• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

NOSTALGIJA: Fićo, nismo te zaboravili!

Autor mondo.rs

Pre 60 godina nastao je jedan od najomiljenijih automobila u bivšoj Jugoslaviji - fiat 750 ili jednostavno "fića".

 Fića (Fiat 750) - 60-ti rođendan Izvor: Mondo/ Stefan Stojanović

Malo je porodica u bivšoj Jugoslaviji koje nisu imale i vozile ovog lepotana. OK, nije imao neke performanse, ali "fića" ili "fićek", kako su ga zvali u Sloveniji ili "fikja" u Makedoniji, bio je naš.

Koliko je bio voljen pokazuje i to što je bio "glavni glumac" u legendarnom filmu "Nacionalna klasa".

Fića - nacionalna klasa
Izvor: YouTube

Prvi "fića" je iz kragujevačke "Zastave" izašao 18. oktobra 1955. godine, a njegova proizvodnja prestala je na isti dan 30 godina kasnije (1985. godine). Ali, četiri meseca ranije, u Kragujevcu je održan skup ljubitelja ovog automobila, čije je poreklo iz Italije, pa se ovaj dan uzima kao rođendan našeg "fiće" ili u žargonu "fikusa".

Za tri decenije, kragujevačka fabrika proizvela je gotovo milion "fića" u svih devet modela (923.487 fića). Ukupno je u svetu (Argentina, Austrija i Španije, koje su kao i Jugoslavije kupile licencu od Italijana) proizvedeno je više od 2,5 miliona Fiata 750. Svojevremeno je "fića" bio treći najprodavaniji automobil u Evropi, iza "bube" i Sitroena 2CV ("spaček").

U ono vreme za "fiću" je trebalo izdvojiti ondašnjih 450.000 dinara (otprilike 50 prosečnih plata), dok je poslednja serija iz 1985. godine koštala 476.000 dinara (oko 15 plata u tadašnjoj SFRJ).

"Kupovina 'fiće' je šezdesetih godina prošlog veka bio događaj ravan rođenju ili smrtnom slučaju u porodici. Inicijacija novog 'ljubimca' vršila se tako što bi vlasnik ukrcao neverovatnu količinu oduševljene susedske dece i provozao ih po kraju...", napisao je Dejan Novačić u "Leksikonu YU mitologije".

"Fića" - ljubimac nad ljubimcima na ovom prostoru
Izvor: Mondo/Goran Sivački



"Fića" nikada nije ni prestao da živi. I danas se na raznim sajtovima, pogotovo onim za automobile, mogu videti očuvani primerci, koji dostižu i cene od po nekoliko hiljada evra. Mnogi ne žele da se odreknu svojih ljubimaca, koje neguju, maze i paze i stalno ih dorađuju ili što bi se reklo "budže".

Proizvodnja "fiće", osim emotivne, imala je i svoju političko-ekonomsku vrednost. Bio je to, naime, prvi komercijalni ugovor jedne zapadne kompanije i jedne socijalističke zemlje posle Drugog svetskog rata!



Iako mali, "fića" je bio korišćen i kao policijsko vozilo, a gde god ste putovali Evropom mogli ste da naletite i na nekog iz Jugoslavije ko je na neku daleku destinaciju stigao upravo "zastavom 750".

"Fića" nije bio samo za vožnju, već i za igranje fudbala. Krajem sedamdesetih godina prošlog veka, hiljade Beograđana je odlazilo na stadion "Tašmajdan" kako bi gledali spretne driblere na četiri točka kako pokušavaju da postignu gol za svoju ekipu (fiće su gurale ogromnu loptu).

Fudbal - fića Tašmajdan
Izvor: YouTube


U Kragujevcu i danas postoji Udruženje ljubitelja "fića", a njegovi članovi su iz 10 evropskih zemalja, ali i iz Argentine, Brazila, Kanade, Australije pa čak i iz daleke Kine.

Fića
Izvor: YouTube

 Pogledajte nekoliko zanimljivih snimaka o tome šta sve može "fića"

Fića može sve
Izvor: YouTube

Fića - test
Izvor: YouTube

Fića jurca
Izvor: YouTube

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop