koncerte estradnih zvijezda što je zaista neshvatljivo. Svjesni smo situacije u kojoj se nalazimo, ali bi nam značajnija podrška dobro došla. Trenutno se “krpimo” iz vlastitog fundusa i tako prepravljamo pozorište. Od prodaje karata jedva da pokrijemo osnovne potrebe. A potrebna nam je sanacija zgrade, vanjska stolarija koja je dotjarala i godinama nam pravi velike probleme, prozori prokišnjavaju, na sceni smo obnovili daske, ali to nije trajno rješenje jer se i ona vremenom istroši od različitih scenografija i postavljanja kulisa, a problem imamo i sa cugovima koji su na sceni vezani sajlama. Ako bi koja pukla, tragično bi se završilo, ali to poprilično košta i nadam se da će nas u ovoj popravci podržati ministarstvo.
- Šta je ono što izdvaja NPRS od ostalih kuća u BiH i regionu?
Kvaliter rada, premijere, ansambl. Mi igramo 25 predstava mjesečno (sa gostovanjima), radimo svaki dan osim nedjelje. Imamo najbolji ansambl u BiH i možemo da se poredimo sa bilo kojim pozorištem u regionu. Našem ugledu doprinijela je i Akademija umjetnosti. Ovo pozorište postoji osamdeset i pet godina i prije rata je bilo veoma kvaliteno. Ali, za kvalitetan ansambl nije bitan samo rad, već je veoma važna i dobra atmosfera. Glumci moraju da se druže i privatno, ako pozorište nema dobar bife onda ni ne valja”, kaže kroz osmijeh umjetnički direktor NPRS, Aleksandar Stojković koji privatno voli da pogleda predstave pozorišnih kuća: “Atelje 212” iz Beograda, kao i pozorišta iz Prijedora, Kikinde i Zagreba.