Pre 30 godina kragujevačka "Zastava" izvezla je prvi "jugo GV" na američko tržište i ponudila ga kupcima po ceni od 3.990 dolara
Britanski BBC u tekstu povodom jubileja dolaska "juga GV" u Ameriku, piše da se oznaka GV odnosila na "Good Value" (dobra vrednost), ocenjujući da je to bila loša marketinška poruka, koja je od samog starta bila osuđena na propast.
U tekstu, koji je u svom stilu naslovio "Poslednji stvarno užasan auto", BBC podseća da je za prodor "juga" na američko tržište najzaslužniji bio biznismen Malkolm Briklin.
Sredinom 1980-ih godina je u SAD bilo poželjno da svako poseduje jeftino i ekonomično prevozno sredstvo, što je Briklin iskoristio.
Uz pomoć američkih političara Henrija Kisindžera i Lorensa Iglburgera postignut je dogovor sa jugoslovenskim vlastima i "jugo" je prvi put Americi predstavljen na sajmu automobila u Los Anđelesu 1984. godine.
Da bi mogao da se prodaje u SAD, na "jugu" je moralo da se izvrši oko 500 prepravki.
Iako je automobil zasnovan na "fijatu 127" sa maksimalnom brzinom od oko 138 kilometara na čas, u tom trenutku bio najsporiji na američkom tržištu, njegova prodaja je išla munjevito, navodi BBC.
Izvoz je, međutim, 1992. zaustavljen raspadom bivše Jugoslavije i ratom, a BBC podseća i da je NATO 1999. bombardovao fabriku "Zastava automobili", navodno pogrešno misleći da je reč o "Zastava oružju".
"Bomba je, međutim, pala godinama pre toga" i, kako navodi britanski javni servis, "Jugo" je Amerikancima postao glavni predmet šala.
"Mogao bi da udvostučiš vrednost juga, samo ako mu napuniš rezervoar", bila je jedna od šala koja je kružila Amerikom sredinom 1980-ih.
"Jugo" je bio i "zvezda" u nekoliko filmova, a jednu od glavnih uloga "tumačio" je i filmu "Ko je ubio Monu".
Iako je bio predmet podsmeha u nekoliko navrata i u popularnoj emisiji BBC-a "Top gir", britanski javni servis na kraju postavlja pitanje "koliko je 'jugo' zaista bilo loš?"
Istraživanje koje je 1987. objavio magazin Popular Mechanics pokazuje upravo suprotno. Oko 78 odsto vlasnika "juga" u SAD ocenilo je kvalitet svog vozila kao "dobar" ili "odličan", dok je 42 odsto navelo da bi ponovo kupili isti automobil, podseća BBC.
"Jugo" se proizvodio od 1980. do 2008. godine, a prodat je u skoro 800.000 primeraka.
Kragujevačka "Zastava" je u ovaj automobil ugrađivala motore snage 45, 55, 60 i 65 konjskih snaga.