Sve su češće krađe automobila koji je otključavaju bez klasičnog ključa. BMW, "audi", "mečka"... hakerima najdraži.
Kradljivcima polazi za rukom da zaobiđu zaštitu tako što koriste opremu koja je namenjena isključivo auto-mehaničarima. Proizvođači vode mrtvu trku s lopovima tako što stalno ažuriraju softver. "Tajms" piše da je nekim stanovnicima britanske prestonice koji imaju "rendž rovere" odbijeno osiguranje zbog ovog problema.
Na problem je ranije upozorio i američki Nacionalni biro za osiguranje. On je početkom godine saopštio da se beleži nagli porast krađa automobila pomoću opreme koja zloupotrebljava sistem otključavanja bez ključa.
Ovaj popularni metod otključavanja radi tako što je elektronski ključ, kao mali daljinski upravljač, kod vozača koji njime automatski otvara automobil i pokreće ga. Kako je rasla popularnost sistema bez klasičnog ključa kriminalci su počeli da preko interneta prodaju i kupuju opremu kojom se daljinski upravljači mogu reprogramirati. Potrebno je da prvo kupe uređaj pomoću kojeg će ući u automobil, a onda koriste drugi koji se takođe nabavlja preko interneta da reprogramiraju elektronski ključ i pokrenu vozilo. Sve traje manje od nekoliko minuta ili čak sekundi.
U kompaniji "Jaguar Lendrover" kažu da su svesni ovog problema na čijem otklanjanju aktivno rade, sarađujući s policijom i osiguravajućim kompanijama. U saopštenju kompanije se navodi da je nekim kriminalcima već suđeno zbog ove vrste krađe.
Statistički podaci osiguravajućih kuća pokazuju da su u početku mete uglavnom bile marke BMW i "audi", ali kažu da to više ima veze sa popularnošću ovih brendova u Evropi nego sa nekim bezbednosnim propustom. U poslednje vreme krade se sve više modela "Forda" "fijesta", "fokus" i "ford tranzit", kao i "rendž rover evouk" i "mercedes sprinter", piše "Potrošač".
Krađe automobila su inače u opadanju u Velikoj Britaniji. Broj ukradenih vozila opao je za 11 godina od 2002. do 2013. sa 318.000 na 77.500. Međutim, sve je više kriminalaca koji koriste kompjutersku opremu da prevare sistem zaštite.
"Problem je to što istu opremu koja se koristi za krađe legitimno koriste auto-mehaničari za rutinsko održavanje. Potrebne su bolje mere zakonske zaštite i oštre kazne koje bi služile kao mera odvraćanja", kaže predstavnik Društva proizvođača i trgovaca automobilima.
Jedan stručnjak za bezbednost i dalje je zbunjen prirodom problema jer smatra da sve nove tehnologije ove vrste moraju da budu potpuno bezbedne pre nego što se puste na tržište.
"Meni nije jasno da li ovo ima veze sa propustima softvera ili hardvera ili nekom drugom slabošću sistema. Ovo je opomena koliko se brzo razvija tehnologija. U automobilima se primenjuje sve više tehnologija za različite sisteme, a napadači aktivno traže način da zaobiđu bezbednosna rešenja", kaže Vinsent Dijaz, viši istraživač globalnog tima kompanije "Kasperski".
Jan Krauder iz britanskog udruženja vozača napominje da ovaj rizik ne bi trebalo precenjivati.
"I dalje je najčešći način krađe automobila onaj kada lopovi provale u kuću i ukradu ključ. Ključevi su i dalje najslabija karika u osiguranju automobila", kaže on za BBC.
Inače, najavljeno emitovanje priloga o ovom fenomenu na BBC izazvalo je kontroverze jer su proizvođači tvrdili da će emisija predstavljati reklamiranje kriminalnih metoda. Oni kažu da je pravi problem to što zakonom nije zabranjena prodaja uređaja koji kradljivcima omogućavaju da jednostavno otključaju i odvezu automobil. Proizvođači kritikuju i BBC što pokazuje kako se lako može izvršiti krivično delo i Evropsku unija što dozvoljava da suštinski programi za kodiranje budu dostupni kriminalcima.
BBC se pravda da u programu samo pokazuju da se ključevi BMW H6 mogu reprogramirati za 12 minuta, "audija A5" za 40 sekundi, a "rendž rovera evouk" za 10 sekundi. Oni kažu da su krađe učestale od septembra 2012. kada su u jednoj emisiji objavili kako se na ovaj način kradu automobili marke BMW.
U to vreme kompanija je obećala da će kontaktirati sa vlasnicima određenih modela proizvedenih pre septembra 2011. Tvrdili su da nijedno vozilo proizvedeno posle toga ne može da se ukrade na ovaj način. Međutim, izgleda da nisu obavestili sve vlasnike, i neki od njih se sada pojavljuju u emisiji jer su im u međuvremenu ukradeni automobili.
Zanimljivo je da se u emisiji kao sagovornik pojavljuje i jedan lord kojem je ukraden BMW proizveden 2013. iako su u kompaniji insistirali da nije ugrožen. Kada je policija pronašla automobil, u njemu je bio reprogramirani ključ.