Rupert Murdoch (i ne samo on) ima ideje kako da društvene mreže odvoje ''žito od kukolja'' tj. lažne vijesti od provjerenih informacija.
Medijski mogul Rupert Murdoch je u ponedjeljak pozvao Facebook da plati izdavačima (medijima) za sadržaj koji oni proizvode, a društvene mreže koriste.
"Ako Facebook želi da odvoji i prepoznaje povjerljive izdavače onda bi trebalo da plati onim izdavačima taksu sličnu modelu koji su usvojili kablovske kompanije", rekao je predsednik kompanije News Corp. Mediji u kojima Mardok ima udjela su, između ostalih: The Times, The Sun i Wall Street Journal.
"Izdavači očigledno povećavaju vrijednost i integritet Facebook-a kroz svoje vesti i sadržaje, ali nisu adekvatno nagrađeni za te usluge," smatra Murdoch.
#Tech in the US Amazon: 75% of ebook sales Google: 89% of Internet search Google & Apple: 99% of mobile phone operating systems Apple & Microsoft: 95% of desktop operating systems Facebook: 95% of young adults online use at least one of its products#Davos18
— ian bremmer (@ianbremmer) January 23, 2018
Njegova izjava uslijedila je ubrzo nakon promjene politike Facebook-a koja će vjerovatno imati značajan uticaj na izdavače. U petak je generalni direktor Mark Zuckerberg saopštio je da će Facebook početi davati prioritet medijskim lokacijama zasnovanim na tome koliko su "pouzdane", sa ocjenom pouzdanosti, između ostalog, pomoću povratnih informacija korisnika na sajtu.
Ove godine Facebook je odlučio na ''news feed-u'' smanji količinu medijskog i korporativnog nauštrb sadržaja koji kreiraju ''obični korisnici''.
Murdok je optužio Facebook, ali i Google zbog popularizacije "izvora vijesti" kroz algoritme koji su "inherentno nepouzdani", a rješenja u borbi protiv takvih vijesti nazvao neadekvatnima.
"Još nisam vidio prijedlog koji zaista prepoznaje ulaganje i vrijednost profesionalnog novinarstva", rekao je on.
Sa više od dvije milijarde korisnika, od kojih se mnogi oslanjaju na vijesti i informacije, Facebook je najveći "izdavač/news-sajt" na svijetu. Međutim, Facebook se i dalje dosljedno odupire tome da se tretira kao takav, izbjegavajući veću uredničku odgovornost, primjećuje Guardian.
S druge strane, mnoge novinske organizacije su ''zaglavljene'' u svom odnosu sa moćnom društvenom mrežom. Taj odnos istovremeno može dovesti do ogromnog saobraćaja na sajtovima, ali uz činjenicu da Facebook skoro sve prihode od oglašavanja zadržava za sebe.
U decembru prošle godine devet najvećih novinarskih agencija u Evropi pozvalo je internet gigante poput Facebook-a i Google-a da plate za vijesti na svojim sajtovima. Agencije, među kojima su Agence France-Presse (AFP), njemački Deutsche Presse-Agentur (DPA) i britanska udruženja za štampu zajedno su se oglasili u uglednom francuskom dnevnom listu Le Monde.
U pismu agencija se navodi da, iako kompanije i Internet giganti poput Facebook-a, Google-a i Snapchat-a 60-70 posto prihoda ostvaruju od oglašavanja na svojim platformama, nijedna od njih nema redakciju.
Bitka između izdavača i velikih internet kompanija zahuktava se proteklih nekoliko godina, pogotovo otkad sve više ljudi koristi mobilne uređaje za čitanje vijesti. Prema izvještaju Pew Research-a, broj ljudi koji više vole da čitaju vijesti na mobilnim uređajima porastao je na 65 odsto u 2017. godini.
Tokom proteklih nekoliko godina kompanije poput Facebook-a i Google-a kreirale su alate za smanjenje vremena učitavanja sadržaja na mobilnim uređajima. U 2015. godini, Facebook je objavio Instant Articles funkciju koja omogućava izdavačima da hostuju mobilne sadržaje na Facebook serverima. 2016. godine Google je izdao funkciju pod nazivom Accelerated Mobile Pages (AMP) koja korisnicima omogućava pristup novinarskim člancima sa gotovo nultim vremenom učitavanja.
Iako AMP i Instant članci mogu poboljšati mobilna korisnička iskustva, oni znače velike troškove za izdavače. Ove usluge uklanjaju veze između vijesti i njenog izdavača i smanjuju prihod od oglasa. Rezultat za izdavače je veća vidljivost na mobilnim platformama, ali sa manjim prihodima za finansiranje. Kasnije su neki ugledni mediji poput The New York Times-a i The Guardian-a razvili vlastite alate za optimizaciju sadržaja za mobilne uređaje.