• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Zašto je sok od paradajza hit u avionima

Zašto ljudi toliko naručuju sok od paradajza kada su u avionu?

 Zašto je sok od paradajza hit u avionima Izvor: MONDO

Na to pitanje su poslednjih mjeseci pokušavali da odgovore istraživači Fraunhofer instituta iz Holckirhena kod Minhena. I našli su razloge.

Kako je moguće da samo ketering Lufthanze u avionima posluži 1,7 miliona litara soka od paradajza svake godine? Naučnici se nisu zadovoljili odgovorom samo na to pitanje - htjeli su da otkriju koliko nam se mijenja ukus za hranu i piće dok letimo.

Za sada naučnici znaju da se na približno deset kilometara visine vlažnost vazduha u avionu smanjuje za nekih 15 odsto, a niži pritisak svu tečnost u tijelu potiskuje na gore. Takođe, kada je manja vlažnost vazduha i grlo se brže suši što izaziva žeđ.

Sve ovo zajedno ima još jedan efekat koji bi mogao da bude i odgovor na pitanje sa početka teksta. Naime, u opisanim uslovima receptori ukusa i mirisa sporije i teže šalju signale do mozga.

"To je kao prehlada. Kada ste prehlađeni nosna sluznica se uvećava i slabije registrujete mirise i ukuse“, kaže za "Dojče vele" Florijan Majer koji predvodi tim istraživača.

Majer i njegov tim obavljaju ispitivanja u komori sa niskim pritiskom sagrađenoj oko jednog dijela Erbasa A310.

"Ovdje imamo temperaturu od 20 stepeni, vlažnost vazduha od 10 do 15 odsto i dobru ventilaciju - to su sve uslovi tipični za let putničkim avionom“, objašnjava Majer. "Posebno je važno što smo smanjili pritisak na 750 do 800 milibara, dok je na nivou mora pritisak iznad 950 milibara.“

U putničkoj test kabini su i test putnici - ne lutke, nego ljudi. Sjedišta vibriraju, buka je ista kao u pravom avionu, a ljudi, pomalo slinavi, kao kod pravog leta, razgledaju menije i lupaju glavu šta da naruče za jelo i piće.

Istraživači su već otkrili da hrana u avionu mora biti jače začinjena nego ona na zemlji.

"Začinjena hrana poput kineske ili indijske je uvijek tražena, dok će recimo u ribu sa bijelim sosom morati da se doda još začina kako bi se pojačao ukus“, priča Majer.

Lufthanzini dobavljači hrane su, na osnovu ovih testova, već ubacili više soli u lepinje i kifle.

Začini otkrivaju i zašto je sok od paradajza toliko tražen - on, naime, ima prilično soli i bibera u sebi. "Ukus soka od paradajza se mijenja sa pritiskom. Pretpostavimo da ljudi probaju ovaj sok na zemlji i nisu zadovoljni ukusom - ako probaju isti sok u vazduhu, na sniženom pritisku, daće mu bolje ocjene“, kaže Majer.

Ispitivanja koja on i njegovi saradnici sprovode nisu nimalo jeftina. Zato je samo nekoliko svjetskih kompanija plaćalo za ovakve eksperimente. Niskotarifne kompanije koji služe samo sendviče i čokoladice nisu zainteresovane za slične poduhvate. To je upravo šansa za kompanije poput Lufthanze da ponude nešto više.

"Imate prevoznike kao Singapur ili Lufthanzu koji zaista mnogo pažnje posvećuju obrocima i kuhinji. Nije u pitanju samo poslovna klasa u avionima, već i ekonomska. Jer detalji mogu imati ogroman uticaj na lojalnost mušterija, na njihovo zadovoljstvo i volju da ponovo lete istom kompanijom makar platili kartu i malo više", kaže Henri Hartevelt, analitičar putovanja iz San Franciska.

(MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop