• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

KAKO PUCAČKE IGRE SA VIŠE ŽIVOTA UTIČU NA DJECU: Profesor otkriva o čemu razmišljaju

Autor Dragana Božić

Oni misle "ako u igrici imam više života, ja to sada automatski prenosim i na realni život", ističe profesor Dalibor Petrović, sociolog i stručnjak za sociologiju društvenih mreža.

 Da li igrice utiču na djecu Izvor: rts/printscreen

Nezapamćene tragedije u istoriji Srbije veliki su udarac za društvo. Masakri koji su dogodili u OŠ "Vladislav Ribnikar" na Vračaru, a potom u okolini Mladenovca, natjerali su nas da se zapitamo gdje treba da potražimo uzroke. U moru savjeta, svi se pitaju da li je riječ o porodici, školi, medijima ili društvenim mrežama.

Gost Jutarnjeg programa RTS-a, profesor Dalibor Petrović, sociolog i stručnjak za sociologiju društvenih mreža, navodi da ćemo tek u narednim nedjeljama i mjesecima dobiti više informacija o motivima i onome čega su izvršioci ovih zločina bili svjesni ili nisu, a potom objašnjava da li video-igre utiču na današnje tinejdžere.

"Ovih dana se često pominje to da mladi ljudi igraju video-igre, a to su najčešće takozvane 'pucačke' igre u kojima igrači imaju više života. I tako je skovana neka nategnuta teza da oni misle 'ako u igrici imam više života, ja to sada automatski prenosim i na realni život'", napominje profesor. Istraživanja koja su se bavila, na primjer, uticajem crtanih filmova na malu djecu, u kojima takođe postoje situacije gdje crtani junaci ubijaju jedni druge, pokazala su da su čak i djeca od tri-četiri godine u stanju da shvate da je nešto "ko bajagi".

"Ne bih bio sklon da tvrdim da je u pitanju bila neka vrsta iluzije ili diluzije tih ljudi da će sada imati nekakav novi život i da će sve krenuti iz početka", navodi prof. Petrović. Dodaje da su u nekim zemljama video-igre nacionalni sportovi i da su igrači koji su šampioni veoma popularni u Japanu i Južnoj Koreji, ali tu se javljaju problemi druge vrste. To jeste fenomen, ali patološki odnos prema video-igrama bilježi se kod manjeg broja djece i ona se liječe, jer to jeste nešto što se dijagnostikuje kao poremećaj, napominje profesor.

Socijalizacija i sistem vrijednosti

Socijalizacija počinje u porodici, ali svaki put kada djeca izlaze u spoljni svijet vide da neka uputstva koja su dobila u porodici ne važe, a posebno kada se vrlo rano suoče sa medijima koji su takođe vrlo važan faktor socijalizacije. Ona počinju da uviđaju da postoji neka vrsta diskrepancije, neke vrste neusaglašenosti između onoga što nas uče u kući - da budemo dobri, da budemo pošteni, da na nasilje ne odgovaramo nasiljem - i onoga sa čime se susreću u školi kada neko ko je grub, nasilnik ili pravi probleme, ne bude sankcionisan, zato što su nastavnicima vezane ruke ili zato što je možda dijete nekih uticajnijih roditelja.

"To su sve situacije kada ona vide da svijet nije tako sjajan i pravedan i da moraju da razvijaju alternativne strategije. Vi vidite da se društvo slama i naše društvo se zapravo od devedesetih godina slama. To je već jedan dug proces koji je ostavio dramatične posljedice na sve nas, a sada vidimo i na ovu djecu", napominje profesor.

Javne ličnosti kao uzori mladima

Mladi sve više bježe u "svoje svjetove", odlaze na Internet u svoje paralelne svjetove komunikacije, ali javne ličnosti prenose određene modele ponašanja. Naravno, mladi će se više ugledati na zvijezde, influensere, na neke selebritije, napominje profesor Petrović.

"Poruke koje im prenose tradicionalni vertikalni autoriteti su nefunkcionalni i što je još opasnije, oni počinju da sumnjaju u iskrenost i vjerodostojnost tih poruka. U toj realnosti djeca pronalaze horizontalne autoritete, a to su vršnjaci koji su njima po nečemu 'super', a na Internetu pronalaze influensere, one koji u stvari negiraju sistem. I to nije novo, u procesu individuacije kod mladog djeteta postoji otpor prema sistemu, a kada to postane mejnstrim jednog društva, onda to postaje problem", ističe sociolog.

Globalno i na kolektivnom nivou sve manje se, i sve slabije, razumijemo sa mladima. Najčešće ih definišemo kao neempatične i asocijalne, što je u određenoj mjeri pretjerano, kaže profesor, ali je jedna usmjerenost na sebe kao model ponašanja i model vaspitanja, model savremenog kapitalističkog potrošačkog društva sve vidljiviji.

"Iz brižnosti prema djeci, njih smo stavili u prvi plan, trudimo se da udovoljimo njihovim željama, oni se okreću sebi i sve teže su u stanju da odlože zadovoljstvo iz čega se javlja jedna vrsta frustracije i bijesa. I moguće je da je i u ovom slučaju ovog djeteta koje je izvršilo ovaj strašan zločin i to bio jedan od motiva", zaključuje prof. dr Dalibor Petrović.

(MONDO/RTS)

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop