Jedna od stvari koje Meta (bivši Facebook) želi da uvede u svoj Metaverzum je mogućnost da osjetite dodir u virtuelnom okruženju. Prvi korak je nadasve čudna rukavica.
Rukavica koja bi vam omogućila da u virtuelnom svijetu ostvarite interakciju sa predmetima i osobama, i da tu interakciju osjetite uveliko je u procesu razvoja. Nažalost, u sadašnjoj fazi ona i dalje izgleda kao da je ispala Fredi Krugeru na snimanju "Strah u ulici Brestova", ali vjerujemo da će to u budućnosti da se promijeni.
Dodir i ukus
Pored dodira, Facebook, odnosno Meta planira i da ubaci čulo ukusa u jednačinu, ali za sada nije javno objavljeno kako planiraju to da urade. A i ako ovako izgleda rukavica, malo se plašimo kako će da izgleda i funkcioniše uređaj koji će vam pomoći da nešto okusite.
Sa druge strane, veliki broj kompanija se ukrcao na voz metaverzuma, što nam govori da je velika šansa da će metaverzum postati naredna tehnološka prekretnica. A ako zaista bude tako, uređaji poput ove rukavice, samo se nadamo manje jezivi, će biti esencijalni dijelovi virtuelnog univerzuma.
Osjetite šta držite u virtuelnom svijetu
Reality Labs je dio kompanije Meta koji radi na razvoju virtuelne realnosti i ekosistema oko nje. Direktor, Šon Keler je izjavio da je ideja rukavice da korisnici njome mogu da manipulišu virtuelnim objektima kao i stvarnom svijetu.
Hiljade malih aktivatora
Sama rukavica ima aktivatore koji primjenjuju pritisak na određeni dio ruke, u zavisnosti od objekta koji držite, kako biste imali osjećaj da vam je nešto zaista u ruci. Plan je da rukavica bude opremljena sa hiljadama ovih aktivatora, kako bi se mogle napraviti simulacije velikog broja dodira i kontakata. Aktivatori su u stvari mekani motori raspoređeni po cijeloj rukavici, koji se pomjeraju kako bi napravili fizički osjećaj kada nosite narukvicu.
U rukavicu je ugrađen i mikrofluidni čip, koji kontroliše protok vazduha kojim se ovi aktivatori pokreću. Preka saopštenju kompanije Meta, rukavica će moći da kreira osjećaj na ruci u zavisnosti od teksture, težine i čvrstine objekta sa kojim imate interakciju. Suštinski, oni žele da kažu da će postojati razlika ukoliko pokušate da podignete pero ili metalnu kuglu u virtuelnom svijetu.
Ovdje se misli na sport, igre, rukovanje, ali Meta definitivno planira i da cilja na seksualne odnose, kao dio onoga što želi da proda svojim korisnicima, iako o tome niko još ne govori.
Ostatak uređaja
Pored rukavice, najvažniji deo VR okruženja su naočare. I dok Facebook ima Oculus Quest 2, već se uveliko priča o Project Cambria, moćnijem uređaju koji bi omogućio znatno bolje uključivanje korisnika u metaverzum. Sa druge strane, Project Cambria može samo biti preimenovani projekat Oculus Pro, sa moćnijim procesorom i unapređenim sistemom praćenja palica u rukama. Cukerberg je na velikoj konferenciji koja je označila njihovu transformaciju najavio da se nove naočare mogu očekivati 2022. godine.
ReSkin
AI divizija kompanije Meta već neko vreme radi sa istraživačima sa Carnegie Mellon univerziteta, na razvoju tankog taktilnog senzora pod nazivom ReSkin, čija ideja je da se ponaša kao vještačka kože. ReSkin može da osjeti snagu od 0,1 njutna od predmeta koji je širok svega 1 mm, što ga čini idealnim za robotske ruke, taktilne rukavice i slično.
ReSkin se oslanja na magnetne signale umjesto na električnu vezu, tako sa samo detekcija elektrona mora da bude blizu površine.
Narukvice za VR
Pored naočara koje su očigledno najbitnije, kontroleri igraju bitnu ulogu kada je u pitanju interakcija u virtuelnom svetu. Facebook je već predstavio narukvice koje detektuju pokrete ruku. Ovaj koncept je baziran na elektromiografiji koja detektuje električne signale koje prave pokreti zgloba i onda ih “prevodi” u komande.
Iako su inicijalne detekcije bile ograničene na hvatanje nečega prstima i puštanje, Meta kaže da nova tehnologija omogućava signale čak i kada prste pomjerate samo milimetar, što može biti zgodno da se razvije algoritam koji bi detektovao namjeru pokreta. Na primjer, vaše naočare projektuju tastaturu na površini ispred vas, a narukvice detektuju šta kucate po njoj.
Sljedeći korak
Jasno je da je kompanija sve čipove uložila u metaverzum i da je razvoj uređaja za interakciju podjednako bitan kao i razvoj ekosistema. I dok neke od uređaja možemo vidjeti već naredne godine, neki od njih, poput rukavica još uvijek su daleko od finalnog proizvoda.
Treba li da vas podsjetimo da je kompanija odvojila 10 milijardi dolara samo za razvoj hardvera i softvera za metaverzum, pa se nemojte previše iznenaditi kad ovi i slični proizvodi počnu da se pojavljuju tu i tamo.