Zbog veoma slabe vidljivosti, pilot aviona koji se prije tri mjeseca srušio na Kozari vjerovatno je imao lažni osjećaj položaja letjelice te je došlo do povećanja nagiba i spuštanja, sa naglim gubitkom visine, a potom i udarca u krošnju drveta, brzinom većom od 200 km/h.
To je, između ostalog, navedeno u završnom izvještaju Komisije za sprovođenje istrage uzroka avionske nesreće aviona Piper PA-28, koja se dogodila 10. decembra 2020. godine.
U tom izvještaju ističe se da je osnovni uzrok avionske nesreće, u kojoj su poginule dvije osobe, gubitak kontrole nad avionom i njegov pad u nepravilan položaj izazvan nekontrolisanim ulaskom letjelice u oblačnu masu i gubitkom vizuelnog kontakta sa zemljom.
"Moguće je da je pilot pokušao izbjeći oblak zaokretom, nakon čega je uslijedila iluzija, odnosno lažni položaj i prelazak u strmo obrušavanje i udar u drvo hrasta", navodi se u ovom izvještaju, a prenose "Nezavisne novine".
Kako se dodaje, prvi udar avion je imao u krošnju hrasta visine oko 20 m i prečnika u podnožju oko jedan metar, sa brzinom većom od 200 km/h.
"Avion je prvo udario u granu hrasta debljine oko 30 cm. Oko hrasta u koji je avion udario nalazi se okolno drveće s visinom većom od 20 m, ali nisu uočeni tragovi oštećenja na granama tog drveća, što je dokaz da je avion prije udara bio u veoma strmoj putanji", stoji u izvještaju. Nakon udara u zemlju došlo je do požara na avionu i drveću. U avionu je bilo oko pola rezervara goriva, odnosno oko 70 litara.
"Nakon udara aviona pod strmim uglom u granu hrasta i zemlju došlo je do loma gorivne instalacije, curenja i prosipanja benzina na mjestu udara. Usljed kratkog spoja akumulatora pretpostavlja se da je došlo do varničenja, što je zapalilo prosuto gorivo i uzrokovalo požar", ističe se u izvještaju. Inicirani požar je zahvatio rezervoare u krilima, odnosno ostatke benzina u njima, zbog čega su eksplodirali.
U izvještaju se, inače, navodi i niz drugih faktora koji su uticali na nesreću. Jedan od njih je, navodi se, nedovoljna osposobljenost i iskustvo pilota za letenje iznad planinskog zemljišta i u uslovima nagle promjene meteorološke situacije. Sljedeća je nedovoljna procjena meteorološke situacije kod donošenja odluke za letenje.
Na nesreću je, navodi se, uticalo i psihičko stanje pilota izazvano stresom iz prethodnih letova.
Avion je, podsjeća se, izvodio najavljen i odobren let s aerodroma Banjaluka u rejonu Velike Kladuše u operaciji izbacivanja veterinarskih vakcina iz vazduha. Letjelica je, dodaje se, redovno održavana u ovlaštenom servisu i ima evidentirane sve redovne i druge radove održavanja.
"Avion je bio u plovidbenom stanju s važećim uvjerenjem o plovidbenosti, opremljen i održavan prema važećim propisima i odobrenim procedurama", piše u izvještaju.
Podsjetimo, prema podacima koji su ranije objavljeni, avionom je pilotirala Irina P. (33), majka dvoje djece, Moldavka sa rumunskim državljanstvom, a s njom je bio i Beograđanin Igor Ivanović (34). Obdukcijom tijela utvrđeno je da je smrt nastala usljed višestrukih lomova i povreda tokom pada aviona.