• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Putnicima po 600 evra zbog kašnjenja leta?

Po evropskim propisima, pravo na naknadu od 600 evra po osobi imaju putnici za kašnjenje duže od tri sata sa aerodroma u Evropskoj uniji.

Po evropskim propisima, pravo na naknadu od 600 evra po osobi imaju putnici za kašnjenje duže od tri sata sa aerodroma u Evropskoj uniji i na letovima kompanija sa sjedištem u Evropskoj uniji.

Provjerite da li vam avio-kompanije nešto duguju, poručuju putnicima iz cijelog svijeta agencije specijalizovane za prava putnika u vazdušnom saobraćaju. Zakoni Evropske unije (EU) jasno definišu na koliko obeštećenje mogu da računaju zbog kašnjenja letova, ali iskustvo govori da je put do istjerivanja pravde prilično mukotrpan, zbog čega mnogi odustaju.

Putnici koji stignu na odredište sa zakašnjenjem većim od tri sata imaju pravo na nadoknadu od 600 evra po osobi, pored nadoknade drugih troškova, osim u vanrednim okolnostima na koje prevoznik nije mogao da utiče. Propisi se odnose na svaki let sa aerodroma u EU i na svaki ka Evropi ukoliko je sjedište avio-prevoznika u EU.

Za posljednjih 10 godina samo dva odsto putnika je tražilo naknadu za odložene ili otkazane letove. Prema podacima agencije Refund.me, putnici su ostali uskraćeni za 3,8 milijardi evra na koje su imali pravo. Ali to ne znači da je taj novac nepovratno izgubljen, piše "Politika".

Sljedećeg mjeseca pred britanskim sudom će se naći dva slučaja čiji bi ishod mogao da utiče na sve buduće postupke ove vrste. Džejms Doson tražio je 2012. godine od kompanije "Tomson" naknadu za kašnjenje leta od Londona do Dominikanske Republike šest godina ranije. Sud u Kembridžu presudio je u njegovu korist i dodijelio mu 975 funti, plus kamate. Kompanija se, međutim, nada da će oboriti presudu i poziva se na Montrealsku konvenciju po kojoj se ovakvi zahtjevi moraju iznijeti u roku od dvije godine od datuma kašnjenja leta. Po britanskom zakonu, ovakvi zahtjevi mogu da se podnesu u roku od šest godina. Ukoliko žalba bude odbijena, očekuje se da će mnogi putnici čiji su zahtjevi za odštetu ranije odbijeni moći ponovo da ih podnesu.

Drugi je slučaj Ronalda Huzara koji tuži "Jet2.com" zbog leta iz 2011. godine. Očekuje se da će oba slučaja makar razjasniti šta su "vanredne okolnosti" na koje se poziva i ova kompanija. Ovaj pojam obično se odnosi na loše vrijeme ili građanske nerede. Avio-prevoznik "Monarh" je naveo da je let kasnio 24 časa zbog pukotine na staklu pilotske kabine, ali pošto nije uspio da dokaže na sudu da je to valjan razlog za toliko kašnjenje, tužitelj je dobio obeštećenje od 3.200 funti.

Britanac Martin Reg nedavno je uspješno završio osamnaestomjesečnu borbu sa kompanijom "Rajaner", a njegove muke samo su pokazale koliko je i u razvijenim zemljama putnicima sa validnim razlozima teško da ostvare ovo pravo. On je dobio 1.700 evra zbog toga što je njegova porodica prije dvije godine pri povratku iz Španije doživjela da im let kasni tri sata i 20 minuta. Tužitelj je naveo da su proživjeli košmar prevozeći se s jednog na drugi aerodrom sa dvoje umorne djece usred noći.

"Rajaner", jedan od najvećih evropskih niskobudžetnih avio-prevoznika, odbio je zahtjev za obeštećenje, pozivajući se na "vanredne okolnosti". Put do pravde vodio je dalje preko britanske Uprave za civilno vazduhoplovstvo i na kraju je završio na sudu koji je presudio u njegovu korist.

Prema podacima koje objavljuje londonski "Obzerver", žalbe zbog kašnjenja letova su za proteklu godinu dana skoro učetvorostručene. Uprava za civilno vazduhoplovstvo dobila je 23.440 zahtjeva, a prethodne godine više od 6.000. Njene odluke idu u korist putnika u 40 odsto slučajeva.

Putnici mogu da se obrate direktno kompaniji, nacionalnom regulatoru, sudu ili agencijama koje u slučaju uspješno riješene žalbe uzimaju proviziju od oko četvrtine dodijeljenog iznosa. Jedna od njih je i "Refund" koji je sproveo istraživanje.

"Primjetili smo da kompanije redovno zanemaruju prava putnika, a to bi moglo da ima za posljedicu da će morati da isplate na stotine miliona evra putnicima iz cijelog svijeta", rekla je Iv Bušner iz agencije koja je prošle godine obradila 10.000 ovakvih zahtijeva.

(MONDO, Foto: Guliver/Getty/Thinkstock)

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop