• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

FLoC počinje da nas prati po internetu: Opcija koja će zamijeniti cookies tajno uključena milionima korisnika u svijetu

Autor Marko Čavić

Google je krajem marta pokrenuo FLoC program i oko 5% korisnika Chrome pregledača globalno učestvuje u istraživanju iz kog ne može lako da se povuče.

 floc cookies zamjena kako radi praćenje preko interneta oglašavanje google kako isključiti floc test Izvor: MONDO / Google

Kompanija Google je krajem marta pokrenula svoj novi, u ovoj fazi tek eksperimentalni istraživački poduhvat, nazvan Federated Learning of Cohorts tj. skraćeno FLoC, koji bi trebalo da zamijeni tzv. Cookies.

Milioni korisnika iz svih dijelova sveta ni ne znaju da su već sad deo velikog eksperimenta, kojim će ih Google pomoću Chrome pregledača sortirati u grupe bazirano na osnovu njihovih navika i ponašanja na internetu, a onda će zaključke o tim grupama kompanija deliti sa trećim stranama (oglašivačima) širom interneta, kako bi im oni plasirali personalizovane, ciljane reklame.

Možda će vas zanimati:

Korisnici su za eksperiment odabrani nasumično i mada ne postoji siguran način da se izbrišu iz njega korisnici Chrome pregledača bi mogli da pokušaju to da učine isključivanjem opcije Third-Party Cookies.

Prema objavi portala EFF, koji se već 30 godina bavi internet sigurnošću i obezbjeđenjem i razumijevanjem internet privatnosti, FLoC je užasna ideja. Smatraju i da je ovakav način uvlačenja korisnika u tako bitnu stvar bez njihovog informisanja i pristanka prije svega, flagrantno kršenje internet slobode i zataškavanja nečeg što prijeti da postane nešto veoma loše.

Prije svega, trebalo bi da kažemo da je FLoC još uvijek nova stvar i da niko sa sigurnošću ne može da tvrdi kako će tačno izgledati niti kako će raditi, ali na osnovu izvornog koda Chromium-a, na osnovu dosadašnjih blog i drugih objava što Google kompanije, što drugih izvora, možemo da napravimo uvod o tome šta bi FLoC trebalo da predstavlja jednom kad bude aktivan, a biće uključen - to je činjenica.

FLoC mijenja Cookies, ali prvo se "lijepi" za njih

FLoC je zamišljen da zamijeni kolačiće (Cookies), koji će biti uklonjeni i neće se bazirati na jednom korisniku, nego na grupi, što u teoriji povećava privatnost svih koji ga koriste, jer se ne posmatra individualni korisnik, nego grupni entitet u kojem ti korisnici bez ličnih oznaka figurišu.

Tokom testiranja FLoC će dodjeljivati nove FLoC ID oznake korisnicima, koje će se oslanjati na tzv. third-party cookies. Ovo znači da, ako korisnikov računar tj. Chrome pregledač učestvuje u istraživanju oglašivač će, uz Cookie koji mu pripada dobiti i novi FLoC ID tj. FLoC oznaku. FLoC ID će korisnika, kao što je i Cookie, pratiti širom interneta i prikupljaće podatke o ponašanju i njegovim navikama na mreži.

U testu učestvuju i oglašivači, koji će pomoću FLoC ID-ja i povezanih Cookies-a trenirati svoje modele praćenja, odnosno prikupljanja podataka iz grupa u koje su korisnici svrstani. Svi korisnici su za test izabrani potpuno nasumično, a izborom za test nisu obuhvaćeni samo oni koji su third-party cookies opciju već imali isključenu.

Korisnici su u istraživanje, nakon izbora, uvučeni automatski. Trenutno u aktuelnoj verziji Chrome pregledača ne postoji opcija da se otkaže učešće u istraživanju, osim da se to pokuša isključivanjem svih third-party cookies-a, ali će Google u dolazećim verzijama napraviti Privacy Sandbox opciju, u kojoj će se nalaziti i kontrole za FLoC, među kojima i isključivanje testiranja.

I sajtovi uvučeni u test bez pristanka

U FLoC testiranju učestvuju i svi sajtovi koji plasiraju reklame, što znači najveći broj sajtova na internetu, ali ni njih niko nije pitao za pristanak, pa ih je Google obuhvatio FLoC eksperimentom kao i korisnike - bez dozvole.

Ovo bi mogao da bude i problem za neke od sajtova, jer bi moglo da napravi zbrku sa načinom na koji ti sajtovi obrađuju podatke korisnika koji ih posjećuju, a nemaju svi sajtovi niti njihovi administratori dovoljno privilegija da se takoreći “ispišu“ iz FLoC testiranja.

FLoC ID je oznaka, kao naljepnica, koja predstavlja istoriju pregledanja grupe i njenih korisnika prethodne nedjelje. Ovo znači da na desetine oglašivača na stotinama hiljada sajtova - na svakom koji sarađuje sa oglašivačima - mogu da pristupe FLoC ID oznakama grupe. Prema objavi EFF portala testiranje će trajati najvjerovatnije do jula 2021. godine.

Osjetljive grupe i njihove informacije

Prema ranijoj objavi kompanije Google FLoC će se držati podalje od rase korisnika, boje kože, medicinskog stanja tj. zdravstvenih kartona, seksualnog opredjeljenja i drugih osjetljivih podataka, koji će se obrađivati na poseban način, o čemu je Google ranije objavio tzv. WhitePaper.

Nažalost, Google nije dovoljno transparentan ne samo u vezi sa pomenutim osjetljivim grupama i načinom na koji obrađuje takve podatke, nego ni uopšteno kad je o FLoC tehnologiji na internetu reč. Za sada bi bilo najbolje da isključite third-party cookies, kako biste bili sigurni da nećete biti obuhvaćeni ovim testiranjem, a kad Google da sve smjernice u vezi sa FLoC-om i njegovim funkcionisanjem odlučićete šta i kako dalje.

U svakom slučaju uvek možete da koristite i neku od Chrome alternativa.

Pročitajte i ovo:

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS