• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ko se i koliko ugrađuje u cijenu goriva?

Autor mondo.ba

Točimo gorivo čija je cijena znatno veća od one iz perioda kada je nafta na svjetskom tržištu koštala koliko i danas. Nabavne cijene nafte sada su na nivou iz 2004. godine, kada je gorivo kod nas po litru koštalo oko marku.

To pokazuje analiza svih relevantnih parametara i dugogodišnje statistike koju je za "Nezavisne novine" izradio Almir Bečarević, nekadašnji direktor "BH gasa, koji gotovo dvije decenije prati stanje na tržištu gasa, a koje je u direktnoj vezi sa cijenama nafte.

Ovaj stručnjak za energente upozorava da bi država trebalo da zaštiti potrošače, jer je uočljivo da se neko "ugrađuje" u cijenu goriva. Bečarević navodi i informaciju da gorivo danas plaćamo koliko je koštalo 2010. godine, iako je nafta na svjetskom tržištu sada drastično jeftinija.

Istovremeno, ništa se značajno, podvlači on, u tom periodu nije mijenjalo ni kada je riječ o nametima, odnosno dijelu koji sebi uzima država, a da je to tačno, potvrđeno nam je i iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH, gdje su kazali da su iznosi akciza ostali isti od sredine 2009. godine.

Pritom je zbog činjenice da se pumpadžije često pravdaju i kretanjima kada je riječ o kursu dolara Bečarević uvažio i taj parametar.

"Početkom 2010. godine dizel je na našim pumpama koštao 1,63 KM, koliko uglavnom košta i danas. Međutim, razlika u nabavci je skoro pa dupla, i tada je barel, preračunato u našu valutu, koštao 103,5 marke, a sada košta 67 maraka", naveo je Bečarević.

Međutim, po njegovim riječima, nezahvalno je reći da li su se u ovoj razlici najviše "omastile" rafinerije ili pak distributeri na malo, ali je, kako podvlači, posao nadležnih organa da to utvrde.

"Samo je suština u tome koliko država želi da kontroliše da li neko zarađuje preko leđa građana jer akcize u gorivu u BiH su najmanje u okruženju i Evropi. Kako objasniti da u maloprodaji imate na nekim pumpama dizela po 1,40, a na drugim je cijena do 1,65, kad gotovo sve vrše nabavku u istim rafinerijama", pita se Bečarević.

Ekonomski analitičar Zoran Pavlović ocjenjuje da je situacija na našem tržištu takva da ne postoji transparentno prikazivanje strukture cijene proizvoda koje plaćamo, uključujući i gorivo.

"Cene se planiraju na gradskom nivou, pa su u Doboju niže nego u Banjaluci, ali to je zato što tamo postoji jedan distributer koji ih je snizio u odnosu na druge, i tako postavio nivo cena za grad", kaže Pavlović.

Kakav je stav Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima u Privrednoj komori Republike Srpske juče, uprkos brojnim pokušajima, nismo uspjeli saznati, ali nam je ranije rečeno da su benzinske pumpe tek jedna karika u lancu, te da oni nemaju presudan uticaj na iznose koji plaćaju građani.

Gas drastično pojeftinio Almir Bečarević, nekadašnji direktor "BH gasa", ističe da je cijena gasa u zadnje tri godine pala za oko 70 odsto, a, kako je objasnio, bazne cijene za izračun gasa su upravo rafinerijske cijene nafte.

On kaže da je nakon odluke da se ograniči cijena "BH gasu", građanima u Kantonu Sarajevo u prvom kvartalu 2016. ostalo više od pet miliona KM.

"Vlada Federacije BiH i resorni ministar čiste gas od ekstraprofita, a smatram da i kada je riječ o nafti, treba bar provjeriti i utvrditi stanje", rekao je Bečarević.

Tagovi

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE