"Chi-toku-tai" - tajna formula obrazovnog uspjeha Japana.
Djeca sama dolaze u školu, dijele obroke u kantini i poslije nastave čiste učionice. Uče empatiju i kako da ne ometaju druge. Tako se djeca u Japanu vaspitavaju od najranijih godina. Nakon brojnih eksperimenata, Japan je razvio model škola koje se izdvajaju po strogoj disciplini i jednoj od najvećih efikasnosti na svijetu.
Tajna je u principu "chi-toku-tai", koji spaja znanje, etiku i disciplinu. Naučnici iz cijelog sveta dolaze u Japan da izbliza vide ovaj sistem - jer po mnogo čemu, škole iz ostalih zemalja sveta ne mogu da mu pariraju.
Djeca autorke ovog teksta pohađala su vrtić u Tokiju, dok je ona tamo bila šefica dopisništva časopisa The Economist. Lično je upoznala prednosti i mane ovog sistema.
Zašto japanska bejzbol zvijezda Šohei Ohtani poslije utakmice skuplja smeće? Zašto Japanci strpljivo stoje u redovima i čekaju zeleno svjetlo prije nego što pređu ulicu? Ukratko, zašto u Japanu vlada takav red? Neki vjeruju da odgovor leži u osnovnim školama.
Kada se oglašava posljednje školsko zvono u osnovnoj školi Minami Ikebukuro u Tokiju, šestogodišnjaci i sedmogodišnjaci istrčavaju iz učionica s kačketima na glavama i bočicama vode u rukama. Četiri djevojčice ostaju, red je na njima da očiste učionicu. Izvlače dječije metle iz ormara i počinju da rade. Četiri metle u ritmu udaraju o pod, skupljajući papiriće i drugu prljavštinu.
"Ovde je uvijek prašnjavo", kaže Marija, pokazujući na udubljenja u podu, dok joj ostale devojčice odmah pritrčavaju u pomoć.
"Kroz čišćenje, djeca uče da nije u redu da prave nered. Uče i jednakost. U japanskoj školi niko nikada neće reći: 'Čistačica će to kasnije očistiti'", objašnjava učiteljica Megumi Kohashiguči.
"Na početku su djeca divlja kao mala čudovišta! Naš zadatak je da ih pripremimo za život u društvu", kaže Sato Hiroši, direktor škole.
Učitelji to postižu kroz učenje saradnje, inicijative i jednaki tretman. Hiroši to naziva "hito-zukuri" - umjetnost razvoja ljudi. A rezultati su impresivni, smatraju brojni naučnici.