U "Željeznicama RS" ozbiljno razmišljaju o obnovi putničkog saobraćaja iz Banjaluke za Zageb i Beograd.
Prije više od stotinu godina iz Banjaluke se vozom moglo stići čak do Pešte ili Beča, danas samo do Sarajeva, Doboja ili Novog Grada, ali u “Željeznicama RS” kuju planove da se obnove linije prema komšinskim prestolnicama.
U "Željeznicama RS" kažu da je putovanje vozovima ponovo in: komfornije je, ekološki prihvatljivije i jeftinije od drugih vidova prevoza. Stoga su počeli pregovore sa Hrvatskim Željeznicama o mogućnosti obnove linije Banjaluka – Zagreb, piše "Srpskainfo".
Ako pregovori uspiju, vozovi bi prema Zagrebu ponovo mogli juriti najstarijom prugom u BiH, prugom Banjaluka – Dobrljin. Ta dionica izgrađena je još 1872. godine za vrijeme Otomanske imperije, koju neki zbog toga zovu i "turska pruga".
Voz za Beograd, koji je, uz povremene prekide zbog ratova saobraćao više od osam decenija, ukinut je 9. decembra 2012. godine, a kako sada stvari stoje, ova linija neće biti uskoro obnovljena. Stara trasa, preko istočne Hrvatske, ne dolazi u obzir, ali je u planu da vozovi iz Banjaluke za Beograd idu prugom preko Tuzle i Zvornika.
"Starom trasom preko Hrvatske, voz bi dva puta prelazio državne granice, što znatno usporava saobraćaj. Ukoliko bi voz išao preko Tuzle, to bi značilo samo jedan prelazak granice i to sa Srbijom, a zahvaljujući specijalnim paralelnim vezama RS i Srbije, granična procedura bi u putničkom saobraćaju mogla biti pojednostavljena", kaže v.d. direktora "Željeznica RS" Zoran Ilinčić.
Da bi se to ostvarilo valja rekonstruisati tunel "Križevići", dug skoro pet kilometara, koji je prilagođen samo za prevoz tereta, a ne i za putničke vozove.
Formirana je radna grupa, koja treba da snimi situaciju u ovom tunelu i izračuna koliki bi bili troškovi rekonstrukcije tunela, objašnjava Ilinčić.
Većina pruga u BiH, pa i ona koja Banjaluku povezuje sa Beogradom, izgrađene su u doba socijalističke Jugoslavije, omladinskim radnim akcijama. Prvom akcijom, odmah poslije Drugog svjetskog rata, izgrađena je pruga Brčko – Banovići, potom je uslijedila izgradnja pruge Šamac – Sarajevo i na kraju, za Banjaluku najbitnijeg pravca, pruge Doboj – Banjaluka, koja je završena 1951. Godine. U akcijama je učestvovalo skoro pola miliona mladića i djevojaka, koji su radili besplatno, ali udarnički, pod sloganom “Mi gradimo prugu, pruga gradi nas”.