Facebook vas uvek prati - čak i kad se isključite s društvene mreže ili čak i ako nemate profil.
Mark Cukerberg otkrio je neke stvari koje verovatno nije nameravao da otkrije tokom svog svedočenja pred američkim Kongresom, ali je za to bio upitan, pa nije imao kud.
Jedna od ružnih stvari koje je Cukerberg morao da "sazna" (nije je, kao znao ranije) i nezvanično potvrdi jeste to da Facebook pravi „duhove profile“ ljudi koji nisu nikad bili na Facebook mreži, ali bi mogli da otvore nalog u budućnosti. Facebook na osnovu pristupa kontaktima, mejl adresama, telefonima i listi prijatelja korisnika koji su na mreži ima pristup i ljudima koji nisu, pa na osnovu svojih podataka o njima stvara nekakve profile, na osnovu kojih imaju formiranu sliku i o osobama, koje nisu otvorile nalog. Ovo su potvrdili Gizmodo i The Verge otkrića, objavljena ranije, a Cukerberg je rekao da svaki korisnik Facebook mreže može da podesi svoje podatke i ograniči njihovo prikupljanje.
Ipak, nije odgovorio na pitanja o tome kako da neko ko nema Facebook profil, zapravo sazna šta o njemu Facebook zna, a očigledno je da nešto zna, kao i kako da pristupi tim informacijama. Cukerberg je pokušao da se opravda tako što je rekao da se putem „kolačića“ (cookies) korisnici jasno stavljaju u poziciju da neke svoje podatke dele sa sajtovima koje posećuju na internetu, pa na taj način Facebook može da dođe u posed nekih od informacija, kroz alatke „Share“, „Like“ i druge Facebook tastere, koji se ugrađuju u sajtove.
Facebook, inače, na isti način prati i korisnike koji se izloguju sa Facebook profila, putem sajtova na kojima ima svoje alatke, tako da mreža gotovo u svakom trenutku može da zna gde ste, šta ste gledali i koliko dugo, mada Cukerberg ovo nije želeo da komentariše ili je na ova pitanja davao polovične odgovore, zavijene u debeo veo, na kraju ne govoreći ništa konkretno i pokušavajući da se opravda samim podešavanjem interneta, koji prati šta korisnici rade.
Na ovo pitanje direktor Facebook-a je napravio pauzu i onda izjavio: „Želim da odgovorim na pitanje tačno, stoga je najbolje da moj tim i ja dostavimo izveštaj o ovome kasnije. Znam da se na internetu koriste „cookies“ i oni se sigurno mogu dovesti u vezu sa aktivnostima nakon sesija na Facebook mreži. To radimo iz više razloga, uključujući i onaj o sigurnost i prikazu oglasnog sadržaja kako bi bili efikasniji. Ipak, želim da budem siguran da sam dao tačan odgovor, pa mi dozvolite da uzmem više vremena i da vam dostavim izveštaj naknadno“, rekao je Cukerberg.
Prokomentarisala je ovo i jedna od kongresmenki, koja je insistirala da joj se daju konkretni odgovori, koje na kraju nije čula: „Kao direktor kompanije previše je stvari koje ne znate. Vi ne znate šta je tačno „duh profil“. Ne znate koliko aplikacija je potrebno da proverite zbog curenja podataka. Ne znate kojim firmama je Cambridge Analytica prodala naše podatke… Ne znate čak da nam kažete ni to koliko različitih podataka Facebook prikuplja o korisnicima“.
I poenta na kraju: „Evo šta ja o svemu ovome znam - imate uhode, koje prate korisnike na svakom koraku na internetu! Na svakom pojedinačnom sajtu, svi vidimo Share i Like dugmad, a vaš logo čak i ne mora da se vidi, tu ste! Nije ni bitno da li imamo Facebook nalog. Pomoću tih dugmadi vi ste u mogućnosti da prikupljate podatke o nama“, zaključila je kongresmenka Debi Dingel.