Američki tehnološki gigant Gugl/Alfabet (Google/Alphabet)u svom kalifornijskom sjedištu prije nekoliko dana je najavio nekoliko zvučnih inovacija među kojima je najveća promjena u načinu pretrage.
Epohalne izmjene u načinu pretraživanja na Guglovom pretraživaču potencijalno mogu donijeti velike poremećaje u izdavačkoj i advertajzing industriji.
Gugl će koristiti modele vještačke inteligencije (AI) da kombinuje i sumira informacije sa različitih dijelova interneta kao odgovor na pretrage/upite. Ovaj proizvod nazvali su Search Generative Experience (SGE).
Umjesto "deset plavih linkova", fraza koja opisuje uobičajene rezultate sa prve strane pretrage, Gugl će nekim korisnicima prikazivati pasuse teksta generisane vještačkom inteligencijom i nekoliko linkova na vrhu stranice sa rezultatima.
With our new generative AI experience in Search, you’ll get even more from a single search. You’ll be able to quickly make sense of information with an AI-powered snapshot, pointers to explore more and natural ways to ask.#GoogleIOpic.twitter.com/jgzz97DzEv
— Google (@Google)May 10, 2023
Ukratko, Gugl će umjesto dosadašnjeg principa gdje u rezultatima prioritetno nudi linkove na spoljne izvore - zapravo sam nuditi adekvatne odgovore.
Na ovaj način potencijalno će nestati dio klikova, a samim tim i posjeta prema originalnim kreatorima sadržaja.
"Uz rizik da u ovom trenutku preuveličavamo moguće posljedice, to će biti kao bacanje nuklearne bombe na industriju onlajn izdavaštva, koja se ionako u posljednje vrijeme grčevito bori da se prilagodi i preživi," analizirao je magazin Forbs.
Dodaju da bi ovo mogla da bude najradikalnija promjena koju je internet vidio još od kada je Gugl postao najveći pretraživač na planeti, početkom 2000-ih godina.
Ugrubo, AI će u potpunosti preuzeti mehanizam pretrage i nuditi kompletne odgovore na upite, na vrhu strane u zasebnom uokvirenom boksu, iznad uobičajene liste linkova nastalih kao ishod pretrage. U tom boksu AI će generisati svoj odgovor sa svim traženim podacima, umjesto da osoba koja je pokrenula pretragu te podatke pronađe na izvornoj lokaciji (linku/sajtu).
Komentatori su u SAD odmah pokrenuli pitanje intelektualne krađe, međutim kao što se vidjelo na primjeru prikazanom na skupu u Kaliforniji, Gugl će u stvari navoditi izvore informacija, slično kao što to već čini Vikipedija, i na taj način će se po svoj prilici obezbijediti od potencijalnih tužbi.
Ratlidž Dodžet, izvršni direktor "Teh riporta" (TechReptor), sajta koji se fokusira na vijesti i recenzije iz svijeta video igara za CNBC je izjavio je da je potez Gugla napravljen bez razmatranja interesa izdavača i da Guglova vještačka inteligencija zapravo preuzima sadržaj.
"Njihov fokus je na pretragama bez klika, koje koriste informacije od izdavača i pisaca koji ulažu vrijeme i trud da kreiraju kvalitetan sadržaj, a da ne dobijaju nikakvu korist osim potencijalnog klika", rekao je Dodžet za CNBC. "Do sada je vještačka inteligencija bila brza u ponovnom korišćenju tuđih informacija bez ikakve koristi za njih, a u slučajevima poput Gugla, Gugla Bard čak ne pruža ni izvor odakle potiču informacije koje koristi."
Luter Lu, iz "Jelpa" (Yelp), rekao je da je ažuriranje koje Gugl sproveo dio dugogodišnje strategije da zadrži korisnike na svojoj platformi duže vrijeme umjesto da ih šalje na sajtove.
Gugl tvrdi da informacije nisu preuzete sa veb sajtova, već su potkrijepljene linkovima. Pojedini analitičari kažu da je SGE pristup unapređenje i "zdraviji" način povezivanja u odnosu na Guglov četbot Bard, koji rijetko povezuje sadržaj sa izdavačkim sajtovima.
Neki izdavači se pitaju da li mogu spriječiti AI kompanije poput Gugla da preuzimaju njihov sadržaj radi obuke svojih četbot modela. Kompanije se već suočavaju sa tužbama vlasnika podataka, ali pravo na preuzimanje podataka sa veba za potrebe vještačke inteligencije i dalje ostaje neriješena oblast.
Druge kompanije, poput "Redita" (Reddit), su najavile planove da naplate pristup podacima.
Beri Diler, predsjednik IAC-a, kompanije koja u svom vlasništvu ima sajtove poput "Pipl magazin" (People Magazine) i "Dejli bist" (The Daily Beast), najglasniji je u frontu nezadovoljnih u borbi protiv Gugla.
"Ako sve svjetske informacije mogu biti usisane u ovu crnu rupu i zatim suštinski ponovno upakovane u deklarativne rečenice, u ono što se naziva čet, ali nije čet - koliko god paragrafa želite, 25 o bilo kojoj temi - neće biti izdavaštva, jer će biti nemoguće", rekao je Diler prošlog mjeseca, prenosi CNBC.
"Ono što morate da uradite jeste da natjerate industriju da kaže: ne možete preuzeti naš sadržaj sve dok ne uspostavite sisteme u kojima izdavač dobija neki vid nadoknade", nastavio je Diler, ističući da će se Gugl suočiti sa ovim problemom.
Još nije objavljeno kada će ove promjene stupiti na snagu, niti je poznato da li će biti napravljene daljnje izmjene, ali prema informacijama iz IT industrije ove inovacije u pretragama će se sigurno dogoditi "uskoro", jer se trka između velikih IT kompanija u korištenju AI funkcionalnosti zahuktava.
Na svojoj godišnjoj konferenciji, analitičari Gugla iznijeli su nekoliko primjedbi koje mogu biti korisne za kreatore originalnog sadržaja na internetu i obećali su (nije prvi put) da će rezultati pretrage favorizovati i kvalitetne tekstove koji su "prošli provjeru činjenica, odgovaraju specifičnom problemu i pružaju korisne savjete ljudima".
(Mondo)