Međunarodni aerodrom "Nikola Tesla" Beograd mogao bi da u narednom periodu investira u infrastrukturu Aerodroma Banjaluka, koji bi daljom komercijalizacijom mogao postati regionalna destinacija za takozvane niskotarifne avio-kompanije.
"Nezavisne novine" pišu da bi to mogao biti najvažniji segment budućeg strateškog partnerstva ova dva aerodroma, o kojem se priča već neko vrijeme, ali će o svemu konačnu riječ dati vlade Republike Srpske i Srbije na nekoj od narednih zajedničkih sjednica.
Ipak, ono što je izvjesno je da je već dogovoreno da rukovodstva oba ova aerodroma, zajedno sa resornim ministarstvima pripreme konkretan projekat realizacije strateškog partnerstva i razvoja avio-saobraćaja. Da li će to eventualno ulaganje značiti i vlasnički udio Aerodroma "Nikola Tesla" u Aerodromu Banjaluka, zasad nije poznato.
Iz Aerodroma "Nikola Tesla" rekli kažu da je Saša Vlaisavljević, v.d. direktora tog aerodroma, krajem aprila ove godine razgovarao sa Nedeljkom Čubrilovićem, predsjednikom Narodne skupštine RS, i ministrom saobraćaja Neđom Trninićem, a početkom maja i sa Miloradom Dodikom, predsjednikom RS, o razvoju avio-saobraćaja i mogućnostima strateške saradnje sa Aerodromom Banjaluka.
"Buduće strateško partnerstvo dva aerodroma, koje bi bilo ostvareno ulaganjem u infrastrukturu, ali i daljom komercijalizacijom, omogućiće da Aerodrom Banjaluka, imajući u vidu i povoljne geografske i vremenske uslove, osim redovnog avio-saobraćaja, postane regionalna destinacija za takozvane niskotarifne avio-kompanije", rekli su iz Aerodroma "Nikola Tesla".
Prema njihovim riječima, dogovoreno je da rukovodstva Aerodroma "Nikola Tesla" i Aerodroma Banjaluka, sa resornim ministarstvima, pripreme konkretan projekat realizacije strateškog partnerstva i razvoja avio-saobraćaja.
Treba reći da je Aerodrom Banjaluka i do sada veoma dobro sarađivao sa beogradskim aerodromom, ali i avio-kompanijom "Air Serbia", koja već nekoliko godina prevozi putnike na relaciji Banjaluka - Beograd.
Beogradski aerodrom bilježi najveći rast putnika i trenutno je najznačajniji aerodrom u jugoistočnoj Evropi, koji će od ovog ljeta imati i direktne prekookeanske letove za Sjevernu Ameriku, te će, prema dosadašnjim pokazateljima, ove godine imati više od pet miliona putnika.
Ovaj aerodrom bilježi rekordne finansijske rezultate, a koji su u protekle dvije godine najbolji u istoriji ovog preduzeća. S druge strane, iz Ministarstva saobraćaja i veza RS su rekli da Aerodrom Banjaluka i Aerodrom "Nikola Tesla" imaju sporazum o saradnji, koji se vrlo uspješno primjenjuje, u smislu podrške i pomoći u opremi, razmjeni iskustava i slično.
"Inicijativa Aerodroma 'Nikola Tesla' o strateškom partnerstvu postoji i ona je iznesena na jednom od ranijih sastanaka od strane direktora Aerodroma 'Nikola Tesla'. Međutim, priča o strateškom partnerstvu, koje bi uključilo ulaganja beogradskog aerodroma i eventualno suvlasništvo u Aerodromu Banjaluka, ne može biti predmet razgovora dok o tome ne donesu odluku Vlada RS i Vlada Srbije, kao vlasnici ovih preduzeća", rekli su iz Ministarstva.
Prema njihovim riječima, Aerodrom Banjaluka i Aerodrom "Nikola Tesla" treba da se opredijele žele li strateško partnerstvo i pod kojim uslovima. "Nakon toga bi Vlada Republike Srpske i Vlada Srbije to pitanje razmotrile na jednoj od narednih zajedničkih sjednica dvije vlade", rekli su iz ovog ministarstva.
Napominju da su opredijeljeni za uvrštavanje ove tačke na dnevni red naredne zajedničke sjednice dvije vlade, ali da je, dok god dvije vlade ne zauzmu zvaničan stav o ovom pitanju, sva priča na nivou spekulacija.
Skupština akcionara Javnog preduzeća "Aerodromi Republike Srpske", u okviru kojeg je Aerodrom Banjaluka, donijela je prije nekoliko mjeseci odluku o kreditnom zaduženju ovog preduzeća u iznosu od sedam miliona maraka kod Investiciono-razvoje banke (IRB) RS, a koje je trebalo biti iskorišteno za izgradnju novog kargo centra, proširenje aerodromske zgrade i nabavku opreme.
S tim u vezi, donijeli su i odluku da otkupe akcije ovog preduzeća od nesaglasnih malih akcionara, čime će biti olakšano planirano investiranje u proširenje i jačanje aerodromskih kapaciteta.
Treba napomenuti i da JP "Aerodromi RS" posluje sve bolje, pa je prošlu godinu završilo sa pozitivnim finansijskim rezultatom, odnosno sa dobiti od 281.574 marke, što je skoro dvostruko više u odnosu na 2014. godinu. Na to je uticao veći broj putnika, ali posebno kargo saobraćaj, odnosno prevoz mesa sa ovog aerodroma za Tursku.