Treće večeri 24. po redu Teatar festa „Petar Kočić“, koji se održava u Narodnom pozorištu RS, odigrana je predstava „Cement Beograd“ Beogradskog dramskog pozorišta.
Za predstave BDP-a u gradu na Vrbasu tradicionalno vlada veliko interesovanje, pa je i ovaj put Velika sala NPRS bila popunjena do posljednjeg mjesta.
"Cement Beograd" je posljednji dio trilogije bazirana na drami Hajnera Milera (prethodili su joj "Cement Ljubljana" i "Cement Zagreb"), a sastoji se iz dva potpuno zasebna (i po svemu suprotna) dijela.
U prvom dijelu igraju Bojana Stojković, Emir Ćatović, Ivan Zablaćanski, Isidora Simijonović, Marija Pikić i Nedim Nezirović. I kad kažemo „igraju“ mislimo bukvalno, jer je prvih 70 minuta predstave isključivo ples, pokret, rijedak uzvik i poneka igra sjenki.
Šest mladih glumaca predstavljaju šest jugoslovenskih republika, koje se prvo upoznaju, zabavljaju, zavole, udruže, a zatim posvađaju. Svaka od ovih faza odlično je prikazana kroz ples i scenski pokret, pomoću kojih je savršeno uigran ansambl dočarao radoznalost, nježnost, radost, saradnju, ljutnju... Sve to praćeno glasnom, energičnom tehno muzikom.
A onda, dok „republike“ nastavljaju svoj, sada već destruktivan i maničan ples koji ukazuje na kraj, scenografija se mijenja pred očima gledalaca i na scenu izlaze slovenačka glumica Milena Zupančić (Sonja) i Miodrag Miki Krstović (Miloš).
Muzika prestaje, prestaje ples, prestaje i euforija i ostaje samo jedan skroman beogradski stan, krcat uspomenama i u njemu dvoje ljudi u trećem životnom dobu. Miloš je dementan, Sonja je strpljiva žena na kojoj se vidi da je pomirena sa životom iz koga je sva radost iščezla.
Izvor: Dejan Rakita/ustupljena fotografijaScena počinje Sonjinim dolaskom iz bolnice, odakle nosi vijest da im je preminula jedina ćerka (Jugoslavija).
Mučne, repetitivne razgovore iz svakodnevice ovih ljudi na momente je teško slušati i pratiti. Glumci namjerno govore tiho i povremeno nerazumljivo, i, na kraju nije ni važno šta kažu, jer se razgovor, zbog Miloševe demencije i onako stalno vrti u krug.
Predstava do kraja kao da u očima gledaoca počinje da blijedi, tišina postaje sve glasnija, uprkos dijalogu, a Sonja i Miloš ostaju zauvijek urezani u sjećanje publike kao simbol prolaska vremena, neminovnih promjena i, na kraju, zaborava.
Izvor: Dejan Rakita/ustupljena fotografijaOvacije na kraju predstave nisu izostale, te je banjalučka publika dugotrajnim aplauzom ispratila glumce i nagradila ih za odličan posao.
"Drugi dio predstave u kome mi glumimo ne bi mogao živjeti bez prvog dijela. Mlad čovjek je prepun svježih ideja, a mi sugerišemo da smo mi ti ljudi iz prvog dijela, samo u nekom drugom ostarjelom obliku nakon mnogo godina kasnije. Beogradski Cement ima svoj potpuno novi napisan tekst za razliku od zagrebačkog i ljubljanskog, a ideja je bila da ipak budemo cjelina tog „bauka komunizma“, da nam se otvore želje za promjenom i građanskim neposluhom", kazala je Milena Zupančič.
Miodrag Miki Krstović je kazao kako je mlada postava noseći temelj ove predstave za dalji tok i nadogradnju.
Izvor: Dejan Rakita/ustupljena fotografija"Oni nam naprave sjajan uvod, sazidaju temelj, a onda mi živimo tih sat vremena na sceni. Ovom predstavom se upravo to može vidjeti. Milena i ja se trudimo da ne igramo, nego da živimo, a u odnosu između nas se čita sve što je odgovor na ovo pitanje. Zadnje scene su ključ za razumijevanje sukoba generacija i vremena", kazao je Krstović na panelu nakon predstave.
Da sumiramo - "Cement Beograd" je neobičan i moderan komad, avangardan i neuobičajen, ali zahtijeva predznanje i definitivno nije po svačijem ukusu.
Večeras je na repertoaru predstava „Petrijin venac“ Ateljea 212 iz Beograda.
(MONDO)