IGRA PRESTOLA: Vrijeme vukova tek dolazi

Osvrt Monike Ponjavić na posljednju epizodu pete sezone sad već kultne serije "Igra prestola" pročitajte samo na našem portalu. Pred vama je i analiza upravo završene sezone.

Sudbina časnih ljudi u "Igri Prestola" je nedvosmislena i ona vodi u sigurnu smrt. Džon Arin. Ned Stark. Džori Kasel. Sirio Forel. Septa Mordejn. Rodrik Kasel. Mejster Emon. Korin Hafhend. Gren. Pip. Mejster Luvin. Mens Rejder. Ketlin Stark (mada upitno je koliko je ona zapravo bila časna). Mirsela Barateon/Lanister. Džon Snou. Ovoj listi bih, nakon dosta razmišljanja, ipak dodala i Stanisa Barateona koji je u interpretaciji HBOa sve samo ne častan. Međutim, koliko je to zapravo realno?

STANIS BARATEON, JEDINI PRAVI KRALJ

“My duty is to the realm. How many boys dwell in Westeros? How many girls? How many men, how many women? The darkness will devour them all, she says. The night that never ends. She talks of prophecies . . . a hero reborn in the sea, living dragons hatched from dead stone . . . she speaks of signs and swears they point to me. I never asked for this, no more than I asked to be king. Yet dare I disregard her? We do not choose our destinies. Yet we must . . . we must do our duty, no? Great or small, we must do our duty.” Stannis Baratheon. A Song of Ice and Fire

Ako ste čitali moju prethodnu recenziju onda znate da su događaji iz pretposljednje epizode "Igre Prestola", mahom vezani za Stanisa, dobrim dijelom fabrikovani. U knjizi, zajedno sa svojom vojskom i novim taocima – Jarom i Teonom Grejdžojem – Stanis trenutno sjedi zakopan u snijegu nadomak Vinterfela. Davos kojeg je u Bijelu Luku poslao Stanis, po nagovoru Vajmana Manderlija, odlazi u potragu za Rikonom Starkom kojeg Vajman želi postaviti za novog gospodara Vinterela u zamjenu za odanost Davosovom kralju.

Melisandra, Sejlis i Širin su bezbjedne u Crnom Zamku ne samo zato što Stanis smatra da rat nije mjesto za ženu nego zato što želi osigurati sigurnost svog jedinog nasljednika bez kojeg rat za presto u potpunosti gubi na smislu. Gendri, Robertov posljednji vanbračni sin, kao član "Bratstva bez barjaka", luta Vesterosom i ubija sve neprijatelje vaskrsle Ketlin Stark, njihovog novog vođe. Dakle, u knjizi moćna loza Barateon još uvijek, kako-tako, postoji; dok je u seriji, na moju veliku žalost, ona od ove epizode sada zvanično ugašena.

U kontekstu serije i svih promjena u ovoj konkretnoj priči to je jedino i bilo logično. Međutim, sve što je prethodilo gašenju loze uspostavljene od strane Orisa Barateona, bilo je aspolutno nelogično. Do prošle nedjelje, Stanis je bio jedan od najkompleksnijih, pa usudila bih se reći i najzanimljivijih likova ekranizacije ove epske fantazije. U pitanju je bio nemilosrdni kralj, praktičan u svom pohodu ka tronu. Za njega biti kralj nije značilo isto što i za Džofrija. On tu dužnost nije želio, nije ju tražio ali ju je isto tako prihvatio i postavio kao prioritet. Narod i kraljevstvo je stavio ispred sebe, svoje porodice i njihovih potreba. S druge strane, iako je riječ o nemilosrdnom i brutalnom čovjeku, Stanis nije bio zao, ne u istom smislu u kojem su Džofri ili Remzi zli. Međutim, spaljivanjem Širin, serija je uradila upravo to – dala je njegovom karakteru jednu zlu notu jer ubistvo male princeze se ne može drugačije okarakteresati nego kao zao čin lišen morala.

Bio je ovo jako loš, pa možda čak i glup potez, koji je ovog interesantnog lika osudio na propast. Ta propast je u knjigama još uvijek neizvjesna jer, kao što sam napomenula, Stanis je u njima i dalje živ i dalje se bori za sjever, za presto i ponovno uspostavljanje Starka na čelo Vinterfela. Ne znam da li da ovaj razvoj događaja protumačim kao činjenicu da je serija odlučila da preskoči jedan dobar dio Stanisove priče i da nam pokaže samo njegov neminovni kraj ili da se pravim kao da se ništa od ovoga nije desilo jer se u knjizi, kako stvari trenutno stoje, ni ne može desiti. Šta da kažem osim da mi je serija sada u potpunosti pokvarila ugođaj čitanja sljedeće knjige, što je naravno paradoks s obzirom da se ovdje radi o presedanu po kojem ćemo kraj priče saznati iz adaptacije umjesto iz originala.

Međutim, u moru loših vijesti za Stanisa, od dezerterstva gotovo polovine njegove vojske koja, kao što sam i pretpostavila, nakon događaja iz prošle epizode nije mogla (niti je trebala) ostati lojalna kralju ubici, preko smrti njegove žene pa do odlaska Crvene vještice, koja je sve i zakuvala a onda ga samo napustila, provukla se i jedna dobra vijest ali ne za Stanisa, nego za nas, publiku. Melisandra je bila u krivu. U knjizi je to prilično jasno, međutim u seriji i ne baš. Naime, iako Melisandra ima određene sposobnosti, pa između ostalog i da vidi budućnost u vatri, ona, kako se ispostavlja, nema ključnu sposobnost - da te vizije tačno protumači.

Pa tako, Stanis Barateon vrlo vjerovatno nikada ni nije bio ozbiljnji kandidat za Azora Ahaija, niti je njegov mač donosilac svjetla kojim će posljednji heroj pobijediti tamu, kako je ona to sve vrijeme tvrdila što znači da je Širin Barateon umrla uzalud. Usljed svoje nesposobnosti i arogancije Melisandra od Ašaija uspjela je da dovede porodicu Barateon do potpune propasti. Činjenica da je Balon Grejdžoj (ime vezano za pijavice smrti iz treće sezone) još uvijek živ trebala je da posluži Stanisu kao jasan znak da vjeruje pogrešnoj ženi.

S druge strane, Brijena od Tarta svake sezone dobije priliku da ubije bar jednog muškarca. Ovaj put je, umjesto da spasi Sansu, kao što je i obećala, osvetila Renlija, izdajnika i uzurpatora, čiji su ego i sujeta, između ostalog, i doveli do gašenja njegove loze. Da je samo Renli bio malo manje tašt, da je prepustio tron svom starijem bratu kojem je ta dužnost po zakonu pripadala, da je Stanis imao više saosjećanja prema svom mlađem arogantnom bratu i malo manje tolerancije za prijedloge Crvene vještice, da su braća udružile svoje snage u borbi protiv Lanistera koji su uzurpirali tron i ubili Neda Starka kako bi sačuvali svoju tajnu…ovo bi bila jedna druga priča u cjelosti.

LAVICA SERSI LANISTER

Kao jedna od možda najpoetičnijih priča ove epizode bez sumnje se istakla ona vezana za Džejmija i Sersi i njihovu tajnu ljubav. Mnoge nesreće zadesile su cijeli Vesteros upravo kao posljedica sakrivanja ovog tajnog odnosa, o kojem i dalje bez imalo popuštanja oboje uporno i strpljivo ćute. Ono što je bilo u određenoj mjeri iznenađujuće je Džejmijeva odluka da, nakon srećno završene epizode u Dornu, koja je mogla da izazove haos neviđenih razmjera, svojoj kćerki Mirseli prizna da joj je on otac. Prije nego što je to zaista i izgovorio, ona mu izjavljuje da to itekako zna, i da joj je drago da je to baš on. I taman nakon iznimno vidnog olakšanja, Džejmi se naprasno suočava sa još jednom u nizu smrti svoje djece, Mirsela biva otrovana od strane Elarije Sand, kao odmazda za smrt Oberina Martela. Ostao je još Tomen.

Daleko odatle, u Kraljevoj Luci, Sersi Lanister, Kraljica majka, dugogodišnji vladar iz sjenke, sada mora da se suoči sa najvećim poniženjem u životu, sa šetnjom srama na koju je prisilio Vrhovni Vrabac, vođa militantne religijske sekte. Skinuta do gole kože i svoje duge zlatne kose, zaštitnog znaka Lanistera, ošišane do glave, Sersi mora da bosonoga pređe put od Septe kralja Bejlora, gdje prije nekoliko sezona Ned Stark izgubio glavu, do Citadele, izložena svim uvredama i pogrdama koje narod Kraljeve Luke može da smisli, nakon što mu se konačno ukazala prilika da jednog vladara, a još ovako ozloglašenog, provuče kroz najdublju i najprljaviju kaljugu. Ona ovo podnosi poput pravog nasljednika ledenog Tajvina Lanistera, lanisterskog lava, uspravno i uzdignute glave.

Nikada javno ne priznajući svoju ljubav, Džejmi i Sersi su spremni na sve muke ovoga svijeta da bi zaštitili svoju djecu i svoj odnos, pa makar to izazvalo najveća tektonska pomjeranja u Vesterosu, pa i pad sopstvene Kuće. Upravo ovo je na romantičan način u finalu ove sezone povezalo priče iz Dorna i Kraljeve Luke, završavajući svaku jednom vrstom epiloga koji nakon velikog gubitka najavljuje nastavak borbe bez obzira na teškoće koje joj leže na putu: Džejmijev brod nastavlja da jedri ka Kraljevoj Luci, dok izranjavanu Sersi na rukama iznosi njen novi zaštitnik, Ser Robert Strong, zapravo Planina vraćen iz mrtvih, kao zastrašujući produkt nekromansera Kajburna.

ZA STRAŽU

Džon Snou je mrtav.

Iako ovaj podatak znam već nekoliko godina, vidjeti ga na ekranu nije bilo nimalo lako. Iako mrzim Olija još od prošle sezone kada sam prorekla da će on dokrajčiti Džona, vidjeti ga kako zabada nož u njegovo umiruće tijelo nije bilo nimalo lako. Uopšte ne znam, niti mogu pretpostaviti kako su se osjećali ljudi kojima je ovo bila nova informacija i koji su za Džonovu smrt saznali u posljednjim minutama ove epizode. Šok vezan za ovu scenu bi se trebao vezati za dvije stvari koje serija ponovo nije bila u stanju ispratiti. Prva je naravno činjenica da Noćna Straža nije ništa drugo do jedan red, sačinjen od grupe kriminalaca bez trunke časti, morala i etosa, lišen bilo kakve poniznosti. Druga je mnogo značajnija jer prikazuje Džona u novom svjetlu i daje nagovještaj u kom pravcu će priča dalje ići.

"Then Bowen Marsh stood there before him, tears running down his cheeks. "For the Watch." He punched Jon in the belly. When he pulled his hand away, the dagger stayed where he had buried it. Jon fell to his knees. He found the dagger’s hilt and wrenched it free. In the cold night air the wound was smoking. "Ghost," he whispered. Pain washed over him. Stick them with the pointy end. When the third dagger took him between the shoulder blades, he gave a grunt and fell face-first into the snow. He never felt the fourth knife. Only the cold..."

Prolog pete knjige (Ples zmajeva) priča priču Varamira Šestokožac (Varamyr Sixskins), koji je pored toga što je pripadnik Slobodnih naroda ujedno i varg (mjenjač kože). U ovom značajnom prologu saznajemo da je od životinja, za varga, najlakše ući u psa a znatno teže u vuka, te da svaki vuk ima svog varga kojem je lojalan i da samim tim ne dopušta drugim vargovima ulazak u njihovo tijelo. Zatim, da čovjekov duh i njegovo svjesno, nakon što mu umre tijelo, nastavlja živjeti unutar životinje, s tim da mu sjećanja svakodnevno blijede, a životinja malo-pomalo postaje sve manje varg, a sve više vuk, sve dok od čovjeka ničeg više ne ostane i samo zvijer preostane.

To znači da u slučaju da ljudsko tijelo varga umre, njegov um može da se spasi tako što će ući u životinju, međutim on može da poživi unutar životinje samo neko vrijeme prije nego što u potpunosti iščezne. Varamir je to znao iz iskustva jer kad je ušao u orla koji je pripadao Orelu, osjetio je kako Orel, koji je nastavio svoj život u ptici, bjesni zbog njegova dolaska neposredno prije nego je u potpunosti iščezao. U tom trenutku mržnja koju je Orel osjećao prema Džonu koji ga je i ubio prešla je i na Varamira. On je znao šta je Džon istog trenutka kad je ugledao njegovog bijelog strahovuka Duha kako se nečujno šunja uz njega.

Kako on kaže, jedan varg uvijek može osjetiti drugoga a po njemu Džon nije bilo kakav varg. Po njemu, Džon je jedan od potencijalno najsnažnijih i najtalentovanijih vargova koji se nažalost, pored toga što nema nikoga da ga nauči i da mu pomogne da razvija taj dar, usljed tvrdoglavosti, svojstvene porodicama iz kojih je potekao, opire svojoj naravi a zapravo bi joj se trebao u potpunosti prepustiti.

Kao što možete vidjeti iz gore navedenog paragrafa, Džonova posljednja riječ, prije nego što je njegovo tijelo umrlo, bila je "Ghost" (Duh). Da bi varg uspio materijalizovati svoju sposobnost mijenjanja kože potreban je određeni događaj, dovoljno šokantan, kako bi imao ulogu svojevrsnog okidača (za Brena Starka je to bilo spašavanje Džonovog života u trećoj sezoni). Moglo bi se tvrditi da je smrt, nastala kao posljedica izdaje od strane ljudi koje si, do trenutka kada su ti počeli zabadati noževe u stomak, zvao braćom, dovoljno jak okidač za to. Moja pretpostavka (a i pretpostavka svih ljudi koji su pročitali knjigu) je da je Džon u posljednjim sekundima prije nego što će njegovo ljudsko tijelo umrijeti ušao u tijelo svog vuka, te da je tako uspješno izbjegao smrt. Za sada. Međutim, kako bi Džon nastavio svoj život, izlazak iz vuka, nakon određenog vremena, je imperativ. Kako će Džon to uraditi ostaje da se vidi.

Postoji nekoliko opcija koje ću sada zajedno sa vama preći.

- Melisandra se vratila na zid. Ona je, kao i Toros (sveštenik koji je vratio u život u Berika Dondariona i Ketlin Stark) vjerna Bogu svjetlosti što znači da ima sposobnost da vrati Džona u život, iako to do sada nikada nije uspjela uraditi. Međutim, u tom slučaju Džon bi pripadao Crvenom bogu, što je sudbina koju niko ne želi za Džona i koja je pomalo nelogična s obzirom na činjenicu koliko je njegov identitet Starka naglašen, što u seriji što u knjizi. Džon, na kraju krajeva, pripada Starim bogovima.

- Brinden Rivers (three-eyed crow), čovjek-drvo od kojeg Bren trenutno uči u pećini (gdje smo ga ostavili prošle sezone) bi mogao imati nekakve veze sa vraćanjem Džona u život. Brinden je jedan od najvećih živih čarobnjaka koji putem žrtve prinešene drvetu Starih bogova (možda kroz život Teona Grejdžoja) sasvim sigurno može to da izvede.

- Kralj Drugih (Others ili White Walkers), kao što smo vidjeli u dvije epizode – "Oathkeeper" i "Hardhoum" – sasvim sigurno može da uradi nešto po tom pitanju - ili da pretvori Džona u White Walkera ili da ga pretvori u Wighta (što neće biti slučaj). Ako vas interesuje kako je ovo logično i zašto, te kakve veze porodica Stark ima sa ovim ledenim vilenjacima, kako ih je sam pisac nazvao, pogledajte moje teorije koje se detaljno bave upravo ovom temom.

- Kako Džon Snou (najvjerovatnije) nije sin Neda Starka, postoji mogućnost da će Džon, kao pandan Deneris Targerijen, te spoj i oličenje leda i vatre, ustati iz mrtvih bez ičije pomoći (ili nakon što mu se tijelo u potpunosti zaledi ili ako mu braća, u strahu da ne postane živi mrtvac, zapale tijelo), baš kao i ona, a sa novim sposobnostima, pa možda čak i zmajem (od leda).

Bilo kako bilo, Džon, kao centralni lik, potencijalno najmoćniji varg svih vremena kojem pripada bijeli jezovuk crvenih očiju (alegorija na drvo, simbol Starih bogova i Brindena Riversa, albino crvenog oka), nastao kroz spoj jedine dvije magične kuće, čija je pjesma ujedno i naslov ove sage (A song of Ice and Fire), te jedini lik koji ima sva obilježja klasičnog heroja za kojeg se vežu brojna proročanstva, sasvim sigurno neće svoj kraj doživjeti kroz ovakav kukavički čin. A pored toga, smrt je jedini način putem kojeg se Džon može osloboditi službe u Noćnoj Straži, te kako bi se ponovo rodio kao Azor Ahai, Posljednji Heroj, Princ koji je obećan, što je po mnogim fanovima, jedna te ista osoba.

Proročanstvo kaže da će Azor Ahai (za kojeg je Melisandra mislila da je Stanis) ponovo biti rođen usred soli i dima, ispod krvave zvijezde, kao potomak Targerijena te da će rukovati ognjenim mačem znanim kao "Donosilac svjetlosti" (Lightbringer). Mnogi fanovi vjeruju da je Deneris Targerijen taj dugo očekivani princ (iako je žena što ne iznenađuje s obzirom da zmaj nema pol). Međutim, prateći knjigu, ta pretpostavka je nekako previše logična i jednostavna što nije u Martinovom stilu, a između ostalog, njeno putovanje nije putovanje klasičnog heroja kao u slučaju Džona Snoua. Pored toga, u knjizi se za njega vežu tri sna, odnosno proročanstva.