Prodaja električnih automobila u Evropi opada, a pritisak na evropske proizvođače da ih prodaju više raste, dok istovremeno proizvođači iz Kine na tržište stižu sa modelima koji su često i bolji i jeftiniji od evropskih
Automobilski giganti Volkswagen, Renaulti grupacija Stellantis razmišljaju o nečemu što trenuto zvuči prilično nezamislivo – o povezivanju kako bi zajedničkim snagama proizvodili jeftinija električna vozila i obranili se od tržišnih "pretnji po opstanak".
Vodeći ljudi tri velike kompanije, podstaknuti sve sporijim tempom prihvatanja električnih vozila, raspravljaju o različitim idejama u rasponu od udruživanja razvojnih resursa do povezivanja poslovanja preko evropskih granica, piše Bloomberg konstatujući da su predstojeći mjeseci su ključni.
Umjesto očekivanog postepenog potiskivanja vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, prodaja električnih automobila će ove godine rasti najsporije od 2019. Takvo stanje na tržištu jača konkurenciju, pogotovo kinesku – pošto na tamošnjem tržištu ne postoji problem sa potražnjom za električnim automobilima.
U Evropskoj uniji od 2025. godine na snagu stupaju stroža pravila o emisijama izduvnih gasova, što treba da stimuliše proizvođače da prodaju više ekoloških i električnih automobila, kako ne bi plaćali visoke kazne. (Tako bi, prema najgorem scenariju, jedan Volkswagen mogao da se suoči sa kaznama većima od dvije milijarde evra, ako u svom voznom parku ne uspe na dovoljnu meru da smanji štetne emisije.)
Pritisak na evropske proizvođače da prodaju više električnih vozila raste. Istovremeno, proizvođači iz Kine, koji imaju podršku države, na tržište stižu sa modelima koji su često i bolji i jeftiniji od evropskih. (Na primjer, kineski BYD Dolphin, model slične kategorije i karakteristika kao VW ID.3, sa sličnim nivoom opreme, je 7.000 evra jeftiniji od svog glavnog njemačkog rivala.)
Izvršni direktor Renault-a Luka de Meo i ranije je zagovarao savez evropskih proizvođača automobila, sličan povezivanju proizvođača iz oblasti avio-industrije u konglomerat kakav je Airbus, kako bi stvorio proizvođač aviona koji ravnopravno može da konkuriše Boeing-u, prenosi Automotive News Europe.
De Meo je mišljenja da bi takav "automobilski Airbus" pomogao proizvođačima da podele ogromne troškove razvoja i proizvodnje jeftinih električnih vozila.
On je prošle nedjelje, u izjavi za Bloomberg, ublažio spekulacije o mogućem nastanku velike koalicije, ali je potvrdio da se razgovori razvoju zajedničke platforme za električna vozila odvijaju.
De Meo, koji je u svojoj karijeri radio i za Volkswagen i za Fiat, zaključuje da postoji otvorenost proizvođača za deljenje jedne tako velike investicije, jer je veoma teško zaraditi novac na malim automobilima.
A šta će na kraju od svega toga ispasti... Predstojeći mjeseci su ključni!
BONUS VIDEO: