• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Sve o WhatsApp frci: Kad kreće brisanje naloga, šta Facebook želi, ko čita naše poruke i zašto…

Autor Marko Čavić

Pitali ste se, a mi ćemo vam odgovoriti na sve pitanja o WhatsApp promenama, koje nas sve očekuju i to od početka do kraja!

 Sve o WhatsApp frci: Kad kreće brisanje naloga, šta Facebook želi, ko čita naše poruke i zašto… Izvor: MONDO / WhatsApp

Facebook je svoje WhatsApp korisnike, preko dve milijarde njih, početkom godine počeo da obaveštava o novim pravilima privatnosti.

Ta pravila jasno su naglasila da ih morate prihvatiti ili svako ko to ne učini - treba da napusti WhatsApp.

Nova politika privatnosti izazvala je neviđeno negodovanje stručne javnosti, bezbednosnih stručnjaka, medija, pa onda i korisnika, što je za rezultat imalo ogroman skok popularnosti Signal i Telegram aplikacija, ali i milionski gubitak korisnika WhatsApp aplikacije.

WhatsApp tim je prvo rekao da su nova pravila neophodna kako bi se aplikacija bolje usaglasila sa Facebook proizvodima, a onda je ista ta ekipa, šokirana pritiscima sa svih strana morala da odloži primenu novih pravila sa 8. februara na 15. maj.

U međuvremenu aplikacija je uvela i promo poruke svojih novih pravila, koje se mogu naći na vrhu menija s konverzacijama u glavnom prozoru ove popularne aplikacije.

Sad je na redu borba WhatsApp i Facebook stručnjaka da se korisnicima, pre svih, objavi šta tačno ova nova pravila i znače i omogućavaju tj. menjaju.

Šta kažu nova pravila privatnosti

Nova pravila daju mogućnost WhatsApp aplikaciji da koriste podatke sakupljene od korisnika sa širim ekosistemom Facebook mreže - sa Instagram i Messenger platformama, recimo, čak i ako korisnik nema naloge ili aktivirane usluge Instagram i Messenger.

Većina novih pravila cilja na monetizaciju WhatsApp aplikacije, ali ta pravila nisu nova, već su se nalazila na spisku WhatsApp pravila poslovanja i ranije, pre ovih novih, ali su korisnici imali priliku da ih se odreknu tj. da spreče Facebook da koristi te sakupljene podatke. Sad to više nije slučaj i ako korisnik koristi WhatsApp moraće da deli sve te podatke sa Facebook mrežom.

Ovo ne uključuje poruke, pozive i grupne sadržaje, koje korisnici dele, jer su oni šifrovani.

Istina je da mnogi korisnici i sad dele sve te podatke, koje je Facebook novim pravilima opet obuhvatio, a da toga nisu ni svesni, jer ta pravila privatnosti nisu 2016. godine, kad je Facebook kupio WhatsApp, privlačila toliko pažnje.

Dakle, šta se tačno menja

Nova pravila je trebalo da budu obavezujuća za sve korisnike od 8. februara, ali je to pomereno za 15. maj. Pravila se neće menjati tj. moraćete neke svoje podatke da delite sa Facebook mrežom i kompanijama trećih strana, kojima to Facebook dozvoli, ali će WhatsApp do tada raditi na boljim objašnjenjima i informisanju korisnika u vezi sa promenama.

Deliće se neki do podataka kakvi su Wi-Fi signal i mreže, pozicija na mapi, izveštaji o kupovinama i pretragama preko WhatsApp i povezanih aplikacija, način korišćenja aplikacije, broj telefona, podaci o uređaju na kojem se koristi aplikacija, stanju baterije i slično.

WhatsApp će od 15. maja korisnicima, koji ne prihvate nova pravila privatnosti ograničiti opcije aplikacije - neće moći da šalju poruke i upućuju pozive - a posle 120 dana aplikacija će prestati da im radi u potpunosti (kako je to sada objašnjeno, moguće je da će se do tada nešto promeniti) i nalog će im biti zauvek izbrisan.

Da li Facebook može da čita WhatsApp sadržaje

Ne! Konverzacije vas i vaših prijatelja, saradnika i porodice su enkriptovani s kraja na kraj i čak ni WhatsApp ne može da im pristupi, pa ni Facebook ili bilo ko sa strane.

Ipak, ono što pravi pometnju zbog primoravanja novih pravila da ih svi prihvate bez izuzetka je činjenica da će tzv. opcija telefonskog identifikatora tj. identifikatora uređaja biti podeljena sa Facebook mrežom, što može, teorijski da otkrije identitet korisnika. U pojedinim slučajevima, to bi korisnicima moglo da prouzrokuje probleme različite vrste - od otkrivanja njihovog direktnog identiteta strancima, do zloupotrebe tih podataka.

Zašto Facebook želi naše WhatsApp podatke

Facebook kompanija navodi da su joj naši WhatsApp podaci potrebni da radi i poboljša svoje ponude. Takođe, WhatsApp mora da počne da se isplaćuje, jer od 21,5 milijardi dolara prihodovanih tokom trećeg kvartala 2020. godine je stiglo od reklama, a nijedna nije prikazana na WhatsApp platformi!

Facebook želi da korisnicima plasira još ličnije i bolje ciljane reklame tako što koristi triangulaciju njihovih podataka sa tri mesta - Facebook tj. Messenger, Instagram i WhatsApp, ali i dozvole preduzećima da uzimaju uplate kroz WhatsApp aplikaciju za stavke koje je, na primer, korisnik kliknuo u Instagram oglasima.

Zašto je internet“goreo“ zbog ovoga

Jednostavno, slučaj je dobio veliki medijski publicitet kad su Ilon Mask, kojeg prati gotovo 45 miliona ljudi i turski predsednik Erdogan pozvali ceo svet da pređu na druge aplikacije (Signal, recimo) i batale WhatsApp. Ljudi su pohrlili, a mediji su učinili svoje.

Velika prašina se podigla i zbog toga što nova pravila privatnosti nisu ista za ostatak sveta i Evropu, gde će WhatsApp i dalje imati manje “prava“ na korisničke podatke i više će biti kontrolisan kako ih i sa kime deli - Evropa ima GDPR, dok ostatak sveta nema i to za sada Evropljane čini nešto zaštićenijim, mada je teško ispitati tačno koliko i po kojim servisima, jer su u pitanju sitne, ali važne pravne zavrzlame oko svakog od podataka, koje Facebook želi da deli tj. uzima od WhatsApp aplikacije.

Ko će profitirati od ovih novih pravila

Biznisi i partneri Facebook platforme. Tu se misli na one, koji komuniciraju sa korisnicima preko svojih biznisa, nude im proizvode, kontaktiraju ih sa ponudama i slično.

WhatsApp tvrdi da će kompanije biti u mogućnosti da koriste nove alate za komunikaciju i prodaju kupcima na Facebook-ovoj platformi. Takođe je rečeno da posebno za poruke koje razmenjuju korisnik i kompanija, to preduzeće "može da vidi šta korisnici govore tj. pišu i može da koristi te informacije u svoje marketinške svrhe, što može da uključuje oglašavanje na Facebook-u“.

Naravno, korist Facebook platforme i punjenje njihove kase je neizbežno, naravno…

Šta korisnici na kraju mogu da urade

Da se povinuju novim pravilima privatnosti, predaju svoje tražene podatke Facebook mreži i nastave da koriste aplikaciju uobičajeno.

Jedina druga opcija je da zauvek napuste WhatsApp, jer će im nalog svakako biti obrisan, ako ta nova pravila ne prihvate, iako će neko vreme i dalje moći da primaju poruke i pozive, ali ne i da ih šalju i vrše.

Ako je još nešto ostalo nejasno - tu smo, komentarišite, pitajte…

(MONDO)

Možda će vas zanimati

Tagovi

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS