Prodavnice sa prehrambenim proizvodima pune su “iskušenja”, a kada im odolite i odlučite da se hranite zdravo, informacije o sadržaju namirnica tražite na etiketama, koje nas vrlo često dovode u zabludu.
Kada na ambalaži pročitate: antioksidant, bez glutena, sa žitaricama, organsko, prirodno… budite obazrivi - kupci često misle da su proizvodi sa ovim rečima zdraviji.
“Lažni osećaj zdravlja, zajedno sa neuspehom potrošača da razumeju navedene nutritivne informacije, mogu da doprinesu epidemiji gojaznosti”, tvrde istraživači.
“Proizvođači hrane eksploatišu želju kupaca da se zdravo hrane, označavajući kao nutritivne i one namirnice koje to nisu”, rekao je vodeći autor studije dr Templ Nortap.
Nova studija ispitala je stepen do koga potrošači povezuju ovakve reči sa zdravim namirnicama.
Nakon sprovedene studije, istraživači su utvrdili da kupci uglavnom smatraju da su namirnice na kojima su ove reči istaknute, zaista zdravije od onih čije ambalaže ne sadrže ove reči.
Naučnici takođe tvrde da proizvođači čine malo toga, ili gotovo ništa, kako bi kupcima razjasnili zabludu.
Dr Nortap objašnjava da pojedini proizvodi i u svom nazivu sadrže reči, koje nas navode na to da posmislimo da su zdraviji nego što zapravo jesu. “Ako vam na primer, kažem reč ‘doktor’, u vašoj glavi će se javiti i reči ‘medicinska sestra’, ‘stetoskop’ i slično”, kaže ovaj doktor i dodaje da kada se u našem mozgu jave ovakve reči, oni utiču na pristrasnost i način kako vrednujemo nešto.
“Proizvođači na ovaj način utiču čak i na naše kasnije misli i ponašanja, a da toga nismo ni svesni.”
Prilikom sprovođenja studije, naučnici su učesnicima pokazivali fotografije namirnica koje su opisane rečima organsko, prirodno… i istih namirnica sa kojih su ovi natpisi na etiketi uklonjeni.
Učesnici studije, njih 318, trebalo da je da odrede koliko je po njihovom mišljenju svaki od proizvoda zdrav.
Rezultati su pokazali da su se učesnici “upecali” na ove reči, i proizvode tako opisane ocenjivali kao zdravije.
Dr Nortap naglašava da etikete koje ističu nutritivnu vrednost proizvoda zapravo zbunjuju kupce, koji ne mogu da odluče šta je zaista zdravo, a šta ne.