Cijena prve dionice autoputa Banjaluka-Gradiška dužine 5,7 kilometara je sa oko 128,2 skočila na nešto više od 173,2 miliona maraka, piše "Blic".
Pozivajući se na revizorske izvještaje iz 2007. godine u kojima je utvrđeno da kilometar prve, nezavršene dionice autoputa košta oko 22,5 miliona KM, list navodi da kilometar prve dionice sada iznosi oko 30,3 miliona maraka sa uračunatim troškovima eksproprijacije zemljišta.
"Blic" se poziva i na reviziju konsolidovanog budžeta RS za 2008. kada je konstatovano da sa računa od privatizacije odobreno 45 miliona KM za završetak radova na prvoj dionici autoputa.
U „Putevima RS“ kažu da je 45 miliona maraka iskorišćeno za gradnju tunela „Klašnice“ i „Laktaši“, za uređenje putnog pojasa i završetak servisnih saobraćajnica na prvoj deonici.
Osnovni ugovor o izvođenju radova sa „Integral inženjeringom“ potpisan je 18. decembra 2002. u vrijednosti od oko 43 miliona KM. Međutim, naknadno je aneksima ugovora izvođaču odobreno još oko 66,5 miliona KM, piše "Blic".
„Radovi na autoputu poslije potpisivanja osnovnog ugovora koštaju 153 odsto više nego što iznosi osnovni ugovor. Po Zakonu o javnim nabavkama, za takve radove može se odobriti maksimalno 50 odsto više nego što je odobreno osnovnim ugovorom“, ustanovili su revizori kada su kontrolisali finansijsko poslovanje „Puteva RS“ u 2006. godini, podsjeća list.
Gradnju autoputa plaćaju građani Republike Srpske, ali će jedan dio keširati sam izvođač radova - „Integral inženjering“. Zvuči nevjerovatno, ali izvođač je završni sloj asfalta na dijelu prve dionice skinuo i stavio novi! U „Putevima RS“ kažu da su odroni zemlje iznad autoputa padali na asfalt što je oštetilo kolovoz.
„Završni sloj asfalta je presvučen u dužini od osamdesetak metara. Troškove snosi izvođač, koji ne želi da kaže kolika je cena ponovnih radova“, rečeno je "Blicu" u „Putevima RS“.
Po ovom objašnjenju, izvođač radova je izgradio autoput, a da prethodno nije napravio adekvatnu zaštitu od odrona.
Direktor „Autoputeva“ Dušan Topić potvrdio je da je asfalt bio oštećen zbog odrona, ali i zbog kamiona koje je izvođač angažovao za prevoz građevinskog materijala.
"Možete ovo nazvati kako hoćete, pa i propustima u izvođenju radova. Ja bih prije rekao da se radi o neiskustvu", naveo je Topić. On tvrdi da je autoput na spornom dijelu sada zaštićen po propisima.
U preduzećima „Putevi RS“ i „Autoputevi RS“ očekuju da će „Integral inženjering“ u novembru konačno predati prvu dionicu autoputa u nadležnost investitora.
Drugu deonicu autoputa od 26,5 kilometara grade tri izvođača - „Konstruktor“ Split, „Integral inženjering“ Laktaši i italijanski „Vidoni“. Ugovor je potpisan u decembru 2007, a radovi su počeli 28. marta 2008. i treba da koštaju 79,5 miliona evra. Ugovorom je definisano da autoput bude završen najkasnije do 31. decembra 2009. Međutim, prema najavama iz Vlade RS, radovi će biti gotovi najranije na proljeće 2010.
(MONDO)