• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Koristite Google Maps? Možda je zaista došlo vrijeme da razmislite koliko podataka prikuplja

Autor Dragana Božić

Čak je i američki The Forbes savjetovao da prestanemo da koristimo Google Maps navigaciju jer prikuplja previše podataka.

 Google Maps prikuplja podatke Izvor: MONDO / Marko Čavić

Opcija koja korisnicima iPhone telefona otkriva koliko podataka od njih zahtijeva svaka aplikacija koju koriste i koja im omogućava da zatraže od svake aplikacije da ih više ne prati izaziva sve više pažnje ne samo medija, nego i bezbjednosnih stručnjaka.

Znali smo da se naši lični podaci izvlače od nas, jer smo mi to tako dozvolili, ali smo sigurni da mnogi od korisnika nisu ni slutili da Facebook aplikaciji daju preko 20 dozvola da uzima različite stvari, a ništa bolje nisu ni druge popularne aplikacije iz svih sfera, ne samo društvene mreže.

Ispostavilo se da bi na neko vrijeme ili zauvijek trebalo da prestanemo da koristimo i Google Maps navigaciju.

Američki The Forbes u podužem članku jasno savjetuje svim svojim čitaocima da ne čekaju i da prestanu da koriste Google Maps navigaciju. “Apple korisnici imaju izbor da ne koriste Google Maps i da njihovi podaci ne budu povezani s njima dok koriste navigaciju“, objašnjava se u tekstu u kojem se navode primjeri da Apple Maps ne prikupljaju podatke koji su povezani sa korisnikom, dok Google Maps veže lične podatke osobe od kojih ih prikuplja sa najmanje 11 različitih tipova podataka.

To su: Finansijske informacije, Kontakti, Korisnički podaci, Istorija pregledanja interneta, Podaci o korišćenju, Lokacija, Informacije o kontaktima, Istorija pretrage interneta, Identifikatori (biometrija i slično), Dijagnostika uređaja i Ostali podaci.

Razlika između kompanija Apple i Google je u načinu rada. Apple razvija svoje servise za korisnike i naplaćuje ih kroz svoj model Servisa na ovaj ili onaj način čak i kad su oni besplatni, kao što je slučaj za Apple Maps. Ipak, Google svoje servise i usluge ne naplaćuje, makar ne na tradicionalan način i korišćenjem bilo čega povezanog sa Google kompanijom mi na ovaj ili onaj način dajemo dozvolu da ta kompanija prikuplja naše podatke.

Da poentiramo - Apple nije najveća globalna kompanija za oglašavanje na internetu zasnovana na ličnim podacima korisnika. Google jeste!

Kako Google barata našim podacima

I da se vratimo na staru priču - sve što Google radi, radi tako što vaše lične podatke veže direktno za vas, za vaš profil i pravi imaginarnu internet personu, kojoj nakon toga plasira reklame i sadržaje širom interneta, kroz web i aplikacije, pa i telefone u vidu onoga što želite da vidite, što je svojstveno vama.

Da ne bude zabune - Apple Maps, takođe koristi podatke korisnika, logično, ali to ne čini tako da te podatke vezuje za korisnika ili ih dijeli sa bilo kim sa strane, jer joj ti podaci nisu potrebni. Na taj način kad završite korišćenje Apple Maps vi ste završili sa tom aplikacijom, ona više ne prati i ne plasira ništa o vama, dok Google Maps nastavljaju i ostaju dio Google ekosistema, koji je tako ustrojen - da sakuplja podatke non-stop, čak i kad aplikacija ne radi.

A Google kaže na sve ovo - “Google Maps su dizajnirane da zaštite vaše podatke. Pružamo kontrole za lako upravljanje podešavanjima i koristimo vodeće tehnologije u industriji, poput diferencijalne privatnosti, da bismo zaštitili vaše podatke. Nastavljamo da Google mape činimo najboljim i najtačnijim načinom za navigaciju i istraživanje svijeta - pružajući bogate informacije o lokalnim preduzećima, najbolje u klasi za pretragu i navigaciju, i korisne funkcije kao što su COVID i informacije o zauzetosti uživo“.

Jasno je da će Google reći da štiti podatke, ali je kompanija i dalje izbjegla da pruži odgovor na pitanje američke redakcije o tome za šta sve koristi naše podatke i kako ih Mape tačno procesiraju.

Šta da se koristi umjesto Google aplikacija

Imate izbor, kaže The Forbes - ako ste iPhone i iPad korisnik jednostavno koristite Apple Maps.

Koristite čak i Incognito mode u Google Maps navigaciji non-stop, neka vam je ta opcija uvijek uključena. To ćete omogućiti klikom na ikonicu svog Google naloga u Maps aplikaciji, izborom Uključi režim bez arhiviranja i restartom aplikacije Maps (pogledajte našu galeriju iznad u vezi s koracima za Incognito mode aktivaciju).

Umjesto Google Search koristite DuckDuckGo aplikaciju, a umjesto Gmail klijenta ProtonMail.

Android korisnici imaju izbor da koriste Here WeGo mape, čak i redizajniranu potpuno novu beta varijantu, Petal Maps na Huawei HMS telefonima i ProtonMail ili BlueMail za mejlove. Takođe, imaju priliku da koriste i YouTube bez reklama - YouTube Vanced, koji takođe ne moraju da koriste ulogovani na svoj profil.

Android 12 donosi promjene

U najnovijem Android 12 softveru mogli bismo da vidimo slične alate za zaštitu privatnosti tj. isključivanje praćenja korisnika na uređaju i preko interneta, kao što ih sad ima Apple, o čemu smo već pisali na SmartLife stranicama.

Ipak, ostaje nam da vidimo kako to tačno Google namjerava da uradi, jer kao što smo jasno naveli - Google živi od naših podataka i oni su mu neophodni da bi svoje biznis modele održavao u pogonu. Google je tokom 2020. godine zaradio preko 147 milijardi dolara samo od oglasa i sigurni smo da se kompanija neće odreći svoje zarade samo da bi štitila privatnost korisnika.

Čak i kad Android 12 stigne samo mali dio korisnika će mu imati pristup u prvih šest mjeseci do godinu dana distribucije, dok ne počnu da stižu prvi uređaji sa ovim OS-om baš iz kutije.

Dakle, Google rješenje za očuvanje privatnosti je na prilično dugačkom štapu…

Šta vi kažete na ovo? Nastavljate da koristite Maps ili mijenjate pravila?

Pročitajte i ovo

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS