• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Na zadnjem sjedištu... Titove "mečke"

Autor mondo.rs

Naravno da je u Titovim limuzinama bilo viskija i šampanjca, kristalnih čaša i kožnih sjedišta, ali bilo je i nekih drugih zanimljivih, i ne tako luksuznih, predmeta.

U Gardi Vojske Srbije na čuvanju se trenutno nalazi šest putničkih automobila, vozila za prevoz i zaštitu lica, crnih i impozantnih svjedoka istorije koja se odvijala na njihovim sjedištima od velura, a koji su prvenstveno pripadali doživotnom predsjedniku nekadašnje SFR Jugoslavije Josipu Brozu Titu.

Od šest automobila pet su "mercedes pulman 600", koji su kupljeni od 1964. do 1978. Prvi je u Jugoslaviju stigao na Osmi sajam tehnike u Beogradu, nakon Sajma u Frankfurtu. Oduševljen kvalitetom izrade i naprednim, sofisticiranim tehničkim rješenjima, karakteristikama kao što su 6.332 kubika, 250 konjiskih snaga, Josip Broz Tito naručio je tada prvi "mercedes 600", kojim će zamijeniti američke automobile, koji su do tada bili glavni za zvanična pojavljivanja.

U sadašnjoj kolekciji "mercedesa" koji su pripadali Titu, sačuvani su blindirani, kabriolet i tri standardne verzije automobila sa šestoro vrata, piše Kristina Maslarević za "Anadoliju".

Čuda tehnike, ali i kolonjska voda!

"Mercedes 600" spadao je u sam vrh automobilske ponude kasnih šezdesetih godina prošlog vijeka, a sve pogodnosti u njemu, od vješanja, preko sistema za otvaranje prozora, šibera i obaranje zadnjih sjedišta, pokreće jedinstveni sistem kompresovanog vazduha, koji struji kroz cijeli  automobil. Uz mini-bar, odvojeni klima uređaj i radio, svaki '600 pulman' je na izričit Titov zahtjev, opremljen i najmodernijim priborom za brijanje sa zglobnim ogledalom i kolonjskom vodom.

"'Mercedes 600' iz 1978. je jedini blindirani model sa šestoro vrata iz tog vremena, fabrički blindiran. Takođe, fabrika 'Mercedes' je rekla da su jedino za tadašnje potrebe predsjednika SFR Jugoslavije Josipa Broza Tita, isporučili jedan jedini na svijetu sa ovako dugačkim međuosovinskim rastojanjem", kaže zastavnik voda saobraćajne policije Garde Vojske Srbije, Mirko Radivojević.

Kako je naveo zastavnik Radivojević, čiji je vod zadužen za brigu o ovim automobilima, za blindirani "mercedes" vezana je situacija koja je promijenila i način proizvodnje u samoj firmi "Mercedes". Ubrzo nakon što je kupljen, ovaj auto je za potrebe zvanične posjete Samitu, transportovan avionom u Finsku, ali su mu prilikom transporta popucala sva stakla. Automobil je poslat na reklamaciju, a do tada jednoslojna stakla zamijenjena su višeslojnim.

Šesti automobil koji se čuva u Gardi je "rols-rojs". U pitanju je "fantom" pete generacije, sa lijevim volanom, šesti komad iz prve serije napravljenih. Hauba mu se otvara sa strane i otvorena predstavlja produžetak čuvenog simbola kompanije "Rols-rojs". S obzirom na to da je ovaj automobil korišćen i u lovu, sa obe strane mu se nalaze dva velika svjetla kojima se upravlja polugama u vozačevoj kabini.

Posjeduje aluminijumski V8 motor zapremine 6.230 kubnih centimetara sa SU karburatorima i 250 konjskih snaga, a kupljen je 1960. godine. Tri tone težak automobil zaustavlja se uz pomoć četiri doboša, a četvorostepeni automatski hidramatik menjač stigao je iz GM postrojenja.

Postoji mišljenje da je ovaj automobil Josip Broz Tito dobio kao poklon od engleske kraljice Elizabete II, ali to nije istina - on je kupljen, mada se kraljica u njemu vozila kao posljednji Titov visoki gost 1972. godine.

Za čuvanje i održavanje tehničko i osnovno, svih šest automobila, zaduženi su isključivo automehaničari Garde Vojske Srbije.

"Ova vozila nikada nisu bila ni u jednom servisu, ovlašćenom ili bilo kom drugom, u njih su ugrađivani uvijek originalni rezervni dijelovi, koji su iz tog vremena, nabavljeni za ta vozila i tu namjenu", kaže zastavnik Radivojević i dodaje da su sva vozila i danas u voznom stanju.

POGLEDAJTE FOTO GALERIJU:

U ovim automobilima, prilikom zvaničnih posjeta Josipu Brozu Titu, a kasnije do 2000. godine potonjim predsjednicima bivše Jugoslavije, vozili su se mnogi svjetski državnici, a posljednji strani zvaničnik koji je sjedio na zadnjem sjedištu blindiranog mercedesa bio je predsjednik Belorusije Aleksandar Lukašenko.

"Tadašnji predsjednik SFRJ Josip Broz Tito se prevozio u ovim vozilima prilikom zvaničnih dočeka stranih predsjednika, državnika, kraljeva, suverena, u zavisnosti od nivoa delegacije, dočekivao ih je i ispraćao u tim vozilima, kada bi dolazili u našu zemlju."

Prema informacijama koje posjeduje Vojska Srbije, fabrika Mercedes je 1980. godine, s obzirom na tadašnje stanje Josipa Broza Tita, uz uvažavanje njegove privrženosti automobilima ove marke, napravila projekat i plan za posebno namjensko vozilo tipa 600 sa šestoro vrata, koje bi poklonili Titu.

"S obzirom na to da tada Titu bila amputirana noga, plan je podrazumijevao da može invalidskim kolicima da uđe i izađe preko rampe, koja bi se spuštala bočno, ali taj projekat je ostao samo kao ideja i to vozilo nikada nije proizvedeno, s obzirom na to da je poslije nekog vremena predsjednik Tito preminuo", ispričao je Radivojević.

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop