Jedna je od najdinamičnijih oblasti tehnologije danas je razvoj baterija iz koje upravo dolaze dve vrhuske inovacije: lakša i manja baterija koja postaje deo konstrukcije vozila i baterija sa najvećom gustinom energije do sada i trajanjem od 1,5 milion kilometara
Interesovanje za električne automobile posljednjih meseci je u padu, bar u Evropi i SAD, ali i pored poteškoća na koje veliki proizvođači nailaze, razvoj ovih vozila nije zaustavljen. A u nastojanjima da se električna vozila učine što privlačnijim i pristupačnijim kupcima, jednu od glavnih uloga igraju baterije.
Razvoj novih baterija boljih performansi i većeg kapaciteta, kao i unapređenje postojećih, jedna je od najdinamičnijih oblasti tehnologije i tehnološke industrije danas, o čemu svedoče dva primjera koja ovih dolaze iz Švedske i iz Kine.
Ocijenjena kao revolucionarna inovacija baterijske tehnologije spremna da potpuno transformiše automobilsku, transportnu i elektronsku industriju, nova "strukturna baterija" nastala je na švedskom Tehničkom univerzitetu Čalmers.
Tanja, lakša, a mnogo većeg kapaciteta
Glavna odlika "strukturne baterije" je to što nije klasična baterija, već materijal koji istovremeno funkcioniše i kao baterija i kao noseća konstrukcija. To znači da baterija koja napaja vozilo, umjesto u posebnim pakovanjima smještenim u pod električnih automobila, ovde istovremeno služi i kao dio njegove konstrukcije.
Baterija napravljena od kompozita ugljeničnih vlakana čvrsta je kao aluminijum i dovoljno je gusta za komercijalnu upotrebu, ističe vodeća naučnica na ovom projektu Riča Čaudari. Kompozitni materijal sadrži ugljenična vlakna koja služe kao pozitivne i negativne elektrode, gdje je pozitivna elektroda obložena litijum-gvožđe-fosfatom. Rezultat toga je baterija koja istovremeno skladišti energiju i služi kao potporna struktura koja "drži" čvrstoću karoserije.
Švedski naučnici su izračunali da će upotrebom "strukturnih baterija" domet električnih automobila sa jednim punjenjem biti moguće povećati i do 70 odsto, iz istovremeno smanjenje mase i povećanje kapaciteta baterija. Ovoj tehnologiji je, međutim, neophodno još usavršavanja prije nego što bude spremna za komercijalnu upotrebu. Baterije trenutno imaju gustina energije od 30 Wh/kg, što je manje nego kod današnjih litijum-jonskih baterija.
S druge strane, najveća prednost svakako im je značajno smanjenje mase i ukupnih dimenzija u odnosu na današnje baterije. Zato bi, osim efikasnijih automobila, strukturne baterije mogle da nam donesu u brojne druge inovacije, kao što su dosta lakši i tanji pametni telefoni – debljine malo veće od kreditne kartice.
Autobus sa milionskom kilometražom
Vodeći svetski proizvođač baterija za električna vozila – kineski CATL, predstavio je svoju novu bateriju posebno dizajniranu za električne autobuse, koja prema tvrdnjama njenih tvoraca ima izuzetan vek trajanja od 15 godina ili nevjerovatnih 1,5 miliona pređenih kilometara!
Revolucionarna "CATL Tectrans Bus Edition" baterija ima najveću gustinu energije među baterijama za velika vozila do sada, od čitavih 175 Wh/kg. Proizvođač ističe da će ova baterija pouzdano služiti, bez značajnijeg gubitka performansi – punih 10 godina ili 1.000.000 pređenih kilometara, na koliko i daje garanciju za njih.
Nova baterija je projektovana tako da izdrži stroge uslove svakodnevne eksploatacije, potpuno je nepropusna za prašinu i može da podnese prskanje mlazom vode pod visokim pritiskom i visokom temperaturom. A sve to, prema trvdnjama proizvođača, znači da autobus može da preživi potopljen u vodu do 72 sata, što ga čini izuzetno otpornim na surove vremenske uslove.
CATL, koji drži 37,6 odsto globalnog tržišta baterija za električna vozila, uskoro počinje masovnu proizvodnju Tectrans Bus Edition. Nove baterije do sada su testirane u 80 različitih modela autobusa, a za njihovu distribuciju CATL je već obezbijedio partnerstvo sa 13 proizvođača električnih vozila.