Evropska komisija ispituje mobilne telefone i druge uređaje da bi dokazala da li se kvare odmah nakon isteka garancije i sprema novi zakon o veku trajanja kućne elektronike.
Pošto su završili veliki projekat različitog kvaliteta proizvoda na evropskom tržištu, pred Evropskim parlamentom je novi problem sa kojim se suočavaju potrošači.
Reč je o nameri da se obezbedi duži rok trajanja tehničkih uređaja, pre svega malih kućnih aparata, mobilnih telefona i elektronike na koje odlazi velik deo budžeta svakog domaćinstva.
Biljana Borzan, predstavnica Odbora za zaštitu potrošača EU, izjavila je da se mnogo građana u prethodnom periodu žalilo da uređaji, koje koriste jednostavno prestanu da rade kada istekne garancija.
“Ljudi se prisećaju da su televizori, na primer, nekada trajali po dvadeset godina, a sad se kvare odmah posle isteka garancije. Budući da investicije u ove uređaje, laptopove, mobilne telefone, predstavljaju veliki trošak borimo se da građani za svoj novac dobiju najbolji kvalitet“, navodi se u saopštenju posle konferencije za novinare, koja je organizovana ovim povodom.
Prema rečima Biljane Borzan na nivou Evropske unije trenutno se sprovodi projekt testiranja trajnosti uređaja, koji je pokazao da se građani najviše žale na rok trajanja mobilnih telefona, mašina za veš, televizora i usisivača, a to su upravo proizvodi koji će se u naprednom periodu naći pod posebnom pažnjom ovog tela.
“Prvi rezultati su pokazali i da se uređaji prvi put kvare odmah po isteku garancije. Većina uređaja se kvari u drugoj ili trećoj godini korišćenja, a garancije u EU traju uglavnom dve godine. Druga istraživanja su pokazala da su mašine za veš programirane na dve do dve i po hiljade pranja, televizori 20.000 sati, a sve sa ciljem da se potrošači primoraju da kupe novije modele“, ističe Borzanova.
Ona je pozvala je da se svi ugledaju na primer Francuske, koja je zabranila takozvano ugrađeno kvarenje tehničkih uređaja. Francuska je, naime, usvojila zakon kojim je zabranila programirano kvarenje, uvela oznake “popravljivosti” na uređaje kao i merače korišćenja, kako bi potrošač u svakom trenutku znao što može očekivati.
Evropska komisija je, da podsetimo, početkom oktobra usvojila Direktivu o eko-dizajnu, i to za deset kategorija kućnih aparata. Ovi propisi će, u cilju zaštite životne okoline, od proizvođača zahtevati veću energetsku efikasnost, duži vek trajanja i garantne rokove. Pretpostavlja se da bi novi eko-dizajnirani proizvodi uštedeli skoro 730 miliona kubika vode do 2030. godine i 46 miliona tona gasova uzročnika staklene bašte. Međutim, uštede i zaštita životne sredine su samo jedan deo problema, objašnjava Politika. Drugi se odnosi na troškove koje potrošači imaju, jer su primorani često da kupuju uređaje.
Prema ranijem istraživanju Evropskog potrošačkog centra, kućna tehnika, inače, nije istog kvaliteta kao nekada. Nove tehnologije podrazumevaju više elektronike i drugačije materijale, a potrošači i potrošačka udruženja sumnjaju i u lošu poslovnu praksu proizvođača i pokušavaju da dokažu da se uređaji planirano kvare upravo kada im istekne garancija.
“Mislim da je realno očekivati da ćemo se na nivou EU izboriti za kvalitetnije proizvode. Komisija bi, kako je planirano, uskoro trebalo da predstavi akcijski plan, kojim će najaviti nove mere, a to bi pre svega mogli biti zakoni koji će osigurati trajnost štampačima i mobilnim telefonima, kao i mere za bolju informisanost potrošača. Cilj mi je da krajnji rezultat bude u interesu kupaca, a ne industrije“, zaključila je članica Odbora za zaštitu potrošača.