Predstava "Ustav Republike Hrvatske" u kojoj su gejevi, Hrvati i Srbi (odnosno "ustaše" i "četnici", kako vole međusobno da se nazivaju) prikazani kao ljudi, nesavršeni, ali ne i zli, pobrala simpatije Banjalučana
U Narodnom pozorištu RS u Banjaluci sinoć je u okviru 21. Teatar festa "Petar Kočić" odigrana predstava "Ustav Republike Hrvatske" zagrebačkog Satiričnog kazališta Kerempuh, po tekstu Ante Tomića i Rajka Grlića, a u režiji Vinka Brešana.
Radnja prati dešavanja u jednoj zagrebačkoj zgradi u kojoj živi Vjeko Kralj (čiji lik tumači Borko Perić), srednjoškolski profesor koji je homoseksualac i transvestit, a koji je od svog oca Hrvoja, starog ustaše (Damir Poljičak) pruezeo pro-ustaške i desničarske stavove.
Komšije su im medicinska sestra Maja Samardžić (čiji lik tumači Ana Maras Harmander) i njen muž, policajac Ante (Nikša Butijer). Kada Hrvatinu i gej desničara Vjeku pretuku homofobni huligani, za njega počinje da se brine Maja, koja ga zauzvrat zamoli da njenom disleksičnom mužu policajcu pomogne da položi ispit iz poznavanja Ustava Hrvatske. Problem nastaje kada se ispostavi da je policajac Ante Samardžić po nacionalnosti Srbin, koji se nekada zvao Vasilije…
Predstava zagrebačkih "kerempuha", iliti "jazavaca", savršeno oslikava grandioznu Čaplinovu misao da je "život kada se posmatra izbliza tragedija, dok je iz daleka komedija".
Upravo tako, ova predstava tokom sat i po trajanja suptilno osciluje između tragedije i komedije, mraka i smijeha. U njoj se smjenjuju napeti trenuci, u kojima publika saosjeća sa "tužnim sudbinama" hrvatskog gej desničara Vjeke i Srbina Ante, sa salvama smijeha izazvanim i začinjenim hrvatsko-srpskim prepucavanjima, šalama, pošalicama, poskočicama i doskočicama.
U početku, komad naginje više na tragediju, a taj dojam pojačava odlična muzika Mate Matišića. Međutim, kako veče odmiče komični momenti su sve češći, da bi na kraju sve kulminiralo urnebesnim "hepiendom", šampanjcem i stojećim ovacijama banjalučke publike.
Jedna od glavnih vrlina "Ustava Republike Hrvatske", osim naglašene priče o smislu i besmislu razno-raznih nametnutih identiteta, je pokušaj, prilično uspješan, da se ponudi i prikaže mogućnost "muškog", neuvijenog i šaljivo-relaksirajućeg dijaloga između Hrvata i Srba o temama o kojima se inače ne priča javno, nego samo u zatvorenim porodičnim krugovima.
Tako se iz "prve ruke" i dijaloga Vjeke i Ante moglo čuti kako Hrvati Srbe intimno smatraju "korovom od naroda", dok Srbi svoje zapadne suparnike uglavnom doživljavaju kao ljubitelje istog pola, iliti "gejeve" (da ne koristimo neku bezobrazniju, ali slikovitiju riječ).
Borko Perić je neodoljiv u predstavi "Ustav Republike Hrvatske" kazališta Kerempuh.
— Boris Šavija (@BorisSavija) June 7, 2018
Smjehotresni momenati u predstavi su i iščitavanja pojedinih odredaba Ustava Republike Hrvatske, groteskno suprotnih od realnog "stanja na terenu".
Cijela glumačka ekipa zaista je uspjela da gledaoce ubaci u realnost ovog pozorišnog komada, a glumac koji je briljirao svakako je Borko Perić, koji je postigao nemoguće - da banjalučkoj publici približi i učini privlačnim i simpatičnim lik pro-ustaškog geja Vjeke.
Sve u svemu, fina i osvježavajuća predstava.
Pogledajte foto galeriju...
Inače, "Ustav Republike Hrvatske" izdat je i kao knjiga, a prije dvije godine po ovom tekstu snimljen je i igrani film, u režiji Rajka Grlića, u kome lik Vjeke Kralja tumači početkom godine preminuli beogradski glumac Nebojša Glogovac.
Takmičarski program 21. Teatar festa "Petar Kočić", koji i ove godine velikodušno podržava kompanija m:tel, nastavlja se večeras predstavom "Dvesta" Knjaževsko srpskog teatra iz Kragujevca.