U Japanu počinju radovi na vozu "maglevu" čija će brzina biti veća od 500 kilometara na sat. Voz će pomoću "magnetne levitacije" lebdeti nad "šinom"
Planirano je da voz koji pomoću "magnetne levitacije" lebdi nad "šinom", a i kreće se vučen magnetnom silom, do 2045. godine krene na liniji Tokio-Osaka. Voz bi trebalo da ide što ravnijom linijom, te će 85 odsto trase činiti tuneli. Prvi deo "pruge", između Tokija i Nagoje trebalo bi da bude završen do 2027. godine.
I dok Japan počinje rad na projektu vozova koji će biti brži od 500 kilometara na sat, Železnice Srbije juče su se pohvalile novim švajcarskim vozom, pravljenim za naše pruge, koji će dostići brzinu od čak 160 kilometara na čas.
Super-brzi vozovi "šikansen" (metak) u Japanu danas idu brže od 320 kilometara na sat, a pruge su napravljene po celoj površini ostrva Honšu i Kjušu. Između Tokija i Osake svakodnevno ide više od 200 takvih vozova, a njihovo ukupno godišnje kašnjenje ne prelazi 30 sekundi.
"Kada je u Japanu stavljen u upotrebu prvi brzi voz, imali smo osećaj da su teška vremena iza nas i da će se Japan promeniti na spektakularan način", kaže 73-godišnji inženjer Fumihiro Araki.
On se seća 1. oktobra 1964. godine, kada je u Tokiju pred carem Hirohitom predstavljen prvi japanski brzi voz, nazvan Hikari (Svetlost), devet dana uoči ceremonije otvaranja Olimpijskih igara u Tokiju.
Japan je u narednih nekoliko nedelja trebalo da po atrakcijama postane svetski centar broj jedan, jer je pored super-brzog voza, počelo emitovanje TV-programa u boji i to u čitav svet, napravljen prvi japanski civilni avion posle Drugog svetskog rata, a neka od velikih preduzeća, među kojima i Soni, doživljavali su do tada nezabeležen razvoj.
Japanci prave voz koji će ići 500 km/h
Mi već imamo vozove koji idu 500 h/km
— Homer Simpson (@homerhsimpson) September 24, 2014
Zato je po svaku cenu pre početka Olimpijskih igara trebalo završiti prugu za super-brzi voz. To je podrazumevalo izgradnju 66 tunela i 96 mostova. Zadatak nije bio jednostavan, ali Japanci su tada pokazali istrajnost i odlučnost.
Stavljanje u upotrebu prvog super-brzog voza omogućilo je Japanu da postane konkurentniji, a industrija je počela sve više da se koncentriše oko Tokija, kaže analitičar Osuke Itazaki.
Pruga kojom ide super-brzi voz nije se promenila do danas, ali su sam voz i usluge koje nudi u stalnom razvoju.