Gradski prevoz u Banjaluci poskupio je u avgustu prošle godine kada je cijena litre goriva za oko jednu konvertibilnu marku bila više nego sad.
Novi cjenovnik usvojen je i stupio na snagu 1. avgusta 2022. godine nakon nekoliko mjeseci pregovora, političke borbe i blokada autoprevoznika koji su više puta zaustavljali autobuse zahtijevajući nove cijene i subvencije.
Od tada je pojedinačne karte je sa 1,8 otišla na 2,30 KM, a jedinstvena radnička mjesečna karta košta 78 KM.
"Ovo je cjenovnik koji je predložen i formiran na cijenu goriva od 3,09 KM, a sljedeće poskupljenje ili smanjenje ide na 'plus-minus' 20 odsto",rekao je tada Dejan Mijić, predsjednik Skupštine Udruženja saobraćaja i veza Republike Srpske.
Na sajtu Grada piše da je cjenovnik formiran za osnovu utvrđene, prosječne maloprodajne cijene jedne litre "eurodizela 5" koja je tada iznosila 3,21 KM.
Gradonačelnik Banjaluke Draško Stanivuković u decembru je rekao da će predložiti smanjenje cijena pojedinačnih i mjesečnih karata u javnom prevozu u Banjaluci za sve kategorije korisnika, ali prevoznici su pojasnili da se još nisu stekli uslovi za pojeftinjenje.
"Da bi karte pojeftinile, neophodno je da cijena nafte bude niža za 0,30 KM. Da bi se stekli uslovi za to, prosječna cijena goriva mora biti 2,56 KM na pumpama “Krajina petrol”, “Nešković” i “Nestro petrol”," rekao je Mijić u izjavi za "Glas Srpske".
Gorivo na pumpama u Banjaluci u prosjeku trenutno košta oko 2,4 KM - između 2,39 i 2,5 KM u zavisnosti od vrste goriva, kompanije i dijela grada gdje se pumpa nalazi.
U toku studija javnog prevoza
Gradska uprava u Banjaluci 24. maja započela je izradu Studije javnog prevoza putnika, s ciljem da utvrdi koliko putnika ukupno, te na kojim linijama i stajalištima koristi autobus, a sve u cilju utvrđivanja realnih prevoznih potreba putnika koji koriste javni prevoz.
"Studija javnog prevoza putnika treba da utvrdi postojeće stanje u kojem se nalazi sistem javnog prevoza putnika na području našeg grada, te da predloži mjere unapređenja javnog prevoza. Analize koje će se raditi u okviru studije, nakon brojanja i anketiranja putnika, treba da daju odgovor na pitanje koliko košta funkcionisanje cjelokupnog sistema, kao i funkcionisanje linija, te da definiše modele sufinansiranja koji bi doveli do novih cjenovnika", objavila je Gradska uprava.
Navode da bi jedan od izlaznih rezultata studije trebalo da budu "novi jeftiniji cjenovnici, a koji bi podrazumijevali jeftinije karte, mjesečnu kartu za sve gradske linije, uvođenje dnevne karte za neograničeni broj vožnji tokom dana, sedmične karte, povlastice za određene kategorije putnika, otvaranje novih linija, povećavanje broja polazaka i dr."
(Mondo)