• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Era "jeftinih" elektromobila stiže: Koji modeli će biti glavna konkurencija Fijatovom Pandi iz Kragujevca?

Autor Dušan Volaš

Eru pristupačni(ji)h električnih automobila prošle jeseni je najavio Citroen modelom e-C3, čiji je italijanski "rođak" Fiat Grande Panda upravo stigao u Kragujevac; novog Twinga iz Slovenije Renault najavljuje za 2026, a VW njegovog ljutog rivala za 2027. godinu

 Jeftini elektični automobili Izvor: Stellantis / Fiat

Nakon što je početkom ove sedmice u Kragujevcu svečano predstavljen novi Fiat Grande Panda i najavljen početak njegove serijske proizvodnje, iz Slovenije stiže vijest da je Renault Group-a sa vladom te zemlje potpisala memorandum o razumijevanju koji se odnosi na proizvodnju novog potpuno električnog modela Twingo, koja bi u fabrici u Novom Mestu trebalo da počne 2026. godine.

Novi Twingo bi, prema najavi izvršnog direktora francuske kompanije Luke de Mea, trebalo da naslijedi aktuelni model koji se nudi u SUS i električnoj verziji, kao i da se prodaje po cijeni nižoj od 20.000 evra. Godišnja proizvodnja bi prema planu trebalo da bude 150.000 vozila.

Renault nije saopštio koliko je iznos ukupnih investicija u ovaj posao, ali kada je budući Twingo prvi put prošle jeseni prikazan investitorima, De Meo je istakao da će mali elektromobil biti razvijen za rekordne dvije godine i spreman da se suprotstavi žestokoj kineskoj konkurenciji.

Inače, poznati francuski proizvođač automobile u Sloveniji pravi još od 1973. godine, kada je tadašnja Industrija Motornih Vozila (IMV) počela sa proizvodnjom legendarnog Renault-a 4. Samo tri godine kasnije, IMV je postao drugi najveći proizvođač automobila u bivšoj Jugoslaviji, poslije kragujevačke Zastave. IMV i Renault su 1988. formirali zajedničku kompaniju Revoz, koju je 2004. godine u potpunosti  prešla u vlasništvo francuskog proizvođača.

"Prostran kao Golf, jeftin kao Polo"

Renault je, kao što smo ranije već pisali, pregovarao sa Volkswagen-om o zajedničkom radu na razvoju novog Twinga, odnosno malog automobila na baterije sa cijenom ispod 20.000 evra, koji je trebalo da ima svoju francusku i njemačku verziju. Pregovori su, međutim, krajem maja propali, pa je svaka kompanija krenula u sopstveni razvoj. Iz Volfsburga su tada poručili da im je cilj da svoj pristupačni elektromobil predstave 2027. godine.

Njemački proizvođač je prošle godine prikazao svoj ID.2all koncept, model koji je viđen kao moguća osnova budućeg jeftinog EV-a.

ID.2all je predstavljen kao električni automobil "prostran kao Golf" i "pristupačan kao Polo", ali je ipak svrstan u kategoriju bližu Grande Pandi, odnosno u cjenovni rang vozila ispod 25.000 evra. Zbog toga se pretpostavlja da bi budući konkurent Twingu, sledeći već ustaljenu VW nomenklaturu, moga da ponese oznaku ID.1.

ID.2all, odnosno prodajni model koji bude zasnovan na njemu, trebalo bi da bude postavljen na VW-ovu modifikovanu MEB platformu i da ima autonomiju do 450 kilometara sa jednim punjenjem baterija. Pretpostavlja se da bi ID.1 vjerovatno dosta komponenti dijelio sa ID.2all, ali da bi u ponudi imao baterije manjeg kapacitata, a samim tim i manji domet.

Kineski "kec u rukavu"

I pored toga što po dimenzijama i cjenovnom rangu nije baš sasvim direktan konkurent kragujevačkom Grande Pandi, novi elektrčini Renault Twingo bi mogao da izađe na crtu Citroen-u e-C3, direktnom francuskom "rođaku" Pande, odnosno njegovoj "lajt" verziji sa manjom baterijom i kraćim dometom, koja stiže sljedeće godine po cijeni ispod 20.000 evra.

To, međutim, nije sve, jer Stellantis grupa ima i svog kineskog "keca u rukavu". Riječ je o malom dalekoistočnom modelu Leapmotor T03, čija je ograničena proizvodnja sredinom prošlog mjeseca počela u Poljskoj, dok bi od septembra trebalo da se odvija punim kapacitetom. A nakon toga bi na istim fabričkim trakama trebalo da se nađe i novi električni SUV Leapmotor C10.

Na osnovu svega toga, može se reći da se tržište polako sve više bliži eri pristupačnih električnih automobila i priprema za neki budući "talas jeftinoće" koji bi trebalo da ga zapljusne tokom 2026. i 2027. godine. A do tada, tu su još neki mali, ali značajno skuplji, modeli kao što su Volvo EX30 električni SUV sa početnom cijenom od oko 36.000 evra ili Kia Niro sa gotovo indentičnom cijenom.

I kineski proizvođači, kojima je Evropska unija u borbi protiv nelojalne konkurenicije nemetnula veće carine na uvoz, već smišljaju nove strategije kako da održe svoje prisustvo na evropskom tržištu. U tom cilju planiraju ili već grade sopstvene fabrike u evropskim državama (kako članicama EU, tako i onima koje to nisu) i razmišljaju o novim uvoznim strategijama.

A u tome bi mogla da im pomogne odluka nove britanske vlade, koja se distancirala od visokih evropskih carinskih stopa na uvoz kineskih elektromobila. Zbog toga se predviđa da bi upravo Velika Britanija mogla da postane nova "kapija Evrope" za plasman električnih vozila iz Kine na evropsko tržište uz značajno niže uvozne dažbine.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop