Japanski mediji javljaju da su obustavljeni pregovori o spajanju "Nisana" i "Honde", što je trebalo da dovede do formiranja treće najveće svjetske grupe sa proizvodnim kapacitetom od oko osam miliona automobila.

Krajem prošle godine bilo je najavljeno spajanje dva giganta automobilske industrije "Nisan" i "Honda", ali japanski mediji prenose da su odustali od tih pregovora.
Dva preduzeća su u decembru potpisala memorandum o razumijevanju, dokument koji je trebalo da posluži kao prethodnica ugovoru o spajanju, ali je, piše ekonomski magazin Nikei, rukovodstvo "Nisana" odlučilo da se povuče iz pregovora, nezadovoljno visinom vlasničkom udjela u holding kompaniji koju je trebalo da oformi sa "Hondom".
"Honda" se se nalazi u boljoj finansijskoj situaciji i bolje je pozicionirana na tržištu automobila od "Nisana", pa su njeni dioničari i pojedini stručni komentatori od početka bili skeptični kada je u pitanju spajanje sa posustalim "Nisanom".
Interesantno je da su, nakon objavljivanja vijesti o raskidu, dionice "Nisana" na Tokijskoj berzi pale za blizu pet posto, dok su dionice "Honde" u jednom trenutku skočile za čitavih 12 odsto, da bi se onda stabilizovale na plus osam.
To, može se smatrati, dobro ilustruje razliku u značaju koje je planirano povezivanje imalo za te dvije kompanije, odnosno osećaj investitora da bi "Nisan" predstavljao jednu vrstu balasta koji bi vukao "Hondu" nadole.
Problemi od samog početka
U javnost je prošlog mjeseca procurila vijest da je kamen spoticanja u pregovorima između dvije kompanije plan "Nisana" za prestrukturiranje koji predviđa otpuštanje 9.000 radnika u Tajlandu, SAD i Meksiku, odnosno, preciznije, činjenica da je on našao na snažan otpor, te da se sporo sprovodi.
Bez tih teških reformi "Nisan" bi, sudeći po izvještavanju japanskih medija, postao "kamen o vratu" "Honde", zbog čega su one za nju bile preduslov za dalju integraciju.
S druge strane, tržišna kapitalizacija u šest mjeseci prije potpisivanja memoranduma o razumijevanju, kao aršin za određivanje vlasničkog udjela u novoj holding kompaniji, procenjuje se, davala je "Hondi" veliku prednost od pet prema jedan i prijetila da od "Nisana" napravi podređenog subjekta.
Zato pojedini japanski novinari smatraju da je razlog za to što je "Nisan" obustavio pregovore vjerovatno to što u njima nije uspio da bitno popravi svoju poziciju u odnosu na taj početni odnos.
Sami u budućnost
Zajednička holding kompanija trebalo je da bude uspostavljena do avgusta 2026. i da omogući "Nisanu" i "Hondi" da kroz dijeljenje tehnologija, finansijskih i proizvodnih resursa, prebrode teškoće koje donosi proces elektrifikacije vozila i strana, naročito kineska i američka konkurencija.
To udruživanje je trebalo i da "Nisanu", koji je u opadanju, pomogne da se zaštiti od neprijateljskog preuzimanja koje je planirao tajvanski div iz oblasti elektronske industrije "Fokskon", koji gaji velike ambicije u vezi sa uplivom u automobilsku industriju.
"Nisan", koji trenutno zapošljava oko 133.000 radnika širom svijeta, u fiskalnoj 2024. godini je ostvario neto profit od 2,8 milijardi dolara, dok je "Honda", u čijim postrojenjima, istraživačkim centrima i kancelarijama radi 144.000 ljudi, u istom periodu stekla čisti dobitak od 7,1 milijardu dolara.
Prošle godine "Honda" je prodala oko 4,1 milion automobila, a "Nisan" blizu 3,4 miliona.
Interesantno je da je deset godina ranije, u 2014, "Nisan" uspio da nađe kupce za čak 5,2 milion svojih četvorotočkaša, dok je "Honda" bila udomila 4,3 miliona automobila, otprilike isto kao i u 2024.
(RTS/Mondo)