NASA uspjela da pronađe signal letjelice koja je u svemiru već 46 godina

Autor Bojana Zimonjić Jelisavac

NASA je uspjela da pronađe signal letjelice Vojadžer 2, koja je u svemiru već duže od četiri i po decenije.

NASA uspostavila signal sa Vojadžerom Izvor: NASA

Tim misije Vojadžer (Voyager) u NASA uspio je da primi signal sa letjelicom Vojadžer 2 nakon što je izgubio kontakt krajem jula. Ova letjelica u funkciji je duže od 45 godina!

"Zatražili smo pomoć Mreže dubokog svemira i grupe za radionauku da vidimo da li možemo da čujemo signal sa Vojadžera 2. Uspješno smo registrovali ono što nazivamo signalom 'otkucaja srca' iz svemirske letjelice. Dakle, znamo da je živa i da radi. To nas je zaista obradovalo", rekla je Suzen Dod, menadžerka ovog projekta u laboratoriji NASA za mlazni pogon.

Komande poslate Vojadžeru 2 tokom 21. jula slučajno su dovele do toga da antena svemirske letjelice bude usmerena dva stepena od Zemlje. Minimalna promjena znači da Vojadžer 2 ne može da prima nikakve komande od kontrole misije ili da šalje podatke nazad na Zemlju sa svoje udaljenije više od 19,9 milijardi kilometara u međuzvezdanom prostoru.

Tim misije je bio prijatno iznenađen činjenicom da je mogao da otkrije signal svemirske letjelice koristeći Mrežu dubokog svemira, međunarodni niz masivnih radio antena koje omogućavaju da NASA komunicira sa misijama širom kosmosa.

Svaka od tri džinovske antene je jednako udaljena, što znači da je jedna uvijek u komunikaciji sa različitim svemirskim brodovima dok se Zemlja rotira. Jedna radio antena se nalazi u Goldstonu blizu Barstoua u Kaliforniji, druga u blizini Madrida u Španiji, a treća u blizini Kanbere, Australija. Sada će tim misije pokušati da pošalje signal nazad u svemirsku letjelicu.

"Sada generišemo novu komandu da pokušamo da usmjerimo antenu svemirske letjelice ka Zemlji, ali je mala vjerovatnoća da će to uspjeti", rekla je Dod.

Signal, poslat preko Mreže dubokog svemira, u suštini je pokušaj da se "viče" na Vojadžer 2 i da se, uslovno rečeno, privuče njegova pažnja, uprkos činjenici da njegova antena nije orijentisana na način da prima radio signal, navodi NASA. S obzirom na udaljenost između njega i Zemlje, potrebno je oko 18,5 sati da signal putuje u jednom pravcu duž Sunčevog sistema do svemirske letjelice. Ako signali sa Zemlje ne stignu do Vojadžera 2, letjelica je već programirana da se više puta godišnje preorijentiše kako bi njena antena bila usmjerena u pravcu Zemlje. Sledeće resetovanje je već bilo zakazano za 15. oktobar, a tim se nada da će ovaj program omogućiti nastavak komunikacije sa Vojadžerom 2.

Vojadžer 2
Izvor: youtube/Sky News Australia

"Ali to je predugi period za čekanje, pa ćemo mi pokušati da pošaljemo komande nekoliko puta prije tog datuma", rekla je Dod.

Nije prvi put da su stare sonde-bliznakinje, obe lansirane 1977. godine, na meti problema. Nastavljaju da istražuju kosmos, neumorno uprkos svom dugom, višedecenijskom "stažu", a tim je polako isključio instrumente za očuvanje energije i proširenje svojih misija. Usput, i Vojadžer 1 i Vojadžer 2 su naišli na neočekivane probleme i odustajanje, uključujući period 2020. od čitavih sedam mjeseci tokom kojeg Vojadžer 2 i Mreža dubokog svemira nisu mogli da komuniciraju.

Tim očekuje da će Vojadžer 2 ostati na planiranoj putanji, čak i bez primanja komandi. U međuvremenu, Vojadžer 1, koji je skoro 24 milijarde kilometara od Zemlje, nastavlja da radi kako se očekuje i komunicira sa Mrežom dubokog svemira.

Obe letjelice se nalaze u međuzvezdanom svemiru, i Vojadžeri su jedini izvan heliosfere, Sunčevog mjehura magnetnih polja i čestica koji se proteže daleko izvan orbite Plutona, prikupljajući vrijedne podatke dok otkrivaju neistraženu međuzvezdanu teritoriju.

Pogledajte