Studenti iz Mostara imaju ideju i zadali su sebi zadatak koji nije lak niti brz, bez obzira što tako zvuči: žele da konstruišu "domaći" bolid formule. Cilj je da posao završe do avgusta kako bi učestvovali na takmičenjima u evropskim zemljama.
FSRacing team koji čini petnaestak studenata Fakulteta mašinstva, računarstva i elektrotehnike Sveučilišta u Mostaru započeo je projekat konstruisanja bolida formule koja će se takmičiti na specijaliziovanim studentskim trkama u evropskim zemljama.
Ove sezone već su značajan put prešli u projektu konstruisanja trećeg bolida takve vrste na svom fakultetu, a žele da projekat završe do kraja juna kako bi bili spremni za trke u avgustu.
Kako se pravi bolid formule?
"Počeli smo samo s crtežom, a sada već imamo kostur. Glavni fokus je na motoru, provjeri njegove tehničke ispravnosti i njegovoj upotrebljivosti, dok nam ostali koraci uključuju ugradnju motora u kostur, povezivanje elektronike i elektroničkih elemenata, usklađivanje s mjenjačem, izradu sjedišta i volana, što ćemo sve obaviti na našem Sveučilištu", kažu ovi entuzijasti.
Njihov bolid koristi motor "Kavasaki Ninja" zapremine 600 cm3, što će omogućiti da se takmiče na visokom nivou.
Postupak koji koriste je prikupljanje što više poluproizvoda kako bi od njih stvorili vlastiti proizvod - rezultat domaće "pameti".
"Ne kupujemo gotove komponente", pohvalili su se za Mondo.
Pri izradi bolida formule ovi budući inženjeri koriste različite materijale kako bi postigli optimalnu kombinaciju čvrstine, izdržljivosti i lakoće.
"Za karoseriju bolida koristimo karbonska vlakna zbog njihove izuzetne čvrstine i lakoće. Karbonska vlakna omogućuju izradu aerodinamičnih i čvrstih karoserija koje su istovremeno lagane, što je ključno za postizanje visokih performansi na stazi. Šasiju bolida izrađujemo od čelika zbog njegove visoke čvrstine i otpornosti na udarce. Čelična šasija pruža sigurnu i stabilnu platformu za sve ostale komponente bolida, što je od ključne važnosti za sigurnost vozača i performanse bolida na stazi."
Izvor: FS racing tim - ustupljena fotografijaOsim toga, koriste i aluminijum za određene dijelove bolida zbog njegove lakoće i dobre obradivosti.
"Polimere također koristimo u izradi raznih dijelova bolida. Za izradu polimernih dijelova koristimo kalupe kako bismo dobili željeni oblik i dimenzije. Polimerni dijelovi se često koriste za izradu detalja unutar bolida, kao i za neke vanjske komponente koje zahtijevaju posebne materijalne karakteristike poput otpornosti na habanje ili visoku temperaturu", objasnili su nam ovi ljubitelji automobilizma i mašinstva.
Da bi se vozilo konstruisalo potrebna su različita znanja i vještine, pretežito mašinskog tipa: vještine poput zavarivanja, koja se koristi za spajanje čeličnih dijelova šasije, te vijčanih spojeva za spajanje različitih komponenti bolida.
"Takođe, koristimo i vještine izrade polimernih dijelova uz pomoć kalupa, što zahtijeva preciznost i pažljivo praćenje procesa kako bi se osiguro kvalitet i funkcionalnost dijelova. Sve ove vještine i znanja su ključni za uspješnu izradu bolida koji će biti konkurentan na stazi", poručuju studenti.
Sa svojom formulom planiraju da se pojave na takmičenjima u Evropi, posebno u Italiji i Novom Marofu u Hrvatskoj (trka "Rimac Group Formula Student Alpe Adria"), gdje su već učestvovali.
Pomoć preduzetnika i institucija
Za ovaj poduhvat treba dosta novca, pa studenti iz Mostara nastoje da privuku pažnju državnih, entitetskih i županijskih/kantonalnih vlasti i preduzetnika kako bi im pomogli na putu do cilja.
"Izrada ovakvog projekta zahtijeva značajna finansijska sredstva, jer smo krenuli od nule", poručili su.
(MONDO)