Saša Đorđević, renomirani dizajner iz Beograda, na privremenom radu u Banjaluci, ima svoju prvu samostalnu izložbu pod nazivom "(Dis)Like", u okviru festivala "Zaplet07", u banjalučkom GP Jazavac od 26. do 31. oktobra.
Đorđević je jedan najpoznatijih grafičkih dizajnera sa ovih prostora, čijim radovima smo okruženi na svakom koraku, a da to i ne znamo - oni se nalaze na ambalažama proizvoda, reklamama, plakatima, bilbordima, TV-u…
Na izložbi "(Dis)Like" biće predstavljeno njegovih 14 pozorišnih plakata koji su kreirani za različite pozorišne predstave i festivale u produkciji Narodnog pozorišta RS i GP Jazavac od 2007. do 2015. godine. U duhu naziva "(Dis)Like", moći ćete da vidite plakate koji su prihvaćeni, ali i one koji su odbijeni.
"Selektovao sam dvije grupe pozorišnih plakata. Prvu grupu čini izbor najzanimljivijih zvaničnih plakata koje je javnost već imala prilike da vidi. Drugu grupu čine odbijeni plakati, odnosno plakati koji iz različitih razloga nisu prihvaćeni kao konačni. Iako odbačeni, prema mom sudu, mnogi od njih zaslužuju da ugledaju svjetlost dana. Tokom izložbe, posjetioci će moći da glasaju, odnosno zalijepe stikere ispod svakog plakata i tako pokažu da im se nešto od ponuđenog sviđa, odnosno ne sviđa", priča Đorđević za MONDO.
Rođen u Beogradu 1973. godine, Saša Đorđević spada u onu generaciju koja je osjetila vrijednosti jugoslovenskog sistema, učestvovala u tranziciji 90-ih i iz tog ugla posmatra stvarnost. On već 15 godina radi u značajnim reklamnim agencijama, kao što su Saatchi&Saatchi, Communis i POP. Danas djeluje u okviru dizajn i AV produkcijskog studija Bunker, gdje pokušava da promoviše spoj umjetnosti i biznisa, što, po njegovom mišljenju, i jeste uloga dizajnera u kreativnoj industriji.
Izvor: MONDO"Mislim da sam u svom radu uspio da spojim autorstvo i oglašavanje. Uzbuđuje me da se igram na granici umjetničkog, bez namjere da zbog toga ugrozim uspjeh klijenata za koje osmišljavam idejna rješenja. Ubijeđen sam da je zadatak klijenata da shvate da će ih jedino hrabro i drugačije komuniciranje sa tržištem izdvojiti od ostalih, a zadatak dizajnera da ponudi dovoljno kvalitetne ideje koje će privući pažnju i staviti klijenta u fokus. Zbog toga, mene podjednako interesuje da radim ambalažu, TV spot, majicu ili plakat za pozorišnu predstavu, jer u svim ovim projektima vidim dovoljno prostora da se izrazim, te vidim šansu za promociju klijenata, njihovog proizvoda ili usluge", priča nam on.
Đorđević je jedan najaktivnijih dizajnera na domaćoj sceni, koji je do sada osvojio preko deset nagrada, a dugogodišnji je član Udruženja likovnih i primjenjenih umjetnosti u BiH. Svoje radove izlagao je na brojnim festivalima u zemlji i inostranstvu. Kaže da ga je čitav život privlačio savremen umjetnički izraz, prvenstveno okruženja u kojem je rastao, bilo da je riječ o pozorištu, muzici, filmu, stripu ili likovnim i primijenjenim umjetnostima.
"Zbog svih tih afiniteta, privukao me je grafički dizajn, koji sam imao sreću da studiram na Kipru sredinom devedesetih. Studij dizajna nažalost nisam završio, no u ovom periodu sam bio nepovratno inficiran kreativnim promišljanjem. Nedostatak formalnog obrazovanja uspio sam da kompenzujem upornim istraživanjem svijeta.
U Banjaluku sasvim slučajno dolazim 2000. godine gdje se gotovo odmah priključujem svjetski poznatoj reklamnoj agenciji Saatchi&Saatchi, prvo kao grafički dizajner, a kasnije i kao art direktor.
"Dešavalo mi se da se totalno 'zakucam' i danima pokušavam da 'razriješim' plakat, tako da njime budem zadovoljan. Tada, intenzivno razmišljam o plakatu u predjelu malog mozga, čak i dok surfam, šetam, jedem ili spavam."
Saatchi&Saatchi je bilo fenomenalno okruženje u kojem sam imao slobodu da budem svoj, mjesto gdje se poštovala i njegovala ideja, sistem koji me je stimulisao da se izgradim u pravom smjeru. U tom okruženju sam stekao nevjerovatno iskustvo rada sa domaćim i stranim klijentima. Upravo to iskustvo me je konačno odredilo kao osobu koja pokušava da sveobuhvatnije sagledava stvari, da komunicira direktno i jednostavno, a to je suština moga posla."
Njegov dosadašnji rad vrednovala je i struka, te je, radeći u različitim timovima, za različite klijente, osvojio više od deset nagrada na festivalima tržišnih komunikacija u zemlji i regionu.
"Sve ove nagrade su stimulativno uticale na mene jer su mi dale osjećaj da struka primjećuje ono što radim. Kada se uzme u obzir da je često konkurencija jaka, pogotovo u regionalnim okvirima, onda nagrada posebno prija.
Velika je šteta što u BiH više ne postoji jak i relevantan festival tržišnih komunikacija, gdje bi se takmičile lokalne snage kreativne industrije, festival kojem bi poseban interes bio promocija kreativaca i koji bi nezavisno vrednovao najbolje kod nas. To govori o stanju kreativne industrije u BiH, u svim njenim aspektima", kaže Đorđević.
U nastavku razgovora on nam je otkrio šta jedan dobar pozorišni plakat mora da posjeduje.
"Kroz pozorišni plakat prožimaju se različiti aspekti komunikacije sa publikom. S jedne strane, on mora biti informativan, usklađen sa tekstom i pozorišnom igrom, a često i rediteljskom interpretacijom pozorišnog komada. Sa druge strane, mora da ponudi autorski likovno-grafički pečat, a da pritom tvori skladnu likovnu cjelinu. Pozorišni plakat sažima cjelokupnu predstavu u samo jednu sliku. Mora biti intrigantan. Mora da dotakne bit, a da ne otkrije ništa. Zbog toga se puno značenje plakata iščitava tek poslije gledanja predstave".
Đorđević kaže da je dizajn veoma uključen u svakodnevni život i to mnogo više nego što primjećujemo.
"Ne samo da su sve stvari koje nas okružuju nečiji dizajn, nego smo mi u svakodnevnoj potrazi za dizajnom koji nam se dopada. Kada se tome pridoda i nevjerovatna, često agresivna izloženost raznoraznim vizuelnim informacijama, shvatamo da smo zapravo prezasićeni dizajnom, a da toga uglavnom nismo ni svjesni. Ipak, neke informacije ćemo lakše zapamtiti od drugih, a tome su zaslužni na prvom mjestu dizajneri koji svojim smjelim rješenjima privlače pažnju, nasmiju ili šokiraju.
Generalno, ljudi vole dizajn, sa njim žive, on ih ispunjava, u dizajnu prepoznaju dio sebe, bilo da je riječ o ambalaži za čokoladu, namještaju, automobilu, knjizi ili majici. Zato je moć dizajna nevjerovatna. Radovalo bi me kada bih kod nas vidio više ljudi iz svijeta biznisa koji razumiju vrijednost kreative u sopstvenom poslovanju i koji hrabrije i inteligentnije komuniciraju sa tržištem."
Na kraju razgovora za MONDO, zamolili smo Sašu Đorđevića da nam otkrije kako izgleda njegov kreativni proces i koliko mu vremena u prosjeku treba da dizajnira neki plakat.
"Kada je riječ o pozorišnom plakatu - zavisi. Ponekad, već tokom čitanja dramskog teksta, tačno znam šta treba da bude na plakatu. Sami naslovi često sadrže esenciju priče, što je velika pomoć, jer na neki način imam temu. U tim situacijama za dizajn plakata mi ne treba više od jednog dana.
Međutim, dešavalo mi se i da se totalno 'zakucam' i danima pokušavam da 'razriješim' plakat, tako da njime budem zadovoljan. Tada, intenzivno razmišljam o plakatu u predjelu malog mozga, čak i dok surfam, šetam, jedem ili spavam. Do sada sam uglavnom uspijevao da isporučim svoje radove na vrijeme.
Ipak, najteži dio posla predstavlja mi momenat kada shvatim da se od nekog dobrog rješenja odustaje, iz bilo kojeg razloga, ili da se prave kompromisi koji otupljuju oštricu idejnog rješenja. Publika, naročito pozorišna, vrlo je inteligentna, ne volim kada se potcjenjuje."
Otvaranje festivala Zaplet08 je večeras u 20 časova, kada, kao i narednih šest dana, možete da pogledate i izložbu Đorđevićevih radova.
Izvor: Saša Đorđević/MONDOPronađite MONDO na Facebooku, Twitteru ili Instagramu