• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Mate Rimac: Za sve su krivi autići i Tesla

Autori mondo.ba Autori Željko Svitlica

Dječak na slici sa malom plastičnom formulom u ruci - vjerovatno nema boljeg objašnjenja motivacije i uzroka za ono što je u životu smislio i uradio Mate Rimac.

 Mate Rimac, intervju: Za sve su krivi autići i Tesla Izvor: Vedran Ševčuk/MONDO

Tom fotografijom (iz vremena na prelazu između sedamdesetih i osamdesetih godina XX vijeka) započeo je on svoju prezentaciju na We Are Developers konferenciji u Beču.

“Uvijek sam volio te autiće i kasnije automobile, nemam objašnjenje za to”, kaže Rimac.

Na slajdovima se ređaju slike i na jednoj od njih je Nikola Tesla, mistična figura i preteča današnje tehno-civilazacije i uzor mnogima, pa i našem sagovorniku.

Ipak, i pored ovakvog životnog uvoda, ko bi rekao da će pored Zagreba niknuti firma koja proizvodi najbrže - najljepše, mnogi misle - električne automobile na svijetu. Nešto kao ferari ili lambordžini novog vremena. Umjesto buke motora umirujuči zvuk elektrike. Kompjuter na točkovima, ali ne manje lijep ili manje ‘’mačo’’. San dječaka IT civilizacije.

Prije desetak-petnaest godina Rimac je učestvovao na auto-trkama sa zelenim BMW-om. Nakon jednog kvara prionuo je na naizgled sulud posao, da svom trkaćem vozilu ugradi električni pogon. Očekivano, naišao je na čuđenje i podsmijeh.

„Nemoj da voziš blizu nas da nas ne spuca grom“, šalili su se drugi vozači. Danas, 2018. godine podsmijeh je vjerovatno nestao zbog svega što je postigla kompanija „Rimac automobili“.

Jedan sportski model koji je razvila firma momka rođenog u Livnu sa prebivalištem i sjedištem u Zagrebu košta oko dva miliona evra i prema sopstvenim riječima, ni ovaj inovator, preduzetnik, inženjer i sanjar nema dovoljno para da ga kupi.

Ko kupuje Rimac automobile?

Klasična ekipa. Ima onih koji već imaju 20 automobila pa im je ovo 21 i kupuju ga zato što je drugačiji i zato što je osvježenje. I ferari i lambordžini jesu drugačiji ali imaju klasični pogon itd. A ovo je nešto skroz drugo.

O KOMPANIJI

Rimac Automobili je firma za proizvodnju vrhunskih električkih vozila osnovana 2009. godine sa sjedištem u Svetoj Nedelji kod Zagreba. Rimac Automobili je razvio i predstavio automobilski koncept električnog automobila Concept_One, koji je kasnije krenuo u serijsku proizvodnju. Prvi put je predstavljen svjetskoj javnosti 2011. godine na najvećoj svjetskoj izložbi automobila Internationale Automobil-Ausstellung u Frankfurtu.

Zatim, kupuju ljudi koji nikada nisu imali sportski auto, ali sada prvi put imaju izbor koji pokazuje njihov lajfstajl. Npr. to su direktori (CEO’s) tehnoloških kompanija.

A domaći fudbaleri, estradne zvijezde iz Srbije i Hrvatske?

U regiji naše automobile ne kupuju.

Zašto niste preselili proizvodnju iz Hrvatske? (Rimac ima pogone u Hrvatskoj i u Kini, planiraju da grade i u Sloveniji)

Prije četiri godine smo zamalo otišli jer se činilo da nismo imali drugog izbora. Po svim pravilima trebalo je da budemo u bankrotu 10 puta. Nismo mogli platiti plate i dobavljače.

Šta vas je spasilo?

To je valjda kao u kockanju: dajemo sve i više nemamo šta izgubiti. U najgorim trenucima ja sam bio iskren prema ljudima i govorio im šta nam se desilo. Jednom nam se to desilo kad smo imali oko 200 zaposlenih ljudi i tad sam mislio da će nas ljudi napustiti, ali otišao je samo jedan. Nisamo mogao vjerovati, ali to je možda stvarno zato što smo bili ful iskreni. Uglavnom, 2014. je bila jedna takva situacija. Njemačka nam je nudila do dođemo i skoro smo otišli, ali je uletio jedan investior – među prvim značajnim investitorima – i dao nam investiciju. Da je došao sedam dana kasnije otišli bismo već u Njemačku.

Imao sam taj inat da pokažem da možemo uspjeti u Hrvatskoj. Sad već i ne želim da preselimo jer hoću da to radim u Hrvatskoj. Da je lako - nije. Da je super teško – nije ni to. Ovo je globalni svijet, mi smo u EU, od Minhena do nas let traje sat vremena, a od Londona sat i po.

Sad investitori nama dolaze jer smo mi Rimac automobili, a prije tri godine smo bili neki start-up iz Hrvatske. Sada je sasvim druga priča.

Šta je presudilo da se uvrstite u tu kategoriju ‘’glavnih igrača’’ i da vaše ime poznate poznato?

Puno toga moraš dobro napraviti, ali ne smiješ puno toga upropastiti. Mi jesmo puno toga loše uradili ali uvijek jedan stepenik iznad granice potpune katastrofe. Znate kako, ako se jednom pojaviš na sajmu u Ženevi niko te neće zapamtiti ako te nema i sljedeće godine. Moraš godinama imati rezultate. Aston Martin ako je zadovoljan onim što smo uradili za njih, reći će Meklarenu; ako napraviš nešto dobro za Mekralen, znaće npr. SEAT, itd. Presudne su godine dokazivanja i rezultata. Ništa drugo.

Zašto si uopšte počeo praviti automobile?

Ljudi masovno pokreću start-up firme ali se i kod nas i u Hrvatskoj mahom bave softverom. Taj proizvod je lako prodati i izvoziti i napraviti ako imaš znanje. Za automobil je s druge strane potrebno znanje ali pravi materijal: plastika, metal, kablovi, elementi, motor…

Najzeznutiji dio je što su kod pravljenja automobila u pitanju ljudski životI. Ako pogriješiš možeš ugroziti ljudske živote.

...
Izvor: YouTube/RimacAutomobili



Htio sam da kažem, na našim prostorima proizvodnja automobila, još pritom sportskih i električnih, zvuči kao suluda ideja?

Jeste suluda ideja i šanse su nam bile male, ali to je bila moja strast. Postoji milijardu načina da se zaradi novac a ovo je jedan od najgorih. Znate li koji je najbrži način da postanete milioner? Budeš milijarder, a onda kreneš praviti automobile. To je baš teška industrija, ali bio sam dovoljno lud da krenem u to. Snašli smo se, preživjeli najgore. To apsolutno nije racionalna odluka pogotovor zbog ugleda auto-industrije. Tek kada smo predznak car company promijenili u tech company investitori su počeli da dolaze jer niko neće da investira. Za automobilsku industriju važni da ima malu maržu, a iziskuje velike investicije. Pogotovo je trusno područje u oblasti pravljenja sportskih automobila.

Kad smo kod toga, često se govori o velikim gubicima koje kompanija Tesla pravi. Da li su i druge kompanije koje prave električne automobile u takvoj situciji i da li su uslovno rečeno „predodređene“ da budu stalno u minusu zbog odnosa investicija i neizvjesnog terena na kojem treba da ostvare dobit?

Koliko ja znam mi smo jedina profitabilna firma koja radi električne automobile, ali ne zato što smo tako htjeli već zato što nismo imali novca. Ford potroši šest milijardi dolara za razvoj automobila. Tesla je imala i ideju i m(***). Vjerovatno se neko drugi ne bi usudio. Oni su kao relativno mala firma sagradili veliku mrežu punjača i u cijelom svijetu imaju preko 1.500 mjesta za punjenje automobila. BMW vjerovatno nema ni 100.

BICIKLI

Rimac automobili prave i električni bicikl Greyp bike. Te bicikle trenutno posjeduju i fudbalske zvijezde kao što su Mesi, Fabregas i Pike.

Ako gledate kvartalne rezultate nikad takve stvari nećete postići. Tesla je imala veliko samopozdanje u smislu: mi ćemo to napraviti bez obzira na sve. Ako želite investirati u nas morate biti svjesni toga i tačno to su i napravili. Oni mogu postati profitabilni ako žele da uspore taj rast investicija, ali da bi se došlo do toga gdje su sad sve je to bilo neophodno.

Tesla je automobil koji je pokrenuo cijelu ovu industriju. Prije Tesle niko nije htio uložiti u električni automobil. Da toliko paze na finansijske rezultate ne bi mogli napraviti mrežu punjača svuda po svijetu . Najlakše je reći da oni gube novce zato što ne valjaju.

Ko investira kod vas i da li imate investitora iz regije?

Ne, ja sam bio kod svakog i „žico lovu“ i kod Todorića i ostalih, ali niko nije bio raspoložen. Generalno, nemaju naši ljudi novca. To što se kod nas smatra bogatstvom u Americi je daleko od tog.

Možeš li predvidjeti kada će kod nas zaživjeti i biti afirmisani električni automobili s obzirom na veliku popularnost i svojevrsnu kulturu „dizela, kubikaže i goriva“ koju trenutno uživamo?

Mnogi ljudi neće promijenti mišljenje dok ne probaju ovakva vozila. Tu isto treba malo edukacije kupaca, da razumiju da njima ne treba 600-700 kilometara dometa automobilom da ih ne treba brinuti toliko infrastruktura punjenja jer svaki dan kreću sa novim rezervoarom, ako kući imaju gdje puniti vozilo. Treba proći vrijeme dok svako proba električni auto i vidi njegove prednosti.

Ja mislim da će prava revolucija doći sa autonomnom vožnjom i promjenom paradigme vožnje. Autonomna vozila će promijeniti stvari. Više nećemo biti vlasnici vozila. Ti auti će biti električni i tada će doći prava velika promjena.

Misliš da nema šanse da prije toga počne masovna proizvodnja pristupačnijih električnih automobila pa da ih svi možemo priuštiti?

Moguće, ali će mnogo više vremena trebati za to nego što ljudi misle. Recimo, po nekim optimističnim predviđanjima 2040. na tržištu novih automobila 30 odsto će biti električnih. Niko ne zna stvarno šta će se desiti. Mislim da industriji treba veliki shake-up, a to će se desiti sa autonomnom vožnjom. A tada te više neće biti briga za koliko brzo ubrzava auto, kako skreće i kako koči jer tako isto ne znaš kako tramvaj ide. To će okrenuti industriju naglavačke, kada kupci ne budu pojedinci nego Uber, Gugla, Epl ili druge kompanije.

Na proteklom sajmu automobila u Ženevi predstavljen je Rimac C_Two. O specifikiacijama automobila pročitajte OVDE.

Enjoying the good company at @nyautoshow #Rimac #CTWO

A post shared by Rimac Automobili (@rimac_automobili) on

&script async defer src="//www.instagram.com/embed.js">

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop