Da li se bića s dušom mogu koristiti za ishranu, kao kobasice?
Naučnici Instituta za teološku zoologiju u Minsteru bore se za dostojanstvo životinja - i to po narudžbini crkve.
Istraživanje Instituta zamišljeno kao interdisciplinaran projekat u kome zajedno sarađuju i teolozi i zoolozi. Biskup grada Minstera, Feliks Gen, je za to istraživanje angažovao Hagenkorda (50). Time katolička crkva i sama ukazuje na značaj te teme, nakon što se dugo držala po strani kada je riječ o raspravama o pokvarenom mesu i masovnom uzgoju životinja.
Ima li žaba dušu? "Ima", smatra Rajner Hagenkord. Katolički sveštenik i zoolog jedan je od osnivača Instituta za teološku zoologiju u Minsteru.
"Jedno je kada pod dušom podrazumijevam nešto što u meni počiva, nešto nezavisno od mog iskustva, mog života i moje životne perspektive, što ostaje i poslije moje smrti. Ali sasvim drugo je kada pod dušom podrazumijevam mogućnost da osjećam, mislim i planiram budućnost. Ili ako dušu pak vidim kao nešto tajanstveno, što se opire svakom proračunu, svakoj definiciji, a postaje dostupno tek kada stupimo u vezu s nekim živim bićem", kaže Hagenkord.
Rajner Hagenkord je pun poštovanja prema žabama, ali i prema psima, mačkama, svinjama. Oni su stvorenja božja, baš kao i on sam. Ali, da li se ta bića s dušom mogu koristiti za ishranu, kao kobasice?
Hagenkord ističe da su ljudi suviše dugo, pritom suviše malo razmišljali o vezama koje postoje između kobasica s jedne strane i osnovne misli hrišćansva s druge strane - a to je poštovanje prema svemu što je živo.
"Sve je više ljudi koji tačno žele da znaju šta se dešava sa njihovim autom u radionici, i koji će rado za to da plate više, ali kojima je istovremeno svejedno šta se nalazi na njihovom jelovniku. Kada je riječ o ishrani, doživljavam sve veću nepromišljenost i glupost ljudi, koja me ponekad i te kako ljuti", priča Rajner Hagenkord za DW.
Rajner Hagenkord je vegetarijanac, ali nije ideolog. "Vegetarijanstvo nije preduslov za spas duše grešnika", smatra taj biolog. Uostalom ni Isus nije bio vegetarijanac. Ali, meso ne može svakodnevno da se koristi, kao na primjer hljeb, voće i povrće.
"Korišćenje mesa u ishrani uvijek ima religijsku, duhovnu dimenziju! Uostalom tovljeno tele u Bibliji postoji samo kod povratka izgubljenog sina."
Magična riječ je poštovanje, zaključuje Hagenkord. Nedeljno pečenje je u redu, ali samo ako se konzumira sa radošću i poštovanjem prema božjoj tvorevini.
(MONDO)