• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Htjeli da kupe Teslu: Najveći neuspjeh kompanije Apple i kako je do njega došlo

 vesna.jpg
Autor Vesna Kerkez

Najambiciozniji projekat kompanije Apple ikada tokom jedne decnije "progutao" je više od 10 milijardi dolara, a bio je zamišljen kao rival Teslinim elektičnim automobillima ili autonomonom vozilu Google Waym

 Kako je propala ideja o Apple automobilu Izvor: Apple

Poslije gotovo čitave decenije problematičnog razvoja, Apple je konačno odustao od napora da napravi visokotehnološki autonomni električni automobil. Tajni projekat kodnog imena "Titan" ovih dana je zauvijek sklonjen u arhivu, a fokus kompanije prebačen je na razvoj generativne vještačke inteligencije.

"Apple Car" je, izgleda, od samog početka bio osuđen na propast, može se zaključiti iz izvještaja New York Times-a koji nam daje uvid u sav haos koji je godinama postojao iza kulisa ovog poduhvata.

Projekat Apple automobila je u više navrata "ukidan i ponovo pokretan", dok se rukovodstvo kompanije istovremeno borilo oko pravca u kome bi on trebalo da ide.

Koplja su se stalno lomila oko električnog vozila koje je trebalo samostalno da se vozi i da bude rival Tesli ili Google-u Waymo. U svemu tome Apple je "spalio" užasno mnogo novca – više od 10 milijardi dolara, a do konačnog proizvoda se nije stiglo.

Kupovina Tesle?

Samovozeći automobili su bili u fokusu interesovanja 2014. godine kada je projekat započeo. Softverski inženjeri su tada bili ubijeđeni da je autonomna vožnja problem koji se može riješiti – danas se to čini znatno manje izvjesnim.

Izvor: Apple

Glavni "mozgovi" Apple-a su, prema njujorškom listu, žarko željeli da počnu svoj sljedeći projekat, pa je izvršni direktor kompanije Tim Kuk dao zeleno svjetlo za "Titan", djelimično i zbog toga "da spriječi egzodus inženjera u Teslu".

Apple je nakratko čak "flertovao" sa idejom o kupovini kompanije Tesla i održao nekoliko razgovora sa njenim suosnivačem i izvršnim direktorom Ilonom Maskom, rekli su izvori NYT-a.

Naravno, to se nikada nije ostvarilo. Umjesto toga, Apple je velikim novcem privukao vrhunske talente i sa preko 2.000 angažovanih na projektu, zaključio da bi bilo bolje da krene svojim putem.

100.000 dolara i upravljanje govorom

Neke od njihovih ideja su, međutim, bile malo preambiciozne. Imajući to u vidu, procjene govore, Apple Car čak ni u najjeftinijoj verziji vjerovatno ne bi mogao da se prodaje po cijeni manjoj od 100.000 dolara.

Jedan od koncepata dizajniran u stilu evropskog minivana, na primjer, nije imao volan, već se kontrolisao govorom putem virtualne pomoćnice Siri. Ta neobična ideja je odbačena do 2016. godine, pa je Apple prednost dao izgradnji softvera za autonomnu vožnju, umjesto cijelog automobila.

I pored toga, projekat je nastavio da posustaje, a još jedan težak udarac mu je zadat 2019. kada je Apple otpustio preko 200 zaposlenih na projektu. Potom se novo vođstvo tima ponovo vratilo na projektovanje cijelog automobila, produbljujući tako kompletan haos.

Apple je 2022. godine je donio definitivnu odluku da potpuno napusti autonomnu vožnju.

Konačan kraj

Ovog februara, tehnološki gigant iz Kupertina konačno je odlučio da odustane od svega i stavi katanac na projekat "Titan". Njegov neuspjeh može biti rezultat koliko neodlučne vizije kompanije koliko i teškoća u razvoju i usavršavanju tehnologije autonomne vožnje.

Ta tehnologija, međutim, nije problem samo za Apple. Čak i lideri u svijetu električnih automobila, kakav je sigurno Tesla, ali i ugašena Cruise divizija General Motors-a, nisu uspjeli da usavrše gotove autonomne sisteme. I jedni, i drugi su imali dosta problema i izazvali dosta kontroverzi oko bezbjednosti njihove tehnologije.

Nije, međutim, sve potpuno propalo. Znanja o vještačkoj inteligenciji i automatizaciji do kojih njihovi stručnjaci došli radeći na automobilu, Apple sada planira da iskoristi i ih usmjeri na svoje nove prioritete, odnosno rad na generativnoj vještačkoj inteligenciji, prateći ostatak tehnološke industrije.

Neki, međutim, smatraju da bi i to mogla da bude slijepa ulica, odnosno samo još jedan trend koga danas svi prate, dok generativna AI sve više liči jedna na drugu.

(MONDO)

Možda će vas zanimati

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS