Džejms Veb teleskop snimio znak pitanja u svemiru (FOTO)

Autor Bojana Zimonjić Jelisavac

Džejms Veb teleskop snimio je neobičan prizor - znak pitanja u svemiru. Naučnici pokušavaju da objasne šta je u pitanju.

Džejms Veb teleskop snimio znak pitanja u svemiru Izvor: NASA

Džejms Veb teleskop snimio je prije nekoliko nedjelja najudaljeniju zvijezdu ikada, a sada su na drugoj fotografiji naučnici pronašli nešto vrlo zanimljivo. Kosmički znak pitanja!

Originalna fotografija objavljena 26. jula prikazuje par "mladih" zvijezda, nazvanih Herbig-Haro 46 i 47. Udaljene su 1,470 svjetlosnih godina i nalaze se u sazvežđu Vela unutar Mlečnog puta, još uvijek se aktivno formiraju i orbitiraju jedna oko druge. Ove zvijezde primjećene su još pedesetih godina prošlog vijeka, ali je tek sofisticirana tehnologija Džejms Veb teleskopa uspjela da ih zabeleži u najvišoj rezoluciji i najvećem nivou detalja. Džejms Veb teleskop ima sposobnost da uslika svemir dužim talasnim dužinama od drugih svemirskih teleskopa.

I upravo na toj fotografiji, pojavio se neobičan prizor - znak pitanja. Naučnici nisu sasvim sigurni šta je u pitanju, ali imaju nekoliko ideja na osnovu oblika i mjesta na kom se nalazi.

Izvor: NASA

"Prvo u šta možemo da budemo sigurni je da nije u pitanju zvijezda u Mliječnom putu. Zvijezde uvijek imaju 'šiljke', i uz pomoć Džejms Veb teleskopa, obično ih se vidi šest do osam. Dakle, odsustvo 'šiljaka' nam govori da nije u pitanju zvijezda", rekao je profesor fizike Mat Kaplan sa Univerziteta u Ilinoisu.

Kristofer Brit sa Naučnog instituta za svemirski teleskop rekao je da je moguće da je u pitanju spajanje galaksija, udaljenih milijardama svjetlosnih godina.

"U pitanju je česta pojava, galaksije izvan Mlečnog puta rastu i razvijaju se, zbog čega se ponekad sudaraju sa prvim komšijama. I kada se to dogodi, mogu da poprime najrazličitije oblike, pa i oblik znaka pitanja", rekao je on.

Kaplan naglašava da je vrlo teško biti siguran u sve detalje nekog prizora u svemiru, jer se Sunce pomjera u orbiti, a galaksija sastavljena od zvezda takođe ide u smjeru u kojem je gravitacija vuče.

Ovakva integracija je "sudbina" i naše galaksije, za koju se procjenjuje da će se za oko četiri milijarde godina spojiti sa galaksijom Andromeda.

Izvor: NASA

Obojica naučnika složila su se da bi dodatno istraživanje spektroskopskih podataka moglo da otkrije više detalja o udaljenosti i hemijskom sastavu znaka pitanja. Ali, to se neće dogoditi.

"Ne vjerujem da će iko dalje istraživati znak pitanja, jer ipak liči na priče u lokalnim medijima poput 'Čovjek našao parče pržene piletine koje liči na Džordža Vašingtona'. Ali postoje uvidi koje možemo da dobijemo ako smo dovoljno motivisani", zaključio je Kaplan.

(SmartLife)