Bord direktora Svjetske banke prihvatio je da finansira projekat restrukturisanja "Željeznica Republike Srpske", saopšteno je iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske.
Na jučerašnjem zasjedanju u Vašingtonu odobren je kredit od 51,3 miliona evra, a sljedeći koraci u vezi sa ovim projektom i kreditnim zaduženjem odnose se na procedure zaduživanja na nivou Republike Srpske i BiH.
"Restrukturisanje `Željeznica Republike Srpske` predstavlja jedan od prioriteta Vlade kako bi se uspostavio sistem koji je samoodrživ, a koji je ujedno i efikasan i efektivan", navode iz Ministarstva saobraćaja i veza Srpske.
Iz Ministarstva napominju da su u vezi s tim aktivnosti koje su započete još u 2015. godini, uz tehničku pomoć Svjetske banke, intenzivirane u prethodnom periodu.
"Osnovni cilj ovog projekta jeste unapređenje operativne efikasnosti i postizanje finansijske održivosti ovog društva", navedeno je u saopštenju.
U saopštenju se dodaje da rezultati implementacije predloženih mjera i aktivnosti restrukturisanja treba da budu vidljivi jačanjem operativnih i finansijskih kapaciteta "Željeznica" u smislu stabilizacije osnovnog poslovanja, ali i uspostavljanjem kvalitetnog željezničkog sistema u Republici Srpskoj, koji ne zaostaje za najboljim praksama razvijenih zemalja.
TRININIĆ: Prvo ide izmirenje dugova...
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić rekao je Srni da će kredit Svjetske banke od 51,3 miliona evra za restrukturisanje "Željeznica Srpske" biti usmjeren u četiri komponente, od kojih je prva izmiranje dugova prema radnicima ovog preduzeća.
Trninić je istakao da se to odnosi na sve radnike, a da će sredstva biti usmjerena za neiplaćene tople obroke, prevoz, regres, tužbe radnika, poreze i doprinose, kao i razne kamate, na što bi trebalo biti utrošeno 42,7 miliona evra.
"Druga komponenta su otpremine za smanjenje broja zaposlenih - 500 radnika u prvoj godini restrukturisanja i 500 radnika u preostale tri godine do kraja restrukturisanja. Na ovu komponentu biće utrošeno oko 3,5 miliona evra", rekao je Trninić.
Prema njegovim riječima, treća komponenta je organizaciono restrukturisanje, što podrazumijeva računovodstveno razdvajanje infrastrukture i operacija, a za to će biti potrebno pet miliona evra.
Četvrta komponenta kredita je početna naknada za povlačenje sredstava, koja iznosi 128.250 evra.
"S obzirom na to da je proces restrukturisanja već počeo, a da sredstva Svjetske banke neće biti operativna barem naredna tri ili četiri mjeseca, Vlada će u tom periodu propratiti obaveze prema zaposlenima, jer smo stava da nijedan radnik ne može biti penzionisan, dobrovoljno otići iz preduzeća ili biti proglašen tehnološkim viškom, a da mu ne budu izmirene sve obaveze", naglasio je Trninić.
On je dodao da će do kraja godine biti penzionisano oko 210 radnika "Željeznica", za šta je potrebna podrška od 3,8 miliona KM.
Ta sredstva, tvrdi Trninić, Vlada je već odobrila, a ona će biti vraćena kada odobrena sredstva Svjetske banke budu operativna.
Trninić je podsjetio da se u restrukturisanje krenulo jer su dugogodišnji problemi u "Željeznicima" doveli preduzeće u nepovoljnu situaciju.
"Restrukturisanje idu u tri pravca - finansijsko, organizaciono i vlasničko. Finansijsko restrukturisanje podrazumijeva da se bilansi `Željeznica` raščiste, na šta se nadovezuje vlasničko restrukturisanje koje podrazumijeva da Vlada postane 100 odsto vlasnik preduzeća, s tim da će se izmiriti obaveze prema malim akcionarima", objasnio je Trninić.
On je istakao da organizaciono restrukturisanje u prvoj fazi podrazumijeva razdvajanje određenih organizacionih jedinica, drugačije ustrojstvo organizacionih jedinica, sistematizaciju radnih mjesta, kao i smanjenje broja zaposlenih za 1.000 do 2021. godine.
"Smanjenje broja zaposlenih najvećim dijelom se odnosi na penzionisanje, nekima će biti ponuđen dobrovoljni odlazak, a ukoliko bude potrebno biće i proglašavanja tehnološkog viška", rekao je Trninić, dodajući da na kraju ovog procesa "Željeznice" treba da budu samoodrživo i profitabilno preduzeće.