Proslavljeni reditelj Goran Marković predstavio roman "Beogradski trio" - priča o Golom otoku, ali ne samo o tome. "Beogradski trio" je ušao u najuži izbor za Ninovu nagradu.
Goli otok je jedna od najstrašnijih epizoda posleratne Jugoslavije, mesto stradanja mnogih iz ideoloških razloga.
Ta tema je godinama, decenijama okupirala proslavljenog reditelja Gorana Markovića, koji je 30 godina prikupljao građu za ovu knjigu, razne dokumente o Golom otoku, a bilo je ljudi koji su se sami javljali da mu ispričaju svoje potresne priče.
Radnja "Beogradskog trija" smeštena je u vreme najstrašnijeg terora, smutno i nesigurno, ispunjeno strahovladom i ideološkom isključivošću. Roman je u formi mozaika sačinjen od izveštaja, depeša, dokumenata, dnevnika, pisama i prepiski i angažuje čitaoca na način da je on sam došao u posed neverovatne istorijske građe koju mora da otkrije što pre i zato se zaista "čita u dahu".
Priča o službovanju Lorensa Darela u Beogradu je i priča o Golom otoku, ali i melodrama koju pokreće ljubav.
Reditelj kultnih filmova "Nacionalna klasa", "Specijalno vaspitanje", "Majstori, majstori", "Tajvanska kanasta", "Već viđeno", "Sabirni centar, "Tito i ja"... ni sam ne zna kako ga je obuzela ta dramatična priča o Golom otoku i uvek se pitao zašto niko nije napravio priču o tome.
Slučajan susret sa Darelom i istraživanje njega i njegovog života dalo mu je novu smernicu za roman.
"Kad sam u mrtvačku temu Golog otoka ubacio ljubav, i kad sam počeo da sve to preobrćem na melodramu, osujećenu ljubavni vezu, onda je sve dobilo novi tok. Zaboravio sam sve što sam godinama skupljao i shvatio da imam obavezu jedino prema priči, sve ostalo je dekor. Nisam hteo da pravim nikakvo istorijsko svedočanstvo. U šali sa prijateljima nazivam ga erotski triler o Golom otoku", rekao je Marković na promociji svog romana u ponedeljak uveče u Studentskom kulturnom centru.
Marković je dodao da je kao reditelj navikao da "falsifikuje stvarnost".
"To je moj posao i decenijama već to radim. Ja izmišljam stvari i pravim ih takvim da izgledaju kao da su stvarne. Ja nisam čovek koji piše velike misli ili dugačke rečenice. Kao reditelj, celog života sam se plašio literarnosti. Otuda takva struktura romana", rekao je on.
Književni kritičar Milan Vlajčić istakao je da je "potrebno imati veštinu da se ovakva priča ne pretvori u bljutavu političku melodramu".
"A ’Beogradski trio’ nije samo roman o Golom otoku, to je pre svega priča o ljudskoj sudbini. Ova knjiga nema nikakvu narativnu liniju od početka. Sve je od fragmenata i zanimljiva je prva napomena koju treba pažljivo pročitati gde pisac kaže ’izmišljotine, ako su deo umetničkog postupka, na neki način predstavljaju verodostojno svedočanstvo", rekao je Vlajčić, dodajući da suz mu posebno zanimljivi crnohumorni elementi, koji se provlače kroz knjigu.
Glumac Tihomir Stanić je rekao da je oduševljen romanom "Beogradski trio".
"Roman me je apsolutno fascinirao i očarao, pročitao sam ga za noć, brinuo sam o sudbinama njegovih junaka", rekao je glumac.