15 saveta kako da vas ne opeljese tokom crnog petka i sajber ponedjeljka

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Vijesti

15 saveta kako da vas ne opelješe tokom crnog petka i sajber ponedjeljka

Autor mondo.rs
Autor mondo.rs

Dok budete kupovali do iznemoglosti tokom Crnog petka i Sajber ponedeljka ne zaboravite na najvažniju stvar - radite to na bezbedan način!

Izvor: Mondo/Stefan Stojanović

Već smo pisali o tome kako da vam ne presedne CRNI PETAK, a sad ćemo vam pomoći da ostanete zaštićeni i pri onlajn kupovini tokom CRNOG PETKA i SAJBER PONEDELJKA.

Takođe, ako vam nije baš najjasnije šta je to CRNI PETAK i zašto se odomaćio i kod nas, iako nema nikakve veze s nama - evo, pročitajte prvo nešto više o tome!

Novi izveštaj ruske sajberbezbednosne kompanije Kaspersky pokazuje da kako Black Friday postaje sve popularniji, sve je verovatnije da će onlajn kupci postajati žrtve sajber napada.

Broj napada na sajtove e-trgovine usmerenih direktno na kupce porastao je za 15 odsto u odnosu na prethodnu godinu - dok je Amazon najavio dodatnu nedelju ponuda u susret velikom danu, šireći okruženje pretnji.

Možda će vas zanimati

Black Friday je postao najveći godišnji potrošački praznik, s obzirom na to da 95% potrošača danas zna za ovaj dan. Dok su ranije kupci išli direktno u prodavnice za Black Friday, a zatim kupovali onlajn za Cyber Monday - koji je pokrenut 2005. godine - zbog pada popularnosti kupovine u prodavnicama, kupci sad sve češće kupuju putem interneta.

Cifre koje je otkrio sajt Black Friday Global pokazale su da je prošle godine samo 12% kupaca obavilo svoje kupovine za Black Friday isključivo u prodavnicama.

Povećanje broja maloprodajnih aplikacija i ranih ponuda, kojima je moguće pristupiti iz udobnosti doma ohrabrio je kupce da šoping u potpunosti obavljaju putem interneta, pri čemu 56% preferira kupovinu onlajn u poređenju sa kupovinom u prodavnicama, a 55% ljudi sad koristi pametne telefone da obavi kupovinu tokom Black Friday vikenda.

Ovaj porast onlajn kupovine, u kombinaciji sa povišenim - i produženim - šoping periodom znači i više vremena za sajber napade.

Novi izveštaj kompanije Kaspersky ističe povećanu opasnost po potrošače tokom ovih godišnjih šoping dana, gde je verovatnoća finansijskih fišing napada veća za 24% u poređenju sa prosečnom vrednošću tokom godine. U nadi da će potrošači postati manje oprezni tokom potrage za dobrim ponudama, hakeri pojačavaju svoje aktivnosti, i gotovo stotinu potrošačkih sajtova e-trgovine i mobilnih aplikacija postaju meta malicioznih aktivnosti.

Prema nalazima stručnjaka pomenute kompanije, u prva tri tromesečja 2019. godine, petnaest porodica finansijskih malvera ciljalo je korisnike popularnih brendova.

Ove godine, pored već poznatih bankarskih porodica kao što su Zeus, Betabot i Cridex Gozi, kompanija je, takođe identifikovala dva nova mobilna bankarska malvera, Anubis i Gustuff. Hakeri ciljaju brendove e-trgovine u lovu na korisničke podatke poput onih za logovanje, šifri, brojeva kartice, telefonskih brojeva itd.

Zaplenjuju podatke žrtava presrećući unosne podatke na ciljanim sajtovima, modifikujući sadržaj onlajn stranica, i/ili preusmeravajući posetioce na fišing stranice - što ukazuje na to da kupci moraju biti naročito oprezni.

15 praktičnih saveta za bezbednu onlajn kupovinu

Pre nego što se zanesu saBlack Friday ponudama, kupci mogu da testiraju svoje znanje o bezbednosti uz pomoć novog interaktivnog alata.

Preporučujemo vam, takođe sledeće korake kako biste ostali bezbedni, kad je reč o kupovini putem interneta:

  • Proverite da adresa sajta, na kojem se vrši plaćanje počinje sa https
  • Nikada ne treba unositi PIN kod vaše kartice prilikom kupovine putem interneta, jer banke nikad neće tražiti PIN kod nijedne svoje tj. vaše kartice, ali će tražiti autorizaciju plaćanja SMS kodom, mejlom ili na način na koji ste sami odabrali
  • Nikada ne treba slati fotokopiju kartice mejlom nikom niti na bilo koji način
  • Ne preporučuje se kupovina sa deljenih računara, poput onih u internet kafeima i na javnim mestima
  • Uložite u snažno sajberbezbednosno rešenje, kako biste zaštitili sve svoje uređaje kad kupujete onlajn
  • Izradite rezervnu kopiju svojih podataka, kako biste izbegli da vaši lični podaci budu izgubljeni ukoliko postanete meta sajber napada
  • Redovno ažurirajte Windows i druge aplikacije
  • Koristite jedinstvene, kompleksne lozinke za svaki onlajn nalog. Ukoliko vam se to čini komplikovanim, neka menadžer lozinki bude vaša prva kupovina za Black Friday
  • Budite naročito oprezni kad koristite mobilni telefon za onlajn kupovinu. Skraćene URL adrese, koje se često koriste, jer su pogodnije za telefone, mogu sakriti činjenicu da vode ka rizičnim sajtovima. Ukoliko morate da obavite transakciju, isključite Wi-Fi i koristite mobilne podatke. U suprotnom sačekajte dok ne budete ponovo na sigurnoj mreži
  • Izbegavajte kupovinu na veb-sajtovima, koji deluju sumnjivo ili neispravno, bez obzira na to koliko dobro deluju njihove ponude
  • Nemojte da klikćete na nepoznate linkove, koje dobijate putem mejla ili poruka na društvenim mrežama, čak i od ljudi koje poznajete, osim ukoliko ste očekivali takvu poruku
  • Razmislite koliko novca želite da potrošite na onlajn nalog za transakcije i nikad ne prekoračujte taj limit tj. uplatite onoliko novca na karticu za kupovinu, koliko planirate da potrošite, da vam sajber lopovi ne bi ukrali kompletnu sumu, koji imate na svojim računima povezanim s karticom
  • Koristite pripejd karticu za onlajn plaćanje, koja je dostupna u svim bankama i u Srbiji i regionu, jer što je veća količina novca, više možete izgubiti u slučaju prevare
  • Ograničite broj pokušanih transakcija na vašoj kreditnoj kartici
  • Uključite i uvek koristite verifikaciju u dva koraka, koja je verifikovana od strane Visa, MasterCard Secure Code i drugih pouzdanih kompanija (SMS, mejl, kod putem uređaja …).

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS

loader