Evropska komesarka za pravosuđe ocenila je da je auto-gigant "Folksvagen" izveo ogromnu prevaru s vozilima s dizel-motorima, kršeći propise većine zemalja EU o zaštiti potrošača.
"U većini država-članica EU izgleda da su pravila prakično prekršena", izjavila je Vera Jurova na konferenciji za novinare u Briselu.
Takođe je moguće da je "Folksvagen" prekršio i evropske propise o prodaji i garancijama za robu široke potrošnje, dodala je ona.
Na pitanje AFP, VW je rekao da te tvrdnje smatra "neosnovanim" i "jasno ih odbacuje", održavajući "redovan i konstruktivan dijalog s vlastima i institucijama u Briselu".
Jurova je pozvala kupce da prijave sudovima automobile i traže odštetu jer je septembra 2015. godine otkriveno da je VW u 11 miliona svojih vozila instalirao softver za falsifikovanje nivoa zagađujućih materija u izduvnim gasovima.
"Način dobijanja obeštećenja je u EU komplikovaniji nego u SAD", priznala je komesarka. Komisija je stoga letos pokrenula široke konsultacije o tome sa organizacijama potrošača u svakoj zemlji-članici od kojih je tražila da joj daju informacije, i sa državnim organima nadležnim za zaštitu potrošača.
Sastanci sa organizacijama potrošača i nadležnim državnim organima su zakazani za 8. i 29. septembar. To treba da bude prilika da se razmotri mogućnost kolektivnih tužbi protiv nemačkog proizvođača.
Po pisanju lista "Di Velt", "Folksvagen" je prekršio pravila zaštite potrošača u 20 zemalja EU.
"Ta kompanija je sada, posle SAD, suočena s pretnjom da će i u EU morati da isplati milijarde evra kazni i naknada štete", navodi list.
Nemačka grupa koja je vlasnik 12 marki vozila, uključujući "Folksvagen", "Audi", "Porše", "Seat" i "Škodu", pristala je da plati 15 milijardi dolara u SAD da bi izmirila samo deo sudskih potraživanja u vezi sa "Dizelgejtom".
VW se uz to obavezao da od vlasnika u SAD otkupi 480.000 automobila s dizel-motorima od 2.000 kubika, opremljenih softverom za prevaru pri merenju zagađenja, ili da ih popravkom uskladi sa standardima. Njihovi vlasnici će takođe dobiti nadoknadu do 10.000 dolara po automobilu, u zavisnosti od modela.
U Evropi, gde se ne očekuje da VW finansijski obešteti svoje kupce, nezadovoljstvo jača zbog nejednakog tretmana američkih i evropskih potrošača.