Popusti i sniženja za takozvani "Crni petak" širom svijeta privlače ogroman broj kupaca, a evo kako je "Black Friday" dobio ime.
Kao da sa svih strana slušamo o šopingu za "Crni petak", svi se pripremaju da baš ovog vikenda odreše kesu i počaste se novom garderobom, tehnikom ili poklonima za predstojeće praznike.
Ali šta je "Black Friday"? I zašto se tako zove? Dva su objašnjenja za nadimak dana na koji zvanično počinju praznična sniženja i popusti.
Po prvoj teoriji, naziv "Black Friday" prvi put je upotrebljen šezdesetih godina prošlog vijeka u Filadelfiji. U tom gradu je jednom godišnje održavana tradicionalna utakmica u američkom fudbalu između pripadnika vojske i mornarice. Organizatori su uvijek "gađali" da utakmica bude u subotu nakon Dana zahvalnosti, koji pada na četvrtak krajem novembra.
Hiljade turista prepavile bi Filadelfiju već dan prije utakmice, kako bi obišli grad, kupovali pred praznike i zabavljali se. Lokalni trgovci bi se uvijek pripremili za navalu kupaca i spustili cijene kako bi ih privukli što više.
Policija Filadelfije jedva je uspijevala da se izbori sa tolikim brojem turista koji bi u petak popili i koju čašicu više, zbog čega su se stvarale gužve na ulici i u saobraćaju, ali i nezgode, sitne krađe, tuče... Već poslije par godina, interni naziv za dan prije utakmice među policajcima u Filadelfiji bio je "crni petak".
Po drugoj teoriji, ovaj šoping "praznik" krajem novembra ime je dobio po jednom ekonomskom izrazu iz engleskog jezika. Kada je trgovac "u crnom", znači da ima dovoljno prihoda da pokrije troškove, a da smije sebi da dozvoli spuštanje cijene.
Inače, "Black Friday" je pokrenuo i niz pratećih praznika u današnjem potrošačkom društvu, pa tako postoji i "Small business Saturday", odnosno subota kada bi kupci trebalo da svoju pažnju i novac poklone lokalnim, malim trgovcima. A "Cyber Monday" je dan kada su cijene u prodavnicama na Internetu spuštene!
(MONDO)