• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Čitajte sve što piše sitnim slovima! Evo šta vam sve rade!

Autor Marko Čavić

Vaši lični podaci su vaše vlasništvo i vi ste odgovorni za njih, pa ih nemojte davati olako, jer će vas to koštati - prije skuplje, nego jeftinije. Pogledajte šta se sve radi s vašim podacima i zašto.

 Čitajte sve što piše sitnim slovima! Evo šta vam sve rade! Izvor: MONDO / Marko Čavić

Kad ste posljednji put detaljno pročitali odredbe i uslove i razumjeli sve zakonske detalje u njima, prije nego što ste se prijavili za uslugu ili preuzeli aplikaciju?

Prema sajtu DDP, posredovanje podataka je industrija vrijedna 200 milijardi dolara.

Nama su samo predstavljeni uslovi i odredbe. Niko ih nikada ne čita. Samo kliknemo na njih. Praćenje kontakata je jedno od kontroverznijih sredstava u borbi protiv koronavirusa.

Možda će vas zanimati

Američki potrošači željeli su da se sačuva njihova privatnost, pa su Apple i Google osmislili API koji bi mogao da pomogne u pronalaženju potencijalnih žarišta Covid-19 uz zadržavanje anonimnosti korisnika. Ali, ono što smo zaboravili jeste da već živimo pod digitalnim mikroskopom, a sve više kompanija prati i bilježi svaki naš korak.

Bivši demokratski predsjednički kandidat i preduzetnik Endru Jang želi to da promijeni. Jang je najpoznatiji po svojoj podršci “univerzalnom osnovnom dohotku”, principu izgradnje ekonomije usredsređene na ljude, koji podrazumijeva kapitalizam, koji mjeri ekonomski uspjeh blagostanja ljudi, a ne korporativnog profita ili BDP-a.

Jangov najnoviji projekat za podjelu podataka (DDP) ima za cilj da dekonstruiše postojeći sistem u kojem kompanije zarađuju milijarde dok prosječan građanin živi od plate do plate. Projekat je opisan kao “pokret posvećen povratku kontrole nad našim ličnim podacima”. Fokus je stavljen na podizanje svijesti i pokretanje ljudi. Kako se navodi, pojedinačni potrošači ne mogu sami da se bore protiv velikih kompanija, ali što više ljudi bude uključeno, više će imati koristi. Krajnji cilj je da, piše AFA, Amerikanci mogu da zahtijevaju da njihovi lični podaci budu njihova privatna svojina i da zaslužuju isplatu ukoliko odluče da ih podijele.

Jedno drugo stanovište, nazvano DATAIZAM, prvi put nastalo 2013. godine, zauzima sasvim suprotan stav. Dataisti se zalažu za predaju što više informacija i snage algoritmima zasnovanim na podacima, omogućavajući tako slobodan protok podataka koji, bi doveo do neviđenih inovacija i napretka. U najširem kontekstu mi svi imamo koristi od načina na koji kompanije upotrebljavaju naše podatke - koristimo aplikacije i usluge “besplatno“, a provajderi dobijaju naše podatke zauzvrat. Oni potom koriste te podatke da, između ostalog naravno, poboljšaju svoj proizvod.

Korišćenje GPS aplikacija je besplatno, štedi naše vrijeme i uklanja nepotreban stres. Prihvatili smo činjenicu da mogu da nas prate ili da snimaju naša kretanja. Takođe, Facebook je besplatan i lak način da ostanete u kontaktu sa svojim prijateljima, a oni koji ga koriste prećutno su pristali da platforma sakuplja sve vrste informacija o njima. Međutim, činjenica je da, a posebno u slučaju Facebooka, većina nas nije shvatala koliko to može biti opasno, dok već nije bilo kasno i ništa u vezi s tim nije moglo da se učini (osim brisanja naloga, ali čak ni to ne bi izbrisalo već prikupljene podataka).

Podaci prikupljeni korišćenjem digitalnih usluga mogu kompanijama davati uvid u naše navike, sklonosti, pa čak i naše ličnosti. S ovim informacijama oni mogu da urade šta god žele, od toga da nam pokažu oglas za cipele, koje ćemo vjerovatno kupiti, do promjene mišljenja o tome za kog kandidata treba glasati na izborima. Sa toliko naših podataka koje smo već dali i činjenice da će većina nas vjerovatno nastaviti da koristi besplatne aplikacije u kojima uživamo godinama, da li bi bilo prekasno za pokušaj promjena načina rada ovog modela?

Možda ne.

Pred nama je automatizovana i digitalizovana budućnost, a podaci će vremenom postajati sve važniji, vrijedniji i moćniji. Količine podataka kojima kompanije imaju pristup i način na koji mogu da manipulišu njima u svoju korist treba staviti pod kontrolu već sad.

Da li vi čitate sitna slova prije, nego što nešto prihvatite i instalirate?

Pročitajte i ovo

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS