Četvrti grad po veličini u Poljskoj pored svog šarmantnog srednjovjekovnog jezgra, skriva još jednu tajnu i to na gotovo svakom čošku.
Daleko na jugozapadu Poljske, duž obala reke Odre i njenih pritoka - Olave, Bistrice, Sleze i Vidave - vijekovima leži Vroclav. Grad sa više od 120 mostova, 12 riječnih ostrva i desetinama rukavaca, zbog čega ga mnogi nazivaju “Venecijom Poljske”.
Šetnja kroz Vroclav ne podrazumijeva samo kretanje kamenim ulicama, već i prelazak s jedne obale na drugu. Na svakoj od njih čeka vas nova priča, o trgovcima i vladarima, raznim kulturnim uticajima, bogatom nasljeđu, kao i o katedrali i univerzitetu koji je iznedrio stotine uglednih naučnika.
Njegove popločane ulice vode ka secesijskim lampama koje se, i danas, pale ručno. Ipak, ono što posjetioce često najviše iznenadi nisu ni gotičke fasade, ni vidici sa tornjeva - već patuljci.
Na trotoarima, ispod prozora, u uglovima trgova i parkova, stoje bronzane figure visoke jedva 30 centimetara kao neizostavan dio Vroclava. Neki nose rudarske kacige, drugi gaje cvijeće, treći se smeškaju turistima sa kamerama. Danas ih ima više od 600, a svaki ima svoje ime i priču.
Ove figure nisu puka umjetnička instalacija, već simbol duboko ukorijenjen u lokalnu istoriju. Njihovo poreklo vodi nas u osamdesete godine prošlog vijeka, kada je antikomunistički pokret „Narandžasta alternativa“ crtao grafite patuljaka kao oblik mirnog bunta protiv tadašnjeg režima.
Humor je postao oružje, a legenda o patuljcima nastavila da živi i danas, u formi prepoznatljive turističke atrakcije.
Potraga za patuljcima nije samo zabava za posjetioce, već i način da se grad doživi iz drugačijeg ugla - kroz detalje, humor i svakodnevne priče. Uz pomoć specijalno izrađenih mapa i mobilnih aplikacija, možete ih tražiti širom grada. Svaki od njih stoji tik uz neku znamenitost: jedan drži knjigu ispred univerziteta, drugi nosi hljeb ispred pekare, treći nazdravlja pivom pored lokalne pivnice.
Upravo u tom spoju igre i značenja, istorije i svakodnevice, leži jedinstveni šarm Vroclava - grada koji se ne otkriva odjednom, već korak po korak, iza svakog ugla i ispod svake secesijske lampe.